De aproape trei saptamani am renuntat la drumul cu masina catre birou si m-am intors la plimbarea cu metroul. Evident aglomerat si dincolo de orice conditie umana, insa am hotarat sa pastrez calmul unei detasari usor de controlat. In masina beneficiez de spatiu, care uneori ma izoleaza periculos de mult. Imi era dor sa fiu in mijlocul oamenilor, sa ii privesc ca si cum adevarul vietii se afla in fata mea. Sa meditez asupra perechilor de ochi inteligenti cu sclipiri contrastante, sau asupra chipurilor anoste, de parca in spatele lor stau niste sfori invizibile si nimic mai mult. Oamenii din jurul meu sunt oameni buni. Pacat de confilctele nascute dintr-o reactie mai degraba de grup, depersonalizata, fara ca cineva sa gandeasca. Sunt convinsa ca luati individual sunt oameni dedicati, cu simturi asemanatoare, care apreciaza faptele bune si sunt in stare de ele. In multime insa comportamentul de schimba, de parca omul este singur impotriva unui zid, totul devine lupta dintr-un mecanism fara logica, instinctiv. Mai grav este ca se intampla des, se intampla zilnic, iar repetitia conduce la obisnuinta si obisnuinta la plafonare. Zidul exista asadar, noi il construim, numai pentru ca el este realitatea noastra din acea clipa.
Aflata aseara in metrou, ma apropiam de casa. Eram intr-un capat de vagon putin mai liber si mai aerisit. M-am sprijinit cu spatele de un perete din placaj si relaxata am privit. Intai de-a lungul lui, trecand fugitiv printre oameni, apoi privirea mi s-a intors ca prin zbor pe deasupra lor. Ca si cum as fi filmat o scena. Mi-am dat seama ca era o scena, reala, un moment din viata noastra, a tuturor celor din vagon. Un moment ce merita constientizat, apreciat si trait. Nu stiu daca cineva ar avea revelatia acestor clipe irosite de dragul preocuparilor din viitorul apropiat. Ne gandim la destinatii fara sa ne bucuram de drum. Destinatie la care ajungem fara indoiala oricum si care apoi ne indreapta mereu si mereu catre alta, si alta, si alta...Ce pacat, mi-am spus. Timpul ne daruieste trairi in fiecare secunda, insa noi le irosim sperand mereu, in avans. Suntem in stare sa ajungem oriunde trebuie sa ajungem, pot sa ne preocupe scopurile, dorintele, placerile noastre, dar cum ramane cu rabdarea de a ajunge pana la ele? In acelasi uitat, irosit si invizibil timp. In care am putea sa zambim, sa ne bucuram ca existam, pur si simplu.
E frumos ce ai scris tu aici.
Si eu m-am gandit la toate lucrurile astea.
Si cred ca, de fapt, cand ne permitem un scurt ragaz, cu totii ne gandim la asta.
Ramane sa aplicam.
Frumos, annacrin! Mai scrie-ne! Si .
Iti multumesc pentru urare si pentru mesaj! Posibil ca cei care asculta muzica in metrou sa fie mai aproape de momentul prezent, prin faptul ca sunt mai detasati. In rest, desi as vrea sa cred ca toti gandim si ne gandim la prezent, nu sunt deloc convinsa. A aplica este una si exercitiul este necesar, de asemenea.
Eu ascult muzica in metrou (cand merg singur), dar asta nu inseamna mereu ca sunt aproape de prezent, ci,uneori, chiar dimpotriva.
Ma pierd in ganduri pana uit sa cobor. Noroc ca merg pana la capatul de linie.
Si eu am incercat experienta de a merge cu metroul din cand in cand, cam din acelasi motive. Mie imi place sa-i privesc pe ceilalti.
Insa am cautat orele mai putin aglomerate pentru a avea o oarecare perspectiva.
Ai dreptate, este doar o alta perspectiva, in care probabil oamenii sunt ceva mai relaxati. Eu incerc sa surprind problemele oamenilor, asimiland si incercand sa dau mai departe rezultatul meditatiei mele, in speranta de a ajuta...
et voila...asa apare zidul de care spuneam . Evident nimeni nu suporta inghesuiala din metrou, ignoranta insa nu este o solutie. Ce muzica asculti?
ta naaaaaaaaaaaaa
sar'na
s'traiti
io sunt omu din metrou
ma ofer pen studiu
dati ceva?
Iar eu sunt altu om din metrou. De dat, cred ca putea sa ne dam binetze cand ne intalnim.
a ie clar
suntem frati daca ios un om si tu altu
si inpartim castigu
ca ie mare castig sa te salute cineva in loc sat dea un sut in fund
iar io care sunt la nivelul palmei deo iau mereu tare mai ma bucur cand ma baga in seama un fratelo
Am o rugaminte la tine: cum vezi tu "bucuria de a exista pur si simplu" ? Adica cum se transpune ea in practica?...
[/quote]
Iti multumesc, este o intrebare dorita. Aveam de subliniat ca nu am exclus importanta destinatiilor. Totul tine de capacitatea noastra de inota cu rabdare catre acele arhipelaguri, pe care fara indoiala le cautam si le lasam apoi in urma noastra (o carte foarte buna de citit in acest sens este Egipteanul). Concret, abia astept sa ajung acasa, sa fac un dus, sa mananc, sa ascult muzica mea, sa citesc, etc. Insa trebuie sa trec pret de 30-40 de minute printr-o multime galacioasa sau posaca, civilizata sau mai putin educata si imi setez ca acest timp va fi un calvar, un pret care trebuie platit pentru a ajunge acolo. Evident asa va fi. Sau, varianta a doua: ma indrept spre casa, timpul ramane o constanta, la fel si comportamentul celor din jur, insa in mintea mea sunt calma, ma detasez. Este exact senzatia pe care am descris-o, caut dincolo de sirul cuvintelor auzite, dincolo de privirile incruntate. Faptul ca ma aflu acolo este realitatea, depinde de mine cum o traiesc, ce simt si ce gandesc. In general caut sa ajut, sa invat si sa iubesc. In orice clipa. Este linistea din mine pe care o aud.
Aglomeratia din tren e un disconfort usor trecator.
Insa fetzele si gestica raman tributare gandurilor care si-au facut loc prea intens pe chipuri.
Bucuria o vezi in majoritate la tineri.
Un post superb, annacrin!
De multe ori mi-am reprosat ca am pierdut timpul privindu-i pe ceilalti ca pe niste obiecte de care te folosesti, sau constituie obstacole spre destinatia ta. Intrand in acest mecanism depersonalizant, ratam intalnirile. Deduc ca ai folosit o metafora, metroul, care simbolizeaza, de fapt, viata.
O intamplare similara: eram la intr-un Carrefour super-aglomerat cu niste colege. Dupa 30-40 de minute de chin, ajungem la casa. Casierul nu stiu ce tampenie a facut ca primul impuls era sa-l reped. Prietena mea insa a iesit rapid din situatie, zambind si coportandu-se calm. Subliniez, nu servil. A lasat comoditatea de-o parte, vazand omul de sub masca, un om care muncea de 10 ore pentru a-si intretine familia, stresat, care se confrunta zilnic cu n probleme. Sa treci dincolo de masca sociala, de rolul client, calator intr-un metrou/autobuz si sa-i oferi celuilalt un strop de compasiune, intelegere.
Milimetru, scopul nu este sa iti faci calatoria mai suportabila, ci pur si simplu sa TRAIESTI. Sa nu pierzi clipa. Ca unul din efectele acestei atitudini este obtinerea unei stari de liniste interioara, evitarea stresului e alta poveste.
Dincolo ... vrei sa stii ? Si eu ... Dincolo si ... dincoace. Dincolo sau dincoace de stroke-uri ar putea fi ... Campuri Magnetice. Tot ele ar putea fi si aici ...
...
Rabdarea de a trai...
Mereu suntem subiectivi cand vine vorba de firul vietii noastre. Atat de subiectivi, incat ne grabim sa ajungem la concluzia ce credem noi ca este rezolvarea. Si mereu tragem concluzii. Concluzii bazate doar pe enunturi. Fara ipoteze, fara demontratii, deseori fara variante.. Asa suntem aproape toti, noi, oamenii. Imi vine sa zic ca sfintii au perceput altfel "drumul". Au stiut sa asculte. Au stiut sa astepte... Imi trece prin urechi un pasaj ce m-a impresionat inca din adolescenta, cand acultam predicile de la biserica: "Si Maria pastra toate acestea in inima ei." Nu am timp sa explic acum, dar probabil unora va este familiar. Cred ca e frumos sa stii sa le aduni pe toate cu rabdare.
Spune un proverd italian ca trei sferturi in iubire este rabdare. Viata este un drum in care invatam sa iubim, asadar, rabdarea este indispensabila. Dar ce inseamna ea tradusa in fapte!?
Interesant topic si interesant moment de a-l citi...
In ceea ce priveste analiza tranzactionala... am fost la niste cursuri doi ani la rand, in timpul facultatii. Da, cred ca ajuta sa intelegem unde sa ne pozitionam in relatie cu ceilalti si cu noi insine. Mi-ar face placere sa imi reamintesc cate ceva. Am facut niste exercitii practice tare utile.
Ma gandesc la rabdarea de a trai si la "arta de a convera". Exista o relatie stransa intre cele doua. Daca am costientiza conversatia ca arta, ne-am dori sa ne-o insusim. Am avea atunci echilibrul in priviri si in gesturi si ne-am molipsi inima cu dorinta de a fi mai buni, mai sociabili, mai zambitori - tineri...
Mie nu imi place cum suna aceasta sintagma "rabdarea de a trai". Ai rabdare in vederea a ceva. Sa treaca orele de la serviciu ca sa ajungi acasa...Un fel de "viata e in alta parte". Mai finut poate, dar tot o eschiva e.
Prezenta este suficienta....
Vezi gypsi, bine poate ca nu suna ea, sintagma asta (nici mie nu mi s-a parut cea mai buna alegere, dar fiecare cu alegerile lui) si totusi tocmai asta ne-a atras sa scriem (si astfel sa ne intalnim ) pe acest subiect.
Nu intotdeauna cel mai bun titlu, pentru audienta si vizibilitate cel putin, este cel mai potrivit.
Prezenta este importanta ...
Rabdarea pare a fi pe cale de disparitie.
Aici cred ca e implicata subtila suprapunere de sensuri a sintagmei "a trai in prezent".
gypsi are in vedere constientizarea prezentului, "prezenta efectiva in prezent".
Celalalt sens ar fi "traieste clipa", care pe multi (inclusiv subsemnatu' ... din cand in cand) ii indeamna spre graba de a le face pe toate deodata, ratand de fapt de multe ori clipa.
Ups ! Am cam prea filozofat-o pe asta. Dar asta e, daca la Filozofie e standardele foarte stiintifice, ne mai refugiem si noi prin alte odai pentru a filozofa ... ca de la om la om.
Intr-o perioada de stres foarte mare, cineva m-a sfatuit: - Fa-ti o lista cu cel putin 10 lucruri bune din viata ta(zice, imposibil sa nu le gasesti) si una cu 10 nesolutionate, care te preocupa/streseaza. Pentru prima lista incearca sa multumesti ori de cate ori iti amintesti, iar din a doua alege-ti cate o problema si incearca sa-i gasesti rezolvarea...
Multumind pentru binecuvantarile din viata mea, ... nu mai stiu daca mi-am solutionat lista de probleme sau doar am uitat de ele.
Doar carcase, dar in ziua de azi carcasele sunt cele care "promoveaza" ...
Spun asta din perspectiva unuia care e foarte atens la intelesuri ... prea atent poate ...
Cuvantul e totusi ... Cuvant
La asa un tablou de sumbru nush zau ce-ar mai lipsi... Poa' fo' citeva bombe de alea atot-distrugatoare de Pamint ( ) care sa fie ciresele de pe tort... sau bomboanele de pe coliva...
Leonardo, ce spui tu e o "realizare" recenta sau oamenii au fost dintotdeauna asa?
probabil ca au fost mereu asa din moment ce ne izolam din ce ince mai tare de natura. Ne-am temut de ea desi facem parte din ea. Nu am incercat prea tare sa o intelegem si sa ne integram, am preferat sa ne izolam in 'caverne de otel'. Lupta pentru supravietuire ne-a marcat si in trecut si acum, forma de manifestare difera. Pare cam putin pentru un animal inteligent, poate singurul.
Te zbati ca sa traiesti, incerci prea putin sa intelegi de ce si te bucuri prea putin de faptul ca traiesti, asta e tot. Lupta pentru existenta materiala preocupa prea tare societatea ca sa mai ramana mult timp pentru existenta spirituala. Nu avem rabdare pentru asa ceva. Dar nu e nimic sumbru, e un mod de viata acceptat si convenabil pentru majoritate. De aceea si functioneaza in continuare.
[quote name='milimetru' date='5 Feb 2008, 01:42 PM' post='610093']
La asa un tablou de sumbru nush zau ce-ar mai lipsi... Poa' fo' citeva bombe de alea atot-distrugatoare de Pamint ( ) care sa fie ciresele de pe tort... sau bomboanele de pe coliva...
Tabloul nu este deloc sumbru, si nici distructiv. Dimpotriva.
La dolce vita a existat si ea dintoteauna, fara contributii majore .
@Leonardo
Pai daca nu vezi nimic sumbru in ce spui eu cred ca era bine sa te faci chirurg, ori militar de cariera ori... killer profesionist... ceva
Sau sa-mi pun eu o pereche mai potrivita de ochelari, hm?!
Oricum, in exprimarea:
e ceva in neregula ca am dubii? deocamdata e singurul cunoscut, nu am dovezi definitive ca ar fi singurul existent.
nu vad nimic sumbru, e o situatie pe care trebuie sa o gestionam. Unii incearca sa o remedieze in sensul discutiilor de aici, pentru altii e ok. Unii simt ca pierd ceva, altii doar constata starea de fapt, altii nu sunt nicidecum interesati de subiect si-si continua drumul. Nimeni nu moare in final, e happy end pentru toti.
Personal incerc sa am 'rabdare' cu viata mea (mi-a placut extraordinar asta) si chiar daca mi se pare un pic trist nu pot spune ca mi se pare chiar sumbra situatia. E de remediat
Dar poate ca ai dreptate si trebuia sa merg la facultatea de killeri. Din start am refuzat o cariera militara, am preferat un sistem mai liber si mi-a placut sa am parul lung. Ca si chirurg ar fi trebuit sa accept deasemenea o viata riguroasa. Killer...nu sunt prea documentat in domeniu dar pare totusi o meserie mai liberala.
Bun. Daca nu e nimic sumbru si trebuie doar sa gestionam "situatia" atunci poate ca ar fi nimerit sa subliniem si faptul ca rabdarea nu e ceva la indemina oricui (bine, ca pe unii nici nu-i intereseaza chestiunea... e problema lor). De asemenea ca poate fi usor confundata (cu incapatinarea, de exemplu). Ca se obtine cu efort si se pierde usor, ca si cum n-a fost. Ca trebuie exercitiu si vointa de a persevera intru rabdare. Ceea ce e destul de dificil de pus in practica...
Parerea mea: printre celelalte calitati umane rabdarea ar fi cam ca un diamant valoros intr-o montura de pietre pretioase...
ps: nimeni nu moare in final, spui, happy end pt toti? Ok, ok, fie precum graiesti. Nu vreau sa te contrazic mereu si cu orice pret!
La dolce vita a existat si ea dintoteauna, fara contributii majore Perfect adevarat:thumb:
Pacat ca sunt unii pesimisti insistenti nevoie mare...
Ma gandesc ca pozitionarea "cu rabdare" in fata situatiilor de zi cu zi-ora de ora-inseamna a pasi pe puntea care trece peste trecut, prezent si viitor. (punte de legatura-in fine, eu am in minte imaginea ). Si poate nu e gresit deoarece aceasta virtute iti aduce un fel de echilibru premergator luarii unei decizii, mentine speranta in realizarea/materializare acelei decizii si ajuta la optimizarea lucrului asumat. De exemplu, pentru a merge cu metroul ai nevoie de rabdare in luare deciziei(fara sa spui de-odata: da, aleg metroul, sau nu, nu renunt la masina mea confortabila...), rabdare in calatoria cu metroul(...) si o viziune optimista a urmatoarei calatorii(...). Ciclul se repeta cand esti pus in fata unei noi situatii de a alege (ce sa vorbesti/cum sa actionezi, ce sa conchizi).
Daca intelegi, nu te simti ranit fals! dar poti uita...
Daca intelegi, nu te simti ranit etc Linica. prea complicat vezi o secventa simpla. Nu e un experiment al unui bogatas, care renunta la o masina pentru a merge cu un tren, e doar o revelare simpla.
răbdarea e aşteptare... aşteptarea poate fi plăcută, dacă īn loc să baţi din picior şi să te enervezi īţi petreci acel timp de răgaz gāndind pozitiv, la ceva cu totul deosebit de lucrul pe care-l aştepţi, mintea se eliberează de chinul aşteptării, poţi să asculţi muzică dacă altceva mai bun nu ai, să studiezi oamenii din jur dacă stai la o coadă sau īn mijlocul de transport, e o chestiune de comportament corect īn faţa unei situaţii stresante... am experimentat ambele feluri de aşteptări şi chiar dacă sunt conştient că varianta a doua e cea mai bună, tot mi se īntāmplă uneori să-mi pierd răbdarea...
Din filosofia orientala:
Karma este inceputul cunoasterii. Mai departe vine rabdarea. Rabdarea este foarte importanta. Sunt puternici cei care au rabdare. Rabdarea inseamna sa-ti infrangi pornirea catre cele sapte simtaminte: ura, adoratie, bucurie, neliniste, manie, tristete, teama. Daca nu te lasi cuprins de ele inseamna ca ai rabdare, ca esti linistit si atunci vei incepe sa intelegi tot mersul lucrurilor si vei fi in armonie cu Eternitatea.
Rabdarea de a trai exista atunci cand vezi viata ca pe o insiruire finita de momente de succes.
Karma este inceputul cunoasterii. Mai departe vine rabdarea. Rabdarea este foarte importanta. Sunt puternici cei care au rabdare. Rabdarea inseamna sa-ti infrangi pornirea catre cele sapte simtaminte: ura, adoratie, bucurie, neliniste, manie, tristete, teama.
Asta poate fi adevarata integral, oricum e foarte inteleapta.
Totusi, bucuria exclude rabdarea?
bucuria si rabdarea nu se exclud si nici nu sunt conditionate una de alta.
textul citat se refera mai degraba la impulsurile extreme ale unei stari anume, sa nu te lasi dominat de starea de spirit ci sa fii capabil sa o controlezi.
altfel as putea spune ca te bucuri mai mult daca o faci pe indelete, cu rabdare.
Imi place topicul asta, filozofie amestecata cu poezie...
Superb spus, Ioane! Rabdarea, singura arma pt. a iesi invingatori in lupta cu timpul.
Mai usor Andra ca nu sunt obisnuit decit cu criticile ... .
contemplare,
digestie,
linişte interioară,
echilibru,
stabilitate,
tenacitate,
mirare,
ascultare,
aşteptare,
cugetare,
poză (la vals )
admiraţie...
standing humbling at the crossroad, slow decide to run
Pai atunci sa "mestecam"/"rumegam" pe indelete si cu rabdare mai inainte de a "digera"...
Impresia mea a fost ca la "rumegare" s-a gandit milimetru cand a facut asemanarea cu actul digestiei. Cand "rumegi" inca mai poti face alegeri, deosebiri... Cand "digeri" deja toate-s amestecate.
@ annacrin
Chiar, ce e aceea vigilenta? Are legatura cu timpul, cu constiinta, cu valorile, etc.?
Citez:
"Ce pacat, mi-am spus. Timpul ne daruieste trairi in fiecare secunda, insa noi le irosim sperand mereu, in avans..."
Vi s-a intamplat vreodata sa tot asteptati , si sa asteptati ...In speranta ca vi se va implini mai stiu eu ce dorinta.
Sa sa spuneti : De-abea astept sa reusesc odata / sa vina ..... / sa scap din situatia asta . etc. etc.
Si dupa un timp sa se implineasca.
Si sa nu mai simtiti o bucurie / multumire / implinire totala. Ci mai degraba sa spuneti : in sfarsit, pai era si timpul...
Oare daca s-ar fi indeplinit mai repede ne bucuram mai mult. Sterge timpul o parte din satisfactie. Sau ne schimbam noi intre timp??????? Sau poate nici nu mai vrem " acel ceva", dar continuam sa asteptam doar .......din obisnuita.
Ma amuza la un moment dat o replica haioasa ( cel putin pana in momentul in care te apuci sa o analizezi...):
DOAMNE!!!!! DA-MI RABDARE! DAR REPEDEEEEEEEEE : CA NU AM TIMP SA ASTEPT.
Si eu m-am intrebat de multe ori : " oare de ce vor oamenii tot mai mult. ", de ce atatea planuri ....
Asta e firea lor? Vor mereu ceea ce nu au ( INCA) si uita ceea ce au ( CONCRET).
http://www.youtube.com/watch?v=T6i8HHrz2BI
el condor pasa...
http://www.youtube.com/watch?v=Dgua41v7esE
Ceata...
azi am auzit-o pt. prima oara,e putin trista dar e frumoasa...in ton cu ploaia de afara... http://www.trilulilu.ro/LucasFolk/1c01ecf148b6a8
http://www.youtube.com/watch?v=1V71MQEUJKY&feature=related
time - pink floyd
Am sa postez aici muzica pe care o ascult si care ma inspira.
"Toate piedicile care ne stau in fata (castig si pierdere, bun si rau, bucurie sau suferinta) isi au originea in noi. In toata imensitatea cerului si a pamantului nimic nu valoreaza mai mult decat propria noastra esenta, osteneala de a-ti fi cunoscut tie."
Interesant, despre fiecare, ar fi sa aflam ceea ce suntem. Ce, nu cine. Diferenta o vad data ca raport intre interior si exterior. Despre cine sunt as putea raspunde repede, alegand elemente de comunicare standard, uzuale. Nume, prenume, varsta, cateva preocupari si aspiratii. Despre ce sunt, inca nu am aflat raspunsul tot. Sunt in miscare, adun. Sunt trecut, fara sa fi fost prezent. Sunt ganduri, pe care le asez tot mai clar in minte, gresind tot mai putin. Sunt tacerea care se aude. Sunt linistea care se naste in mine. Sunt zambetul pe care-l daruiesc. Doar fiind.
http://www.youtube.com/watch?v=sC01sAyQQEY
dire straits - ticket to heaven
Acum voi ce sunteti?
Tranzactie sau transfer
Citeam deunazi dintr-o carte de marketing, in scopuri stiintifice. Nu cautam ceva in mod deosebit, mai degraba era o lectura de reacomodare cu anumiti termeni de care ma voi folosi curand. Altfel spus, rasfoiam. Privirea ma poarta la un moment dat catre definitia celor doua: tranzactie si transfer. Tranzactia un schimb de valoare, transferul trecerea valorii dintr-un singur sens, fara a astepta sau a primi in schimb. Tranzactia si transferul. Incep sa ma gandesc la ele. Pentru echilibru, dar si pentru crestere, completare, tranzactia este de preferat. Transferul este limitat si poate limita, la randu-i. Fara sa-mi dau seama incep sa extrapolez. Cate tranzactii (de valoare) adevarate exista intre doua persoane? Cate transferuri? Cati oameni stiu sa ofere? Dar sa primeasca? Pana azi, daca as fi descris sumar iubirea sau macar o relatie reusita intre doi oameni, as fi spus ca inseamna sa oferi si sa fie bine primit. Acum as spune ca o tranzactie intre transferuri este raspunsul. Greu de inteles, greu de atins, greu de pastrat. Dar adevarat.
Transferul dauneaza, isi cere pretul, mai devreme sau mai tarziu.
Tranzactia reuseste, dar are si ea un sfarsit.
http://www.youtube.com/watch?v=lRcQZ2tnWeg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=bQ70RVDprqc&feature=related
Excuse me but can I be you for awhile,
My dog won't bite if you sit real still,
I got the anti-Christ in the kitchen yellin' at me again
Yeah I can hear that
Been saved again by the garbage truck
I got something to say you know but nothing comes
Yes I know what you think of me you never shut up
Yeah I can hear that
But what if I'm a mermaid, in these jeans of his
With her name still on it
Hey but I don't care 'cause
Sometimes, I said sometimes
I hear my voice and it's been here
Silent all these years
So you found a girl who thinks really deep thoughts
What's so amazing about really deep thoughts
Boy you best pray that I bleed real soon
How's that thought for you
My scream got lost in a paper cup
I think there's a heaven once the screams have gone
I got 25 bucks and a cracker do you think it's enough
To get us there 'cause...
What if I'm a mermaid in these jeans of his
With her name still on it
Hey but I don't care 'cause
Sometimes, I said sometimes
I hear my voice and it's been here
Silent all these -
Years go by, will I still be waiting
For somebody else to understand
Years go by if I'm stripped of my beauty
And the orange clouds raining in my hand
Years go by, will I choke on my tears
'Til finally there is nothing left
One more casualty you know
We're too easy easy easy...
Well I love the way we communicate
Your eyes focus on my funny lip shape
Let's hear what you think of me now
And baby don't look up, the sky is falling
Your mother shows up in a nasty dress
It's your turn now to stand where I stand
Everybody lookin' at you
You take hold of my hand
Yeah I can hear them...
But what if I'm a mermaid, in these jeans of yours
With her name still on it
Hey but I don't care 'cause
Sometimes, I said sometimes
I hear my voice
I hear my voice
I hear my voice and it's been here
Silent all these years
I've been here
Silent all these years
Silent
All these
Silent all these years
Silent All These Years - Tori Amos ft. Leonard Cohen
Tot...in metrou. Aglomerat si foarte cald, sufocant. Privind in jur am observat ca cei care transpirau cel mai mult erau cei care se agitau, nervosi. Asadar, daca simti ca te sufoci solutia este sa nu te agiti. Nu se intampla decat sa te ineci. Nici macar cand este vorba de dor
http://www.youtube.com/watch?v=rf36v0epfmI
[font="Arial Black"][/font]Mie imi place foarte mult sa observ oamenii. In fiecare dimineata la aceeasi ora(06,30) ma aflu in statia de autobuz, ii cunosc aproape pe toti cei care fac acest lucru in mod frecvent si chiar s-au legat intre noi mici discutii. Omul nu este acelasi mereu intr-o zi poate sa fie cu multa dispozitie, in alta zii mai putin dispus. A analiza din priviri caracterul unui om e foarte normal totul este sa nu fii observat, intrucat atunci devii mai mult sau mai putin vulgar. Astfel trec foarte repede cele 8 statii si ajung bine dispus la birou. Viata e frumoasa si traita.
http://www.youtube.com/watch?v=XSKgrRLPRT0
http://www.youtube.com/watch?v=cYKRFJFRbHs
O zi care a inceput greu. Acum trebuie sa imi reglez ceasul intern dupa ritmul in care respir. Uneori aud un ceas batand, dar sunetul lui ma linisteste. Tic-tac, tic-tac...Este o completare. Totul se petrece in acelasi loc, in mine. Viata, ganduri si tic...tac. Cu toata straduinta, azi abia il aud.
Ma bantuie o imagine. O clipa in care incremenesc. Doar in clipirea ochilor se mai afla secretul. Privesc in jur si constat miscarea lucrurilor, cu sau fara mine. Nu conteaza daca eu stau sau merg, ele se misca oricum. Astfel, ma desprind si ma las chemata. Acum sau niciodata.
http://www.youtube.com/watch?v=-i-zf0b9Ufg
Un moment de creatie....
Am fost la mare, duminica. Am privit primul rasarit de soare in acest an. Un moment etern, vazut intr-o clipa. Nascut din mare, soarele a atins cerul. Lasati-mi trupul sa fie ars de mare... (un vers). In drum spre mare peste nori si ploaie statea luna amara si plina. Rabdarea mi-a fost rasplatita din plin, am trait momente magice, culminand cu mangaierea sufletului de catre un copil cuibarit in bratele mele. Teodora, o fetita minunata.
Rasarit de soare - 20 aprilie 2008, Vama Veche (Anna)
http://www.youtube.com/watch?v=7bsalWK9_UY&feature=related
Viata este ceea ce suntem, in fiecare clipa.
Sfarsitul
Incerc sa-mi imaginez viata traita in sens invers, dinspre moarte inspre primul tipat, nasterea. Batrani bantuiti de amintiri, invataminte si regrete. Impacarea dinspre moarte, tulburata de ultimele dorinte. Dor-inte. Dor...Iesire dintr-o lume in care atunci am conchis deja daca ne-am implinit sau nu menirea. Iar daca am trait degeaba stim mai departe ca ne vom intoarce in viata in zadar, numai pentru a ne naste. Frumosii invinsi (inspirata de cartea lui Leonard Cohen), o degradare fizica sustinuta printr-o cunoastere bogata, probabil putin impartasita, nu am aflat raspuns la intrebarea de ce? Toamna vietii, cu frunzele cazand pe claviatura crengilor prin care ne gasim sprijinul. De obicei ni le intindem catre copii, trunchiuri puternice, carora le ingreunam cresterea. Suntem agatati complet de ramurile lor, intr-un schimb de cuvinte, exemple, sfaturi si aceleasi obsedante amintiri. Nu le-am trait inca, dar ne urmaresc in fiecare moment, le simtim, sunt pretutindeni cu noi. Investitia care va urma isi cere pretul. Tratamente pentru corpuri care dau semne de oboseala si lentoarea unei oboseli acumulate. Oare cand vom fi tineri? Dintr-o data auzim o puternica liniste (alaturare de cuvinte perfecta, auzim linistea). Suntem doar noi, cei doi parinti, cei doi straini, necunoscand mai nimic despre cum au venit anii. Un fragment din viata zgomotos. Larma din jur creata de tipatul copiilor, loviturile, notele, joaca lor. Si noi alergand timpul. Fiorul mortii, de aici a inceput. Aici se va termina. Tineri indragostiti. Motivati, naivi. De undeva dintre poezii, calatorii, melodii se iveste adolescenta. Durerea din ochi tradeaza declinul ei, ramasa totusi atat de frumoasa. Scoala, lupta pentru suprematie. Ma grabesc sa ajung iar copil. Cu mintea deschisa si sufletul pur. Pana nu este prea tarziu, ma intreb daca vreau sa ma nasc...Inceput.
http://www.youtube.com/watch?v=TWhEJX2meic&feature=related
Un prinţ din Levant īndrăgind vānătoarea
prin inimă neagră de codru trecea.
Croindu-şi cu greu prin haţişuri cărarea,
cāntă dintr-un flaut de os şi zicea:
- Veniţi să vānăm īn păduri nepătrunse
mistreţul cu colţi de argint, fioros,
ce zilnic īşi schimbă īn scorburi ascunse
copita şi blana şi ochiul sticlos...
- Stăpāne, ziceau servitorii cu goarne,
mistreţul acela nu vine pe-aici.
Mai bine s-abatem vānatul cu coarne,
ori vulpile roşii, ori iepurii mici ...
Dar prinţul trecea zāmbitor īnainte
privea printre arbori atent la culori,
lăsānd īn culcuş căprioara cuminte
şi linxul ce rāde cu ochi sclipitori.
Sub fagi el dădea buruiana-ntr-o parte:
- Priviţi cum se-nvārte făcāndu-ne semn
mistreţul cu colţi de argint, nu departe:
veniţi să-l lovim cu săgeată de lemn!...
- Stăpāne, e apa jucānd sub copaci,
zicea servitorul privindu-l isteţ.
Dar el răspundea īntorcāndu-se: - Taci...
Şi apa sclipea ca un colţ de mistreţ.
Sub ulmi, el zorea risipite alaiuri:
- Priviţi cum pufneşte şi scurmă stingher,
mistreţul cu colţi de argint, peste plaiuri:
veniţi să-l lovim cu săgeată de fier!...
- Stăpāne, e iarba foşnind sub copaci,
zicea servitorul zāmbind īndrăzneţ.
Dar el răspundea īntorcāndu-se: - Taci...
Şi iarba sclipea ca un colţ de mistreţ.
Sub brazi, el strigă īndemnāndu-i spre creste:
- Priviţi unde-şi află odihnă şi loc
mistreţul cu colţi de argint, din poveste:
veniţi să-l lovim cu săgeată de foc!...
- Stăpāne, e luna lucind prin copaci,
zicea servitorul rāzānd cu dispreţ.
Dar el răspunde īntorcāndu-se: - Taci...
Şi luna sclipea ca un colţ de mistreţ.
Dar vai! sub luceferii palizi ai bolţii
cum stă īn amurg, la izvor aplecat,
veni un mistreţ uriaş, şi cu colţii
īl trase sălbatic prin colbul roşcat.
- Ce fiară ciudată mă umple de sānge,
oprind vānătoarea mistreţului meu?
Ce pasăre neagră stă-n lună şi plānge?
Ce veştedă frunză mă bate mereu?...
- Stăpāne, mistreţul cu colţi ca argintul,
chiar el te-a cuprins, grohăind, sub copaci.
Ascultă cum latră copoii gonindu-l...
Dar prinţul răspunse-ntorcāndu-se. - Taci.
Mai bine ia cornul şi sună īntruna.
Să suni pānă mor, către cerul senin...
Atunci asfinţi după creste luna
şi cornul sună, īnsă foarte puţin.
Jurnal pe motocicleta
Ernesto Che Guevara
Cartea a fost ecranizata de Universal Studios, in regia lui Walter Salles, si a cistigat in 2005 un Oscar pentru coloana sonora, dar si prestigiosul premiu BAFTA pentru cel mai bun film intr‑o limba straina.
Desi doar o aventura de tinerete, calatoria nebuneasca a lui Ernesto Guevara si Alberto Granado prin America de Sud ar fi fost, pentru oricine altcineva, punctul culminant al vietii. Dar pentru cel care avea sa devina el Che, ea a reprezentat doar inceputul unor nesfirsite peregrinari in jurul lumii, momentul cind s‑a configurat un destin remarcabil prin idealism si ardoare. Nici un studiu biografic despre Che Guevara nu ar fi complet fara lectura acestui minunat jurnal.
Jurnal pe motocicleta este povestea unei descoperiri a lumii si, totodata, a unei descoperiri a sinelui. Este povestea alegerilor de ordin personal si politic pe care fiecare dintre noi sintem nevoiti sa le facem intr-un moment sau altul al vietii noastre. Este o poveste despre prietenie si solidaritate. Si, mai presus de orice, este o poveste despre aflarea lucrurilor in care sa crezi si pentru care sa te lupti. -..- Walter Salles, regizorul filmului The Motorcycle Diaries
Dr. Ernesto Rafael Guevara de la Serna (1928‑1967), mai cunoscut sub porecla sa de Che Guevara sau el Che, este una dintre cele mai populare figuri ale anilor 60‑70, adevarat mit cultural si politic, revendicat de generaţii succesive de rebeli cu si fara cauza. Pentru contribuţia sa la instaurarea regimului comunist in Cuba, Castro i‑a acordat lui Che Guevara gradul de Il Comandante, cel mai inalt din cadrul trupelor de gherila, si i‑a conferit, la 29 de ani, Steaua Jose Marti, pe care Guevara o va pune pe bereta sa neagra. Aceasta imagine a revoluţionarului cu bereta si stea va deveni celebra in lumea intreaga, datorita fotografului cubanez Alberto Korda. La 8 octombrie 1967, Che Guevara a fost capturat in Bolivia de trupe contrarevoluţionare. A fost executat o zi mai tirziu.
...si o melodie frumoasa:
http://www.youtube.com/watch?v=NEi_5HghCcw&feature=related
If you knew that you would die today,
Saw the face of God and love,
Would you change?
Would you change?
If you knew that love can break your heart
When you're down so low you cannot fall
Would you change?
Would you change?
How bad, how good does it need to get?
How many losses? How much regret?
What chain reaction would cause an effect?
Makes you turn around,
Makes you try to explain,
Makes you forgive and forget,
Makes you change?
Makes you change?
If you knew that you would be alone,
Knowing right, being wrong,
Would you change?
Would you change?
If you knew that you would find a truth
That brings up pain that can't be soothed
Would you change?
Would you change?
How bad, how good does it need to get?
How many losses? How much regret?
What chain reaction would cause an effect?
Makes you turn around,
Makes you try to explain,
Makes you forgive and forget,
Makes you change?
Makes you change?
Are you so upright you can't be bent?
If it comes to blows are you so sure you won't be crawling?
If not for the good, why risk falling?
Why risk falling?
If everything you think you know,
Makes your life unbearable,
Would you change?
Would you change?
If you'd broken every rule and vow,
And hard times come to bring you down,
Would you change?
Would you change?
If you knew that you would die today,
If you saw the face of God and love,
Would you change?
Would you change?
Would you change?
Would you change?
If you saw the face of God and love
If you saw the face of God and love
Would you change?
Would you change?
Despre Dogville - film īn regia lui Lars von Trier:
Ochiul şi obrazul
de Cristian Tudor POPESCU | 25 APRILIE 2008
O fată, blondă şi gracilă, pe nume Grace, urmărită de gangsteri, se refugiază īntr-un orăşel american din anii 30. Decorul, mai puţin decāt teatral, compus mai degrabă din semne, reuşeşte să pună intens īn lumină oamenii. Nişte oameni obişnuiţi, ca īn orice orăşel al lumii, un pomicultor, un camionagiu, o menajeră negresă, o mamă cu şapte copii, un inventator pensionar, frumoasa locului, o roşcată, precum şi un scriitor. Tom nu scrie nimic, nu cāştigă nimic, este un tānăr de vise multe care adună oamenii duminica la un soi de colocvii pe teme morale unde vorbeşte mai mult el. *** Altfel, nimic deosebit, oameni normali, cu păcatele lor veniale.
Pentru a fi acceptată īn comunitate, Grace dă dovadă de o solicitudine, de o toleranţă, de o bunătate īmpinse la extrem. Această femeie este imaginea nu a ideologului, a propagandistului Iisus, ci a creştinului ideal, aşa cum īl conturează textele sfinte, tot aşa cum comunismul definea omul nou. Grace dă impresia că trăieşte simetria bilaterală a fiinţei umane ca pe o limitare, dacă ar avea şapte obraze, nu două, ar īntoarce şase ca să fie lovită. Bunătatea ei supraomenească, fragilitatea, totala lipsă de apărare acţionează īnsă ca un cocteil excitant pentru blānzii locuitori ai Oraşului Cāinilor.
Īn cele două ore şi ceva ale filmului Dogville, īn regia lui Lars von Trier, primul mare film anticreştin pe care īl cunosc -, ei se transformă īn nişte monştri, īn nişte torţionari pe lāngă care soldaţii romani care-l biciuiesc la nemurire pe Iisus par comici. De fapt, nu se transformă, ci ies la lumină, ca īntr-un film cu aliens, creaturile dinlăuntrul lor. Monstruozitatea nu e rodul unor alterări psihice, al unor porniri excepţionale spre răutate şi cruzime, ci ţāşneşte din chiar ţesutul existenţei lor banale de zi cu zi, de oameni cu frica lui Dumnezeu. Mama cu 7 copii īi sparge lui Grace cele 7 figurine care īnsemnau contractul ei sufletesc cu oraşul şi o face cu o īnfiorătoare cruzime domestică, străbătută de mici spasme de plăcere: Dacă poţi să te abţii să plāngi, nu mai sparg. Dacă nu, nu. Toţi bărbaţii cāt de cāt potenţi din oraş o posedă pe Grace ca pe un animal, după ce i-au legat de gāt un lanţ avānd la capăt o roată grea pe care trebuie s-o tārască tot timpul pe pămānt ca să nu fugă. Ca unei leproase, i-au pus şi un clopoţel de gāt. Dar cel mai ticălos dintre toţi este Tom scriitorul. El o minte că vrea s-o salveze, că o iubeşte, aruncă asupra ei nu numai palavre literare, ci şi vinovăţia lui pentru un furt, pretinde că astfel īi face un serviciu, fiind pānă la urmă preocupat doar cum s-o aibă şi el. Cānd, chemaţi de laşul Tom, gangsterii se īntorc, īn frunte cu tatăl lui Grace, un nemilos cap mafiot, ea are o clipă tentaţia asumării păcatelor tuturor şi a iertării. Dar īn lumina lunii butaforice a studioului sărăcăcios numit Dogville, ea vede oamenii dintr-o dată altfel, razele astrului mort parcă pătrund prin ei... Grace mai spune doar atāt: Ei omorāţi-i copiii pe rānd şi spuneţi-i că vă opriţi dacă e īn stare să nu plāngă. Īi datorez asta. Iar pe Tom īl īmpuşcă īn cap cu māna ei. Rămāne īn viaţă doar cāinele Moise, ca un remember pentru acel Ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte de dinaintea creştinismului.
A īntoarce şi obrazul celălalt nu mi s-a părut niciodată un gest moral īn lumea oamenilor. Mai degrabă, printre animale el poate să capete un astfel de sens: aşa cum menţionează Konrad Lorenz, etologia lupilor conţine o mişcare de expunere voluntară a gātului īn luptă, care e interpretată ca un semn de cedare: lupul īnvingător nu-şi sfāşie adversarul, īi ia prada, dar īl lasă să trăiască. (Cāţi oameni sunt capabili de echivalentul acestui gest?) Omul care īntoarce obrazul celălalt fie este masochist, fie are o anumită tactică īn gānd. Īnvăţătura aceasta a lui Iisus nu e morală, e o instrucţiune politică. Īn lumea sclavilor şi a popoarelor subjugate de romani, e o armă eficientă şi silenţioasă de dezumflare, de descurajare a asupritorului pentru a-l lua apoi prin īnvăluire. Extinsă la mase, ea poate copleşi chiar şi un imperiu. După ce s-a instituţionalizat şi a īnşfăcat puterea, ce treabă a mai avut creştinismul cu obrazul celălalt, cu ruga pentru binele duşmanului? Ca bun creştin, īn faţa Bisericii care te decreta vinovat, nu mai aveai ce obraz să īntorci, căci ţi se lua capul.
A lua asupra ta păcatele tuturor presupune mai degrabă dezordine etică. Fiecare trebuie să răspundă pentru partea lui de vină. Morala nu e o creanţă transferabilă. Nu īntāmplător, ţapul ispăşitor din Levitic 16 nu este īnchinat lui Dumnezeu, ci lui Azazel, adică Diavolului. Ritualul de Yom Kipur, denumit Jertfa īmpăcării, presupune doi ţapi: primul este ucis, adus jertfă lui Dumnezeu pentru iertarea păcatelor. Al doilea, ţapul ispăşitor, nu este omorāt, ci trimis ca un soi de vidanjă morală să deverseze nelegiuirile fiilor lui Israel īn pustia demonică. Iisus face o īncrucişare nepermisă, după părerea mea, īntre cei doi ţapi: se duce la Dumnezeu cu păcatele destinate Diavolului. El legitimează astfel ideea extrem de periculoasă a răspunderii morale cumulativ-transferabile. Ce altceva decāt ţapi ispăşitori au fost evreii de atātea ori de-a lungul istoriei? Dar vrăjitoarele? Dar ţiganii? Bogaţii, săracii, comuniştii, capitaliştii? Istoria genocidurilor din ultimii două sute de ani este istoria uciderii ţapilor ispăşitori fără ca păcatele omenirii să se īmpuţineze cu o cātime, dimpotrivă.
Ochi pentru ochi ar duce la o lume īntreagă de orbi, spunea Mahatma Gandhi, un alt ideolog şi practician strălucit al revoltei īn genunchi. Aşa este, dar şi obrazul celălalt, şi transferul păcatelor duc la o lume la fel de crudă şi nedreaptă pānă la absurd. Īncerc să schiţez umbra unei soluţii: nu e neapărat necesar răspunsul cu aceeaşi monedă, dar fiecare trebuie să plătească pentru vina sa, nu pentru ale altora, şi nici alţii nu trebuie să plătească pentru el.
http://agenda.liternet.ro/articol/625/Distribuitor-Independenta-Film/DOGVILLE.html
M-am intors din nou in timp. Acum un an, noaptea de Inviere, eu si lumina lumanarii, acelasi tablou, statornic tablou.
Asadar a mai trecut un an, culorile s-au mai inchis, pe ici pe colo umezeala le-a sters, de tot. Doar sangele curs a mai pastrat rosul aprins.
Paste luminat, intelepciune si rabdare, tuturor!
http://www.youtube.com/watch?v=mdd7k28Q8gw
http://www.youtube.com/watch?v=vjfI3uSN8DQ&feature=related
Alexis Zorba (http://atelier.liternet.ro/articol/1355/Cornel-Mihai-Ungureanu/38-Alexis-Zorba.html)
Cornel Mihai Ungureanu
1 februarie 2001
"Īn realitate, un om īntreg şi o societate sănătoasă au nevoie īn acelaşi timp de beneficiile subzistenţei şi de cele ale reflexiei, de şosete şi vise, de pīinea zilnică şi de utopii" Pleşu, pe o foaie din Dilema pe care, de aceea, am păstrat-o. Şi pentru: "A finanţa instalarea lui Newton sub măr sau navigaţia utopică a lui Columb s-a dovedit rentabil. Oamenii nu devin mai săraci dacă, din cīnd īn cīnd, consimt să dea de mīncare serafimilor..."
Mă īntreb cīnd şi cum voi reuşi să-mi cīştig "pīinea cea de toate zilele". Īntr-un fel, apropo de finanţările de mai īnainte, şi Zorba poate fi amintit. Port filmul īn gīnd. Nu mai ştiu ce prieten al meu remarca naivitatea englezului. Zicea că Zorba īl păcăleşte. Privirea aia de la īnceput, printr-un geam ud de ploaie, i se părea edificatoare: Zorba īşi găsise "fraierul". Dar mie nu asta mi-a spus, evident. Relaţia nicicum n-a fost una deformată, ci una extraordinară. A fost nu doar o īntīlnire iniţiatică, a fost o rară prietenie.
Īmi vin īn minte toate: cum englezul īl īngrijea pe vapor, la īnceput, cīnd lui Zorba īi era rău. Bine, cuvintele alea le tot ştiam de pe casetă (nevastă, copii, the full catastrophy; dacă o femeie doarme singură, păcatul e al tuturor bărbaţilor; cum să nu le iubesc? etc.; cărţile care vorbeau despre agonia oamenilor care nu-şi pot răspunde la astfel de īntrebări; puţin īmi pasă de agonia lor).
Dar filmul mi-a părut a avea īn el toată umanitatea: englezul şi văduva, singuri pe drum, īntīlnire din sensuri opuse, trec unul pe līngă altul; Zorba risipind bani pe caviar şi şampanie cu o prostituată; Bubulina īndrăgostită, visurile ei, moartea, babele aşteptīnd să moară. Jaful ce-a urmat. Logodna, ventuzele, "voi bărbaţii sunteţi atīt de cruzi", "viaţa īnseamnă necazuri" (să nu te fereşti de ele). Uciderea văduvei. Nebunul. Zorba īmi place mult.
Cīnd am ieşit atunci de la īntīlnirea mozaicarilor, un poet care a scris un vers care īmi place ("singurătatea īntr-o barcă anulīnd barca") zicea, despre un critic, că el chiar credea (criticul) că poetul şi un prieten de-al lui vorbeau despre scriitori şi cărţi īn termeni de "īmi place; nu īmi place". Ori ei o făceau ironic. Nu aşa judecau o carte, dar voiau să-i lase criticului această impresie. Se amuzau. Ei bine, īncerc să-ţi spun că pot spune despre o carte doar "īmi place". Nu simt nevoia unei argumentări, nu mă pricep la critică, la teorie, n-am noţiuni de hermeneutică, nu mă interesează ce face un profesor de literatură comparată. Īmi dau perfect de bine seama că eu īţi comentez un film la un nivel superficial, fără să aprofundez, fără să caut nu ştiu ce deosebite sensuri, dar mă simt bine aşa.
Īmi place Zorba, personajul, pentru că are spirit de iniţiativă, pentru că e īnţelept (aproape tot ce spune e un adevăr important), pentru că e liber, pentru că īnţelege femeile (desenul pe care i-l face Bubulinei, de Crăciun), pentru că e curajos (e singurul care īşi riscă viaţa: īn mină, īn apărarea văduvei), pentru că-l avertizează pe englez: te pot distruge, nu sunt īntreg la minte, englezul īi răspunde că-şi asumă riscul, prilejuindu-i un dans de bucurie (pentru īncrederea acordată) pīnă cade jos şi o confesiune: cum a dansat cīnd i-a murit băiatul, parcă de trei ani, cum numai dansul i-a alinat durerea (oamenii au zis: Zorba a īnnebunit); "dacă unghiul nu va fi perfect va fi o catastrofă"; condiţia pe care o pune de la īnceput: īn privinţa cīntatului, să fie liber; "vorbeşti ca un profesor, gīndeşti ca un profesor" (Era vorba despre turci şi despre greci. Despre oameni buni sau răi. Şi cum de la o vreme nici măcar asta nu mai conta "bun sau rău ce mai contează?"); celebrul dram de nebunie fără de care un om nu poate rupe frīnghia şi nu poate fi liber; "nu fi delicat"; "nu am iubit vreun bărbat mai mult decāt pe tine", logica prăbuşire din final. Ceilalţi fug şi ei mănīncă, īn tăcere, miel. Beau vin. Zorba zīmbeşte. Ghiceşte: totul va fi bine; vom trăi o mie de ani. Vede o călătorie lungă. Ai să pleci şi ai să rămīi la cărţile tale (la īnceputul filmului, după un : "Fii prieten! Nu mă face să vorbesc" şi după o īntrebare la care englezul īi răspunde "I'm single", urmase "I guess too many books").
"Ai văzut vreodată o harababură mai mare? īntreabă Zorba şi īncep rīsul acela fantastic, rīsul acela sănătos, care nu e hazul de necaz al romānilor, e mai mult (mie aşa mi se pare). Şi desigur "Teach me to dance, will you?" "Did you say: dance?". Şi iată că īmi place mult un film care se termină cu un dans.
Zorba the Greek - Zorbas Dance (Movie Scene)
Dacă aş fi scris "Alexis Zorba" n-aş mai fi īncercat să mai scriu altceva. Deşi eu am vorbit numai despre film, cartea nu poate fi mai rea. Īmi pare rău că literatura romānă răspunde cu "Ion", că nu avem o astfel de carte, profund romānească dar capabilă să fie universală. Rămīn la părerea că nici Simona Popescu, nici Mircea Cărtărescu nu vor scrie universal. Visez o carte romānească best-seller īn Statele Unite. Tradusă peste tot. Visez un scriitor romān care să cīştige premiul Nobel, īntr-o manieră categorică; pentru o carte care să nu poată fi sărită...Nu cred că avea dreptate Cioran, pīnă la capăt (pentru că īn parte avea) īn ce priveşte neşansa de a te naşte īntr-o cultură mică.
Dar am scris despre toate astea, pornind de la ideea de mai īnainte a lui Pleşu. Fără īndoială că descoperirea Americii sau a legii gravitaţiei au fost proiecte rentabile; finanţarea lui Zorba īnsă este unul asemenea?
Pescarusul (Jonathan Livingston)
15.4.2007 | Dana, Lit. contemporana
Autor: Richard Bach
Pescarusul Jonathan Livingston este, dincolo de toate, o poveste frumoasa pentru oamenii mari, care inca mai cred in povesti. Simplist spus, este despre zbor, dar de-adevaratelea este despre cum un pescarus poate fi mult mai mult decit conditia sa de pescarus sau, extrapolind, cum un om poate fi mult mai mult decit turma, despre cum poti sa vezi dincolo de micimea vietii pina in profunzimea spiritului sau cum in loc sa te tirasti poti sa zbori la ceruri. Este despre un ideal, despre a dori sa deschizi ochii larg pentru a privi inauntrul tau si in afara ta, despre a trai deplin, despre limite sau de fapt doar despre un pescarus adevarat care traieste in noi toti.
Faptul ca Richard Bach a fost pilot imbogateste descrierea tehnica, dar aici zborul este doar o metafora filozofica pentru a vorbi despre desavirsire si inaltare, spirit si creatie, limite si redefinirea lor, vazutul dincolo de realitatea imediata, provocare si cale interioara cei mai multi pescarusi nu cauta sa invete decit elementele de baza ale zborului - cum sa ajunga de pe mal pina la hrana si inapoi. Pentru cei mai multi pescarusi nu zborul conteaza ci hrana. Dar pentru acest pescarus zborul era totul, nu hrana. Mai mult decit orice pe lume, pescarusului Jonathan Livingston ii placea sa zboare.
Pescarusul Jonathan Livingston iti vorbeste despre ceea ce simt poate multi dintre noi - greutatea de a fi ca ceilalti atunci cind lucruri se nasc si prind viata inauntrul nostru - De ce Jonathan, de ce? il intreba mama lui. de ce iti vine atit de greu sa fii la fel cu ceilalti din stol? - nevoia de a schimba si a genera modificari in lumea ce ne inconjoara - Pescarusul Jonathan descoperea ca pescarusii traiesc atit de putin din cauza plictiselii, fricii si miniei, ca odata alungate din minte, viata urma sa fie lunga si frumoasa - dar mai ales curajul si determinarea interioara de a-ti urma calea si de a o arata si celorlalti - ..un pescarus este ideea nelimitata a libertatii, imaginea Marelui Pescarus, iar intregul vostru trup de la o aripa la alta nu este decit gindul vostru insusi.
Jonathan Livingston Seagull
Pescarusul Jonathan Livingston ar fi in opinia mea una din cartile obligatoriu de citit copiilor si adultilor intr-o programa care din pacate nu exista in nici o scoala - dezvoltarea interioara a individului. Invatam despre matematica, fizica, literatura, ne imbogatim cu cunostinte exterioare, dar din pacate nu ne invata nimeni despre cum sa ne imbogatim interior. Cum sa ne gasim calea si cum sa o crestem, cum sa fim, cum sa traim sau cum sa murim pentru ca zborul inseamna mult mai mult decit sa dai din aripi de colo-colo. Asta poate sa faca si un tintar!
E mai şi īncă mă simt tānăr sub īnălţimea īnstelată…
Halucinat cānd este-auzul, vederea este fermecată;
Aud ce spune firul ierbii, şi văd un cer de aripi plin,
M-aşez privind īn clarul lunii sub transparenţa atmosferei
Şi-n aeru-mbătat de roze sfidez atingerea durerei
Cu cāntece nălucitoare cum sunt candorile de crin.
(Noapte de mai)
La intrebarea "ce-mi place sa fac cel mai mult?", candva raspunsul meu era "sa visez".
Acum am aflat "sa fiu". Si ieri m-am trezit...
http://www.youtube.com/watch?v=bkEvy-9yVyQ
http://www.youtube.com/watch?v=O_ABOlsl1X4&feature=related
From the darkness, I walk into the light
From the day, I walk into the night
From the shadows, I will appear
With a message, for all who will hear
For the weak of heart, I will be strong
To the defenders of faith, I will belong
To the last of us, fight till we die
Till the keys, of the kingdom, are mine
All stand together
For the world to see
Now the time is right
To live out all our dreams
Say the words forever
Your strength will never leave
If you want to win the fight
Say, "I Believe"
From the darkness, I walk into the light
From the day, I walk into the night
From the shadows, I will appear
With a message for all, who will hear
For the weak of heart, I will be strong
To the defenders of faith, I will belong
To the last of us, fight till we die
Till the keys, of the kingdom, are mine
All stand together
For the world to see
Now the time is right
To live out all our dreams
Say the words forever
Your strength will never leave
If you want to win the fight
Say, "I Believe"
Straduinta de a ocoli adevarul - cel mai usor prin confuzie . Se intampla, indeosebi in dialogurile forului interior:
PINOCHIO
In fiecare zi in mine descopar si inalt un templu. Am sa-l numesc templul cunoasterii.
Las lumea sa dispretuiasca
Ascunsa taina dintre noi
Prejudecata omeneasca
Arunce-n cale-ti cu noroi
In fata idolilor lumii
Nu plec genunchii, nu cersesc
La fel cu tine gandul nu mi-i
Nici sa iubesc nici sa urasc
M-afund fara sa caut rostul
In chefuri nici voios nici trist
Vorbesc cu prostul, cu neprostul
Dar pentru sufletu-mi exist
In larma lumii ne-ntalniram
O zi ca orice alta zi
Fara de bucurii iubiram
Fara tristeti ne-om desparti
Si pretuim in viata toata
Doar oamenii, atata tot
Nu ne-om minti noi niciodata
Nici altii-a ne minti nu pot
http://www.trilulilu.ro/diBiagio/a0ec7d0940f906
Frica de ceea ce putea să nu fie - Tudor Octavian
Īn dialogurile cu oamenii celebri, dar foarte bătrīni, ziariştii sīnt tentaţi să pună īntrebări care unor interlocutori tineri li s-ar părea inoportune. De pildă: A existat īn viaţa dumneavoastră un moment care a decis totul?. Unei notorietăţi de cincizeci de ani nu se cade să-i adresezi o astfel de īntrebare, pentru că i se mai pot īntīmpla īncă multe. La cincizeci de ani, oricīt de mare ar fi gloria, tot mai aştepţi schimbări importante īn mai bine. Dar la nouăzeci de ani, ce să mai aştepţi?
Oricīt de educat ar fi ziaristul care abordează un nonagenar, īntrebările sale sīnt īnsemnate de un soi de curiozitate morbidă. Parcă i-ar sta pe limbă să spună: Amīndoi ştim că asta a fost tot. Haideţi să dăm lucrurile pe faţă!.
Dragul meu - i-a răspuns un universitar vīrstnic ziaristului care l-a īntrebat īn ce zi i s-a hotărīt soarta -, īmi amintesc nu doar ziua, ci şi clipa, īn 26 aprilie 1933, pe la amiază, un coleg de facultate, găsindu-se īn Vaslui şi ştiind că m-am īntors acasă, ca să profesez īn oraş şi să stau cu părinţii, a trecut să mă vadă. Să mai schimbăm cīteva vorbe. Din una-n alta, am aflat că 27 aprilie, adică chiar ziua ce avea să vină, era ultima cīnd mai puteam candida īn Bucureşti, pentru o bursă la Paris. Eu tocmai mă aşezasem de două săptămīni īn Vaslui. Era la mijloc şi o fată bogată, care aştepta s-o iau de nevastă. Şi cu toate că aş fi putut să īncropesc la repezeală un dosar pentru bursă, n-aş fi putut să dau fuga pīnă-n Capitală, fiindcă n-aveam un sfanţ. La şapte, trecea prin Vaslui un accelerat. Īn Bucureşti, cei care-şi făcuseră dosare pentru bursa cea mare avuseseră grijă să-şi pună īn mişcare şi neamurile: miniştri, moşieri, deputaţi. La şase şi un sfert fix, m-am dus, cu geamantanul īn mīnă, la tatăl logodnicei şi i-am cerut bani de tren. Toată familia credea că am venit să aranjăm căsătoria, iar eu īi anunţam că amīn īntreaga poveste, fără să precizez pentru cītă vreme. Ba īi mai şi solicitam să mă ajute să plec! Fata şi mama au izbucnit īn plīns, īnsă viitorul meu socru a scos banii şi mi-a zis doar atīt: Na, fă-ţi damblaua!. Nu ştiu de ce mi s-a acordat bursa. Nu aveam nici o şansă. Totuşi, am plecat la Paris.
De la un timp īnsă, am coşmaruri. Visez că sīnt iarăşi tīnăr, că mă găsesc cu geamantanul īn mīnă, īn drum spre casa unde mă aşteaptă viitoarea mea soţie, dar că nu am curaj să duc pīnă la capăt ce mi-am propus.
Că am o criză de bun-simţ. Cum să săvīrşesc eu asemenea măgărie, să le cer bani, ca să-i părăsesc? E īmpotriva a tot ce am fost īnvăţat să fac īn viaţă! Īn vis, mă īntorc acasă, la părinţii mei. Şi, pe drumul de īntoarcere, prin faţa ochilor, mi se perindă toată studenţia la Paris. Şi tot ce a urmat după aceea: catedra, profesia, congresele unde eram vedetă, cărţile pe care le-am publicat. Īntr-o noapte, cred că n-am să mai pot şi am să mă sfīrşesc īn somn, de frică. De groază la gīndul a ceea ce putea să nu se īntīmple dacă, īn 26 aprilie 1926, la orele şase şi un sfert după-amiază, nu mi-aş fi călcat, īntr-o clipă de inconştienţă, toate principiile.
Alexandru Andries - Casanova
nimeni nu poate să-ţi smulgă vreun zīmbet
ochii tăi tac chiar şi-atunci cīnd vorbeşti
stai la distanţă şi crezi că e bine
poate c-ar fi dac-ai şti unde eşti
fără greşeli mă strecor līngă tine
văd cum respiri şi aud ce visezi
iau o felie din buza ta mică
şi o şuviţă de păr - ca dovezi
prima greşeală e cea mai plăcută
cīnd ştii c-ai pierdut, dar mai crezi īn cīştig
stă īn balanţă părerea ta bună
şi - fără momeală - tot trage-n cīrlig
tu īţi īnchipui c-a fost o-ntīmplare
stai şi fumezi şi miroşi a cafea
hoţul din mine se bucură tare
şi face listă cu tot ce-ar mai vrea
hărţile mele te-arată perfectă
făcută să-mi placi, fericită să vrei
sīnt desenate de cei dinainte
mă vor rătăcit şi bolnav - ca şi ei
cīnd vin īnapoi toată lumea vrea poze
fără trofee nu poţi fi erou ...
eu ascund tot şi spun iar o minciună :
n-am luat nimic, mă duc mīine din nou
http://www.trilulilu.ro/JuliaAgripina/074ccf84bfbfd7
Suna ceas tarziu, spre asfintit.
Ziduri se inchid, umbre-au rasarit.
Suier cu venin, trupul incoltit,
Suflet sugrumat, deznadajduit.
Ceas tarziu, ceas tarziu ...
Ziduri, va blestem, trupul l-ati zidit.
Jertfa voi ati vrut, suflet ce-i sfarsit.
Suna ceas tarziu, zidu-i ispravit
Si sa cada-n jos steaua s-a pornit...
http://www.youtube.com/watch?v=JMkKbjm7Haw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=SYFV6St02gk&feature=related
All around me are familiar faces
Worn out places, worn out faces
Bright and early for their daily races
Going nowhere, going nowhere
Their tears are filling up their glasses
No expression, no expression
Hide my head I want to drown my sorrow
No tomorrow, no tomorrow
And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
Are the best I've ever had
I find it hard to tell you
I find it hard to take
When people run in circles
It's a very, very
Mad World
Mad world
Children waiting for the day they feel good
Happy Birthday, Happy Birthday
And I feel the way that every child should
Sit and listen, sit and listen
Went to school and I was very nervous
No one knew me, no one knew me
Hello teacher tell me what's my lesson
Look right through me, look right through me
And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
Are the best I've ever had
I find it hard to tell you
I find it hard to take
When people run in circles
It's a very, very
Mad World
Mad World
Enlarging your world
Mad World.
Circuitul apei in natura
Imi amintesc refrenul unui cantec in care se spunea ca totul este trecator. Noi, cuvintele, gandurile, faptele, totul, asa este. Mai putin apa in care inotam. Ea ramane pentru a-i scalda si pe cei care vor urma. Si pe urmasii urmasilor lor. Nu este suficient sa facem copii pentru a lasa din noi acolo. Fie ca sunt ai nostri, fie ca nu. Apa ramane, apa vietii. Insetati cum suntem, nu facem decat sa o bem, pana ne saturam, amagindu-ne ca astfel suntem nemuritori, ca ea. Altii isi fac plute, se arunca si zac, pana se usuca, se ofilesc. Acestia nu traiesc, doar mor. Prin ceea ce suntem (un om deosebit m-a invatat ca se numeste constiinta) apa trebuie purificata. Este datoria noastra, singura. Nu sa bem, ci sa o lasam sa treaca prin noi. Fara a arunca deseuri, fara a o vicia. Deasupra, soarta ne este scrisa din stele. In caldura soarelui troneaza iubirea. Cand norii se aduna inseamna ca am distrus echilibrul, armonia universului. Dar va veni furtuna si va aseza din nou lucrurile in ordinea lor fireasca.
Despartirea nu exista. Am mai scris, oamenii nu abandoneaza oameni, ci situatii. Pentru simplul fapt ca nimic nu ne apartine, nimic nu posedam. Am fi vanitosi daca ne-am asuma ca pe o avere oamenii alaturi de care traim. Ne-am transforma in colectionari daca i-am imobiliza si aseza intr-o vitrina cu trofee. Suntem legati unii de ceilalti prin tot felul de sfori si fire invizibile. Cat timp existam nu ne vom dezlega, si nici dupa aceea. Important este ce alegem sa tinem cu mainile noastre. Dintre toate eu am ales iubirea. Un fir pe care il vreau tesut din mine, fragil si rezistent in (acelasi) timp. Eu tin de un capat, tu de celalat si ne vom uni prin leganari si unduiri, cu pasiune, intr-un dans al cautarilor si al descoperirilor. Intr-un dans al minunilor, cat timp le facem loc.
http://www.trilulilu.ro/Asta_Micka/aeb3cabfb4f4ad
Pus la īncercare, voi m-aţi crezut pierdut
Plecat īn lumea mare, eu am fost dat dispărut
Īn sufletul meu, am avut mereu
O rază de lumină, un curcubeu.
Şi-mi pare, o nouă cale
Ivită īn zare
Un alt īnceput, un drum de alţii nebătut
Īn faţa mea,
O lume s-a deschis
O lume dintr-un vis, de alţii neatins.
Am avut răbdare s-o iau de la īnceput
Cu aripi pān' la soare, ce larg le-am desfăcut
Īn sufletul meu, am avut mereu
O rază de lumină, un curcubeu.
-Ti-ai iubit tatal?
-Da!
-Demonstreaza!
Momentul adevarului, contemplare launtrica, revelatie a ceea ce exista si nu-ti poate fi luat.
http://www.youtube.com/watch?v=2vZZERUAVpg
I look into the mirror
See myself, I'm over me
I need space for my desires
Have to dive into my fantasies
I know as soon as I'll arrive
Everything is possible
Cause no one has to hide
Beyond the invisible
Sacred Hour
Ah, make the most of what we may yet spend,
Before we too into the Dust descend;
Dust into Dust, and under Dust, to lie;
Sans Wine, sans Song, sans Singer, and -- sans End!
(Omar Khayyam)
Spirit Rising
Ah, my Beloved, fill the Cup that clears
To-day of past Regrets and future Fears --
To-morrow? -- Why, To-morrow I may be
Myself with Yesterday's Sev'n Thousand Years.
(Omar Khayyam)
http://www.trilulilu.ro/sad_butterfly/2f5179737b935b
If life is a river and your heart is a boat
And just like a water baby, baby born to float
And if life is a wild wind that blows way on high
Then your heart is Amelia dying to fly
Heaven knows no frontiers
And I've seen heaven in your eyes
And if life is a bar room in which we must wait
'Round the man with his fingers on the ivory gates
Where we sing until dawn of our fears and our fates
And we stack all the deadmen in self addressed crates
In your eyes faint as the singing of a lark
That somehow this black night
Feels warmer for the spark
Warmer for the spark
To hold us 'til the day
When fear will lose its grip
And heaven has its way
Heaven knows no frontiers
And I've seen heaven in your eyes
If your life is a rough bed of brambles and nails
And your spirit's a slave to man's whips and man's jails
Where you thirst and you hunger for justice and right
Then your heart is a pure flame of man's constant night
In your eyes faint as the singing of a lark
That somehow this black night
Feels warmer for the spark
Warmer for the spark
To hold us 'til the day when fear will lose its grip
And heaven has its way
And heaven has its way
When all will harmonise
And know what's in our hearts
The dream will realise
Heaven knows no frontiers
And I've seen heaven in your eyes
Heaven knows no frontiers
And I've seen heaven in your eyes
...atat pentru un timp, inainte de meci
http://www.trilulilu.ro/sad_butterfly/26f26e8e6933ed
O Lyubvi malyu otchayanno
Say it on your knees
http://www.trilulilu.ro/sad_butterfly/8151a750fef17a
Dans!
Motto: "Ce e val, ca valul trece"
Film: Original sin (Vals in intuneric)
"Pornind de la clasicul thriller al lui Cornell Woolrich, Walz Into Darkness (Vals in intuneric), scenaristul si regizorul Michael Christofer, castigator al premiului Pulitzer, arunca o privire provocatoare asupra teritoriului misterios unde pasiunea si dragostea ii arunca pe oamenii obisnuiti intr-un vartej de minciuni... si crima."
http://filme.acasa.ro/original-sin-2001/rezumat
Carte: Calomnii mitologice, ultima carte a lui Octavian Paler
"Daţi-i omului o mască şi vă va spune cine este".
Şi iluziile īmbătrānesc
"Īncă mai cred că modestia e o ipocrizie sau o gafă; că ea asigură bazele mediocrităţii şi īi da chiar prilejul să pară virtuoasă. Īn fond, cine s-a suit din modestie pe Everest? Şi, oare, modestia l-a īmpins pe Michelangelo să vrea să sculpteze munţii? Eu aş zice că tot ce a dat demnitate sau măcar un sens trecerii noastre sumare prin această lume n-are nici o legatură cu modestia. Nici Icar, cānd a pornit spre soare, n-a fost modest. Nici cei care au gāndit piramidele.
Bătrāneţea mi-a impus īnsă un alt gen de modestie. O modestie care n-are nimic comun cu virtuţile, ci cu tisteţea de a descoperi că timpul nu se mulţumeşte să treacă. El uzează. Şi uzează nu doar oasele. Uzează şi melancoliile. Te sileşte să afli ca şi iluziile īmbătrānesc. La un moment dat, nu mai găseşti forţă să te minţi. Īncepi să vezi - uneori, chiar prea bine! - adevăruri şi eşecuri, īn faţa cărora, n-ai īncotro, devii modest." - Calomnii mitologice
.....
"Dintre defectele mele cel pe care īl destest cel mai mult este reflexul de a fi prea rezonabil. Tot ce e mediocru īn viaţa mea se datorează prejudecăţii că e bine să fi īnţelept īn orice īmprejurare. Īn fond, ce ne recomandă īnţelepciunea? Să fim atenţi, evitānd riscurile, imprudenţele si excesele. Să facem totul cu măsură. Şi tocmai această măsură o găsesc la originea tuturor regretelor mele, a pasiunilor ratate, a nebuniilor netrăite. N-am avut inteligenţa sau norocul de a pricepe la timp că adevărata măsură a vieţii unui om nu se poate obţine decāt prin lipsa de măsura, dorind fără măsură, īndrăznind fără măsură, iubind fără măsură. Nu ştiu dacă aveam calităţile necesare pentru a pune īn practică ideea mea (de la bătrāneţe) că nebuniile sunt mai recomandabile īntr-o viaţă (atāt de scurtă!) decāt o īnţelepciune searbădă şi cuminte. Am unele īndoieli īn privinţa asta. Şi nu mici. Dar mi-ar fi plăcut să ştiu mai demult că īnţelepciunea e o virtute bătrāncioasă."
Muzica: dedicatie http://www.trilulilu.ro/ArTiStul/2e25b305fc17ee
Privitor ca la teatru
Tu īn lume sa te-nchipui:
Joace unul si pe patru,
Totusi tu ghici-vei chipu-i,
Si de plānge, de se cearta,
Tu īn colt petreci īn tine
Si-ntelegi din a lor arta
Ce e rau si ce e bine.
Viitorul si trecutul
Sunt a filei doua fete,
Vede-n capat īnceputul
Cine stie sa le-nvete;
Tot ce-a fost ori o sa fie
In prezent le-avem pe toate,
Dar de-a lor zadarnicie
Te īntreaba si socoate.
http://www.youtube.com/watch?v=ZFSbddpubQc
Armies have conquered
And fallen in the end
Kingdoms have risen
Then buried by sand
The Earth is our mother
She gives and she takes
She puts us to sleep and
In her light we'll awake
We'll all be forgotten
There's no endless fame
But everything we do
Is never in vain
We're part of a story, part of a tale
We're all on this journey
No one is to stay
Where ever it's going
What is the way?
Forests and deserts
Rivers, blue seas
Mountains and valleys
Nothing here stays
While we think we witness
We are part of the scene
This never-ending story
Where will it lead to?
The earth is our mother
She gives and she takes
But she is also a part
A part of the tale
We're part of a story, part of a tale
We're all on this journey
No one is to stay
Where ever it's going
What is the way?
We're part of a story, part of a tale
Sometimes beautiful and sometimes insane
No one remembers how it began.
Ada Milea şi Don Quijote - o minune de spectacol
Iulia Blaga
Romānia Liberă, iunie 2005
Nu pierdeţi cadoul Adei pentru cei ce au curajul să mai fie visători.
"Cititorule, am vrut să-ţi spun cea mai frumoasă poveste, dar povestea seamănă cu mine" - şi chiar că seamănă cu Ada Milea acest Don Quijote, cīntat īmpreună cu Dorina Chiriac (voce - doar la varianta īn romānă), Romulus Chiciuc (vioară), Adrian Cristescu (pian) şi BOBO (chitară). Spectacolul a mai avut cīteva reprezentaţii pīnă la cea găzduită de curtea şi mirosul de tei de la Green Hours. Un spectacol "cu curtea plină", cu bisuri şi aplauze īn picioare.
Nu prea ştii cum să scrii şi ce să scrii despre Don Quijote-ul Adei Milea. Este atīt de complet, īncīt nu mai ai nevoie de cuvinte. Şi este al ei, chiar dacă autoarea s-a "documentat" pe rupte, l-a buchisit pe Cervantes mai multe luni pentru ca pe urmă să scrie propriile texte īn versuri, vesele şi triste, absurde şi reale, supra- şi superrealiste, "subterane" şi "suverane" (după cuvintele lui Sancho - Dorina Chiriac referindu-se la absenta Dulcinee). Din experienţa de descoperire a spectacolului face parte, pe līngă īntīlnirea cu Cervantes, şi cea cu motanul negru puchinos (cel mai puchinos dintre cei posibili) pe care Ada Milea l-a īnfiat, botezīndu-l Sancho. Pentru că realizarea oricărui spectacol e o călătorie īn sine, şi Sancho-motanul a ajuns acum, dacă nu la Green Hours, măcar īn curtea plină de verdeaţă a bunicii Adei, unde se pare că şi-a găsit Dulcineea.
Spunea Ada Milea īntr-un interviu din Suplimentul de cultură că ea a vorbit şi pīnă acum īn cīntecele ei despre dragoste, chiar dacă noi nu ne-am dat seama. Or, Don Quijote-le ei este īn mod evident un spectacol asumat despre dragoste. Dar şi despre singurătate, iluzie, prietenie, putere, oi şi mori de vīnt. Cei patru interpreţi (care interpretează de fapt două personaje, şi Don Quijote, şi Sancho, avīnd fiecare un dublu, o umbră) plus BOBO fac cīt o armată īntreagă. BOBO ţine chitara pe genunchi şi bate īn ea cu degetele, Romulus Chiciuc prăjeşte vioara la foc mic, dar mai dă şi nişte "strigăte" din picioare la care publicul īnnebuneşte, Adrian Cristescu ţine umorile sub control şi face cărare ritmului, apropiindu-se cīteodată de şoseaua lui Philip Glass. Dorina Chiriac şi Ada Milea, după ce au fost anterior Apolodor şi Povestitor, par din nou una umbra celeilalte. Chiar ai uneori impresia că vocile lor sunt foarte asemănătoare.
Don Quijote e cel mai elaborat spectacol de pīnă acum al Adei, cel mai amplu şi cel mai rotund. Se termină la fel cum īncepe - şi ar putea să īnceapă din nou şi să se termine tot aşa. Călătoria se termină departe. Dacă se termină.
http://www.trilulilu.ro/dedate/0227ececab79f0
http://www.trilulilu.ro/dedate/99127a86e437b7
E soare...undeva!
http://www.trilulilu.ro/Epaminonda/066dee0f95824f
...pentru imagini
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)