Iaurtul Danone, Sanatatea Si Reclamele Mincinoase |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Iaurtul Danone, Sanatatea Si Reclamele Mincinoase |
3 Sep 2005, 01:51 PM
Mesaj
#1
|
|
Gazda Hanului Grup: Admin Mesaje: 8.578 Inscris: 22 February 03 Din: Hanu Ancutei Forumist Nr.: 1 |
In ciuda faptului ca suntem la o mustata de UE, ceea ce presupune ca romanii sa aiba inclusiv un mod de viata apropiat de cel al occidentalilor, la unele capitole, printre care si protectia consumatorului impotriva reclamelor inselatoare, suntem in epoca de piatra.
Desi legislatia a fost armonizata cu a Uniunii Europene in acest domeniu, exista companii care dispun de bugete de reclama impresionante si care isi permit sa intoxice audiovizualul romanesc cu spoturi ce incalca legea sau sunt „pe muchie”, bazandu-se pe faptul ca nimeni nu-si va permite vreodata sa le ceara socoteala. Cum noi ne-am fript deseori cu ciorba, in acest prim episod al unui serial in care vom analiza diverse campanii publicitare inselatoare vom sufla in… iaurt. Sunteti constipati? Folositi laxative! Daca v-ati uitati macar o jumatate de ora pe zi la televizor, este imposibil sa nu fi remarcat cel putin una dintre reclamele cu care firma Danone il bombardeaza pe consumatorul roman de iaurt. Sunt bune, nimic de zis, dar de aici si pana la a incerca sa convingi audienta ca laptele fermentat este un panaceu pentru tot felul de boli e cale lunga. Spre exemplu, in spotul pentru Activia, se citeaza un studiu realizat de Institutul Danone, potrivit caruia 9 femei din 10 care au probleme cu digestia au declarat ca se simt mai bine dupa ce au consumat, timp de 14 zile, respectivul iaurt. Cu litere mici si repezi mai scrie pe ecran (dar cine are timp sa citeasca?) faptul ca studiul a fost realizat in 2003, pe un esantion (reprezentativ???) de 231 de frantuzoaice. Ei bine, trecand peste faptul ca legea interzice acest tip de reclama, nu putem sa nu observam parsivitatea enuntului: de faptul ca iaurtul-minune n-are nici un efect asupra constipatiei te poti convinge abia dupa doua saptamani si o cheltuiala de 154.000 de lei vechi. Institutul Danone din Franta, desi se da „independent”, este finantat de celebrul fabricant de iaurturi. Chiar si in aceste conditii, am fi fost curiosi sa vedem cat de „stiintific” poate fi un astfel de studiu, insa este mult mai usor sa pui mana pe raportul SRI decat pe respectivul document. La Bucuresti, persoana care tine legatura cu presa este permanent „in sedinte”, nu poseda adresa de e-mail (de altfel ditamai firma nu are nici macar site de Internet, iar din site-ul companiei-mama nu exista nici un fel de link catre Romania) si nici n-a catadicsit sa raspunda intrebarilor noastre adresate prin fax. Activ la interior, se vede doar la televizor Ce obtine firma Danone dintr-o astfel de reclama, in care promoveaza insistent proprietatile terapeutice (si nu organoleptice!) ale iaurtului cu bifidus essensis? Simplu: un avantaj neloial fata de competitorii care vand iaurturi similare. Un argument in acest sens ne ofera un site specializat in demascarea tepelor (www.procons.home.ro): „Bifidus este numele unei familii de fermenti pentru iaurt, familie care contine mai multe varietati. Nimeni nu poate înregistra numele Bifidus ca marca comerciala. Este relativ usor sa creezi în laborator un nou membru al acestei familii, un nou ferment, prin diferite încrucisari între cei existenti. Danone a facut la fel. A creat un nou ferment, l-a denumit Bifidus Essensis (esenta, esential, în limba latina) si se lauda în toate reclamele cu unicitatea acestui ferment. Aceasta nu spune însa nimic despre calitatea acestui ferment si mizeaza pe ignoranta consumatorului, care ar trebui sa stie ca orice iaurt contine unul sau mai multi fermenti cu denumiri din doua cuvinte (familia si varietatea), buni pentru tranzitul digestiv. Nu însa orice iaurt contine ingredintele GELATINA, COLORANT si AROMA, continute în multe dintre iaurturile Danone”. Asa se face ca Danone Activia se vinde la acelasi pret cu, sa spunem, iaurtul cu bifidus essensis fabricat de Prodlacta, insa diferenta e la gramaj: 200 de grame la iaurtul romanesc, fata de numai 125 de grame la Activia. Zica lumea ca-s nebun, dar nici urma de capsuni! Si cum o nenorocire nu vine niciodata singura, am comandat institutului nostru un experiment. Atrasi fiind de managerul care o ia razna (apropo, nasol efect!) dupa ce mananca din iaurtul unei subalterne lovite de filoxera, am separat printr-un procedeu fizic (strecurare) bucatile „mari” de capsuni dintr-un „Frutisima”. Rezultatul a fost mai mult decat dezamagitor, ceea ce se poate vedea si din fotografia alaturata. Nici vorba de jumatatile de capsuni mari si frumoase. Doar niste cubulete decolorate. Am cautat-o pe doamna Iolanda Prunache, „cercetator la Danone”, sa-i cerem o explicatie referitoare la impactul amidonului din iaurt asupra fructelor, insa nu figureaza in cartea de telefon. In masura in care specialistii de la Danone se vor invrednici sa ne ofere detalii despre activitatea lor stiintifica, va vom tine la curent. Pana atunci, va oferim cateva extrase din legislatia romaneasca pe care marele fabricant de iaurturi o ignora cu gratie. Prevederi legale - DECIZIA nr. 254 a Consiliului National al Audiovizualului din 5 iulie 2004, privind publicitatea, sponsorizarea si teleshopping-ul Art. 32 - Publicitatea la produsele alimentare va respecta urmatoarele conditii: a) nu va încuraja consumul excesiv de alimente; b) afirmatiile precise privind nutritia (de exemplu, efectele vitaminei C) ori afirmatiile legate de sanatate (de exemplu, „ajuta la o digestie sanatoasa”) se vor baza pe fapte stiintifice solide si nu vor crea impresii înselatoare privind beneficii nutritionale sau de sanatate ale alimentului respectiv. Art. 35 - Nu se vor atribui alimentelor proprietati de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor si nu se vor face referiri la astfel de proprietati; sunt exceptate de la aceasta interdictie apele minerale naturale care sunt utilizate ca medicamente sau în scopuri curative în statiunile balneare. - Ministerul Sanatatii si Familiei, nr. 179 din 5 martie 2003 Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, nr. 154 din 26 februarie 2003 Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, nr. 9 din 12 februarie 2003 ORDIN privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum si a unor produse alimentare, în scopul protejarii vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor Art. 5 - În publicitatea si etichetarea produselor alimentare se interzice utilizarea de: a) cuvinte de natura sa indice unul dintre urmatorii termeni: „igiena”, „medical”, „bolnav”, „farmacie”, „boala”, „remediu”, „medicament”, precum si de traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora; Art. 7 - În cadrul publicitatii produselor alimentare este interzis: a) sa se atribuie, în ceea ce priveste compozitia produsului, proprietati care se raporteaza la criterii obiective sau masurabile si care nu pot fi demonstrate; b) sa se induca faptul ca produsul de marca poseda calitati speciale, atunci când toate produsele alimentare similare, cu aceeasi compozitie, prezinta aceleasi calitati. b) sa se induca faptul ca produsul de marca poseda calitati speciale, atunci când toate produsele alimentare similare, cu aceeasi compozitie, prezinta aceleasi calitati. Sursa: Saptamana Financiara -------------------- |
|
|
3 Sep 2005, 02:38 PM
Mesaj
#2
|
|
Forumista Poeta Grup: Membri Mesaje: 6.500 Inscris: 20 April 04 Forumist Nr.: 3.171 |
Ha !
Si sa vezi ce-l indoapa vecina mea pe puiul ei cu 4 buc/zi de danonino, ca asa cresc mare copiii mici ! Dar de sortimentul acesta nu a zis nimic ? -------------------- Traieste ca si cum ai muri maine.
Invata ca si cum ai trai vesnic. Indira Gandhi |
|
|
3 Sep 2005, 04:02 PM
Mesaj
#3
|
|||
Gazda Hanului Grup: Admin Mesaje: 8.578 Inscris: 22 February 03 Din: Hanu Ancutei Forumist Nr.: 1 |
Aceasta observatie se aplica cred tuturor iaurturilor marca Danone:
-------------------- |
||
|
|||
Promo Contextual |
3 Sep 2005, 04:02 PM
Mesaj
#
|
ContextuALL |
|
|
|
3 Sep 2005, 04:26 PM
Mesaj
#4
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 18.844 Inscris: 30 January 04 Din: EU Forumist Nr.: 2.042 |
Eiii, dar daca firma Danone ar fi plasta reclame de milioane in "Saptamana Financiara" , sa fi vazut reactie inversa Se cunoaste un ziar care avea/are meteahna asta !
-------------------- Un prost gaseste intodeauna unul mai prost , care sa-l admire
Nicolas Boileau |
|
|
3 Sep 2005, 04:44 PM
Mesaj
#5
|
|
Gazda Hanului Grup: Admin Mesaje: 8.578 Inscris: 22 February 03 Din: Hanu Ancutei Forumist Nr.: 1 |
Desigur, dar asta nu inseamna ca e mai putin adevarat ceea ce scrie acolo...
Curios totusi, Danone a plasat sute de reclame tv la Antena 1, ce face parte tot din grupul Intact... -------------------- |
|
|
3 Sep 2005, 05:09 PM
Mesaj
#6
|
|
Cavalerul nedesavarsit Grup: Membri Mesaje: 1.548 Inscris: 25 April 04 Forumist Nr.: 3.251 |
e o reclama daca telespectatorul o crede atunci e problema lui...
-nu poate statul sa intervina peste tot ca vezi doamne omul sa fie suta la suta protejat,ar fi cazul ca unii sa-si foloseasca capul... -si nu vad care e legatura cu UE? -------------------- |
|
|
3 Sep 2005, 06:16 PM
Mesaj
#7
|
|
Haiduc Grup: Membri Mesaje: 1.002 Inscris: 17 January 04 Din: Ann Arbor Forumist Nr.: 1.865 |
De curiozitate: cat zahar pe suta de grame contine? Pe langa gelatina, coloranti si arome artificiale? Are ceva natural in el?
Attn Mihai: In partea de sus, pe fiecare pagina a Hanului vad ceva de genul ' ); , ce-i asta? -------------------- |
|
|
3 Sep 2005, 10:29 PM
Mesaj
#8
|
|||||
Gazda Hanului Grup: Admin Mesaje: 8.578 Inscris: 22 February 03 Din: Hanu Ancutei Forumist Nr.: 1 |
-------------------- |
||||
|
|||||
4 Sep 2005, 12:30 AM
Mesaj
#9
|
|
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 3.948 Inscris: 23 January 04 Din: Luna Forumist Nr.: 1.955 |
Cunosc pe cineva care a incercat Activia de la Danone pentru a vedea daca are efectul promis de reclama Nici urma de asa ceva... asa ca s-a reintors la ceaiurile de la Plafar Cat despre bucatile maaaari de fructe... sa lasam... ca nu exista
O data cineva mi-a atras atentia asupra termenului de garantie al iaurturilor Danone fata de cel al altor iaurturi romanesti, cel al produselor Danone fiind mult mai mare... de ce oare? Pai la cate chimicale au in ele nu ma mai mira nimic... -------------------- humanity is overrated
|
|
|
16 Sep 2005, 07:28 PM
Mesaj
#10
|
|
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 39 Inscris: 6 September 05 Din: cj Forumist Nr.: 6.900 |
Societati ca Danone isi permit sa investeasca in reclama unui produs oricat pentru ca oricum recupereaza banii. Minciuna face parte din buisness... Pana se desteapta lumea au schimbat deja produsul si-au rentabilizat de mult investitia.
Aparentele produsului (consistenta, forma, culoare ... ) dar chiar si ambalajul (verde in cazul lui danone - culoare de farmacie ) au un rol deosebit de important pentru atragerea consumatorului. Companiile mari au reclame super tari pentru ca-si permit sa plateasca o armata de sociologi pentru a crea o super imagine a produselor lor, imagine care sa atinga un anumit tip de populatie etc. Apropo, stiati ca apa minerala Dorna este produsa de coca-cola?! -------------------- Ce bine ca esti, ce mirare ca sunt ...
|
|
|
16 Sep 2005, 08:09 PM
Mesaj
#11
|
|||||
Dregator Grup: Membri Mesaje: 635 Inscris: 3 August 03 Din: Bucuresti / Ramnicu Valcea Forumist Nr.: 537 |
Aici nu e vorba de alegerile prezidentiale din Romania unde poate oricine sa spuna oricate povesti. Reclama mincinoasa e ilegala.
Daca ai vrut sa spui "imbuteliata", sa stii ca nu e acelasi lucru. |
||||
|
|||||
16 Sep 2005, 08:20 PM
Mesaj
#12
|
|
Dregator Grup: Membri Mesaje: 515 Inscris: 28 June 05 Din: Columbia Forumist Nr.: 6.518 |
9 femei din 10 au afirmat ca se simt mai bine dupa ce au consumat 14 zile la rand danone nu stiu de care ..............
-------------------- In a society that is drug - infested, violence - wracked and polluted by chemical greed, no one has ever died from a overdose of pornography.
|
|
|
16 Sep 2005, 08:59 PM
Mesaj
#13
|
|
care este oPsedata Grup: Membri Mesaje: 1.061 Inscris: 27 September 04 Din: Timisoara Forumist Nr.: 4.566 |
oameni buni, dar noi n-avem creierul personal in dotare? oricum, pe ambalaje este trecuta compozitia....e adevarat ca trec ei multe chestii alambicate pe-acolo, dar, fratilor, S-A INVENTAT INTERNETUL! plus ca exista biblioteci, nu?
-------------------- prietenia e o chestiune de opinie!
"cine se iubeste se (auto)tachineaza" (carmelita) oPsedatii stiu de ce :D |
|
|
16 Sep 2005, 10:45 PM
Mesaj
#14
|
|
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 48 Inscris: 8 December 04 Forumist Nr.: 5.123 |
Tot ce pot sa spun este : "iolanda prunache"???
|
|
|
16 Sep 2005, 10:55 PM
Mesaj
#15
|
|||
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 39 Inscris: 6 September 05 Din: cj Forumist Nr.: 6.900 |
Nu am vrut sa spun inbuteliata. Arunca o privire pe ambalaj si te vei convinge cu ochii tai. Sc. Dorna este doar titular de contract care intradevar nu inseamna acelasi lucru. Acest topic a fost editat de mgi_r: 16 Sep 2005, 10:55 PM -------------------- Ce bine ca esti, ce mirare ca sunt ...
|
||
|
|||
16 Sep 2005, 11:01 PM
Mesaj
#16
|
|||
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 39 Inscris: 6 September 05 Din: cj Forumist Nr.: 6.900 |
Internetul inca nu este prezent peste tot si nu oricine poate sa-si permita sau stie sa-l foloseasca. Televizor in schimb are aproape orice familie (eu nu am ). -------------------- Ce bine ca esti, ce mirare ca sunt ...
|
||
|
|||
16 Sep 2005, 11:08 PM
Mesaj
#17
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 6.255 Inscris: 3 October 03 Forumist Nr.: 899 |
Nici macar nu este extrasa de catre Coca Cola, pentru ca legea din Romania nu le permite. Asa ca mai citeste inca o data eticheta. -------------------- Azi avem.
|
||||
|
|||||
16 Sep 2005, 11:25 PM
Mesaj
#18
|
|
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 39 Inscris: 6 September 05 Din: cj Forumist Nr.: 6.900 |
In general ma abtin sa fac afirmatii daca nu sunt sigur de un lucru.
-------------------- Ce bine ca esti, ce mirare ca sunt ...
|
|
|
16 Sep 2005, 11:36 PM
Mesaj
#19
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 6.255 Inscris: 3 October 03 Forumist Nr.: 899 |
Ai putea sa ne convingi aducand o referinta, punand o poza cu o eticheta de Dorna...
-------------------- Azi avem.
|
|
|
17 Sep 2005, 12:19 AM
Mesaj
#20
|
|||
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 39 Inscris: 6 September 05 Din: cj Forumist Nr.: 6.900 |
You Kidding Me? Nu am nici un interes sa te conving. Am facut o afirmatie pe care tu (si ceilalti in numele carora vorbesti) esti liber sa o crezi sau nu. S-o verifici sau nu. Daca am pune un pariu lucrurile ar sta putin diferit -------------------- Ce bine ca esti, ce mirare ca sunt ...
|
||
|
|||
17 Sep 2005, 12:58 AM
Mesaj
#21
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 6.255 Inscris: 3 October 03 Forumist Nr.: 899 |
Propozitii de genul "In general ma abtin sa fac afirmatii daca nu sunt sigur de un lucru." nu ma conving in nici un fel. In general toata variatia pe tema "trust me, I know better" nu are nici un efect.
-------------------- Azi avem.
|
|
|
17 Sep 2005, 06:52 AM
Mesaj
#22
|
|
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 39 Inscris: 6 September 05 Din: cj Forumist Nr.: 6.900 |
Vezi ca intre timp am mai postat ceva...
-------------------- Ce bine ca esti, ce mirare ca sunt ...
|
|
|
22 Nov 2005, 07:50 PM
Mesaj
#23
|
|
Vataf Grup: Membri Mesaje: 197 Inscris: 27 May 04 Din: Romania, Timisoara Forumist Nr.: 3.658 |
Hmm ... sunt si eu satula de reclamele astea
Iolanda Prunache ... parca prunele sunt bune laxative -------------------- Wherever you go, go with all your heart.
Medical SEO |
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 27 September 2024 - 08:53 PM |