Responsabili Sau Nu ?, Deciziile ne apartin cu adevarat ? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Responsabili Sau Nu ?, Deciziile ne apartin cu adevarat ? |
19 Sep 2005, 06:34 AM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
Cred ca va fi un topic interesant si am decis sa copii aici cele discutate deja la "Inconsistente biblice". Daca n-a fost o idee buna copierea tuturor posturilor intr-unul singur, rog moderatorii sa o faca dumnealor asa cum e bine. Multumesc.
Primul post al lui @mothman : QUOTE (Bolt) cand vezi cat de bestie poate fi omul in numele lui D-zeu si cata ipocrizie perversa naste din fiinta asta razvratita, crede-ma ca daca as avea o putere si nici o raspundere, conform mintii mele de om decadent si limitat dar cu o dara de morala, as apasa butonul rosu imediat. QUOTE (ueit) Bolt, trag nadejdea ca e o gluma, proasta, dar totusi o gluma. Descrierea ta corespunde perfect unui dictator paranoic, nu unui om normal. Personal nu gasesc nimic mai dezgustator decat un copil care sa se inchine in fata mea si sa nu aiba curajul sa gandeasca liber sau sa ma contrazica. QUOTE (Bolt) Dictator paranoi atunci cand iti vezi oraslele cum se omoara ca chiorii si fac toate nenorocirile inimaginabile? Atunci cand creaturile tale te resping si se prefac ca nu te vad doar din dorinta de a-si urma propriile porniri ? Bolt, stiu ca nu e tocmai locul potrivit pentru acest lucru, dar, poate imi raspunzi si mie la niste intrebari. 1. De ce n-am oferi circumstante atenuante celor ce nu cred, celor ce "ignore revelatia" ? la urma urmei, nu noi decidem ce credem si ce nu. Am mai spus-o si in alta parte si iar bat mondeda pe acest lucru : Cea ce credem noi este independent de vointa noastra si cred ca lucrul asta e cat se poate de clar si nu mai necesita demonstratii. Consider ca daca D-zeu exista si reprezinta dreptatea desavarsita, n-ar pedepsii "necredinciosii". Mai mult, ar oferi circumstante atenuante chiar si criminalilor in serie. Pana si noi facem asta. Apropo, sa stii ca intre normal si patalogic nu exista o granita foarte precisa. 2. Poti cumva trage la raspundere un computer/masina/A.I. programat sa reactioneze in anume fel cand ii sunt administrati anumiti stimuli ? Nu cumva programatoru e responsabil pentru fapetele masinii respective ? Raspunsul lui @Bolt : @mothman : QUOTE Bolt, stiu ca nu e tocmai locul potrivit pentru acest lucru, dar, poate imi raspunzi si mie la niste intrebari. Intai, te salut, si-ti raspund cu placere deoarece imi stimulezi necesitatile dialectice. Desi cunoscuta, mi se pare cel putin interesanta abordarea ta pe care as vrea s-o discutam. Numai ca nu pe acest topic care-i dedicat altor subiecte. Dar daca poti gasi texte biblice sau capitole ale diferitelor carti de un reiese sprijinul pt. opinia ta, atunci discutam si aici cu placere. smile.gif QUOTE De ce n-am oferi circumstante atenuante celor ce nu cred, celor ce "ignore revelatia" ? Bine ca m-ai intrebat. Atentie la raspunsul meu : D-zeu Insusi ofera aceste circumstante atenuante si cu atat mai mult eu ca om. Numai ca... Numai ca exista o limita. Depinde cat de mult largesti aceste circumstante. QUOTE la urma urmei, nu noi decidem ce credem si ce nu. De ce ? QUOTE Cea ce credem noi este independent de vointa noastra si cred ca lucrul asta e cat se poate de clar si nu mai necesita demonstratii. As vrea si eu sa stiu de ce consideri acest lucru. O spun cat se poate de serios. QUOTE Consider ca daca D-zeu exista si reprezinta dreptatea desavarsita, n-ar pedepsii "necredinciosii". De ce ? QUOTE Mai mult, ar oferi circumstante atenuante chiar si criminalilor in serie. Pana si noi facem asta. Apropo, sa stii ca intre normal si patalogic nu exista o granita foarte precisa. Nu "latimea" granitei e relevanta pt. a face diferenta intre normal si patologic ci insasi existenta granitei. QUOTE Poti cumva trage la raspundere un computer/masina/A.I. programat sa reactioneze in anume fel cand ii sunt administrati anumiti stimuli ? Nu cumva programatoru e responsabil pentru fapetele masinii respective ? Daca respectiva masina are constiinta de sine, constiinta morala, inteligenta afectiva, inteligenta morala si intreaga suita de trasaturi ale mintii si psihicului uman, DA ! Pt. ca atunci nu mai ai de-a face c-o masina in acceptiunea tehnica a termenului. O masina nu se intelege pe sine cu intreaga sa plaja de nevoi care mai de care mai neasteptate. As putea continua destul de mult sa vorbesc despre "masina" numita om dar nu cred ca asta-i topicul potrivit, dec Raspunsul lui @IoanV : QUOTE (mothman) la urma urmei, nu noi decidem ce credem si ce nu. Am mai spus-o si in alta parte si iar bat mondeda pe acest lucru : Cea ce credem noi este independent de vointa noastra si cred ca lucrul asta e cat se poate de clar si nu mai necesita demonstratii. Este o gluma? Un criminal crede ca este bine sa ucida, iar avind in vedere independenta credintei sale de el, acesta ar trebui absolvit de vina. Dar legile pe care oamenii le-au facut arata clar ca avem responsabilitate si posibilitatea alegerii. "Inconsistenta" din Biblie de a cere responsabilitate oamenilor nu se sustine asadar. QUOTE (Bolt) imi stimulezi necesitatile dialectice spoton.gif rofl.gif E cea mai faina, nevinovata exprimare de pe pagina.... Raspunsul lui @mothman : QUOTE (mothman) la urma urmei, nu noi decidem ce credem si ce nu QUOTE (Bolt) De ce ? Faci vreo alegere in momentul in care tu crezi ca exista extraterestrii ? Credintele de orice fel - religioase sau nu - vin si pleaca in functie de argumentele/contrargumentele pe care le primim in legatura cu un anumit subiect. Nu cred ca se pune problema de vreo alegere in aceste cazuri. E ratiunea fiecaruia, mai mult sau mai putin "ascutita", care, punand in balanta lucrurile, decide - independent de noi. E o alegere "oarba", facuta de mecanismele noastre psihice, nu de noi in deplina cunostinta de cauza/constient. Noi putem reflecta ulterior asupra a ceea ce ne-a determinat credintele, dar nu alegem ce credem. QUOTE (Bolt) Daca respectiva masina are constiinta de sine, constiinta morala, inteligenta afectiva, inteligenta morala si intreaga suita de trasaturi ale mintii si psihicului uman, DA Problema constiintei e una destul de complicata, dat fiind faptul ca si in ziua de astazi reprezinta un mister. Cu toate astea, se cam stie faptul ca nu toti oamneii vad lucrurile la fel, ca nu toti au acelasi nivel de constiinta, de profunzime in gandire, sau cum vrei sa-i spui. Exista oameni care au o realitate destul de limitata si care actioneaza impusliv, fara a reflecta foarte mult la actiunile lor. Mai mult, constiinta morala poate sa nu apara in toate cazurile (poti fi un sociopat din cauza mediului in care ai crescut). In functie de dezvoltarea ontogenetica a fiecaruia, aceasta se poate dezvolta mai mult sau mai putin, deci, iar ne intoarcem la "mediu"/anturaj - care administreaza stimuli. Practic, psihismul omului e dublu determinat. Odata filogenetic - dezvoltarea in cadrul speciei (mostenirea genetica), iar pe de alta parte, ontogenetic, dezvolarea individului de-a lungul existentei sale. Exista o multutudine de combinatii intre cei doi mari factori care ne influenteaza dezvoltarea. Acestea fiind zise, cred ca este lesne de inteles ca nu suntem perfecti, facuti dupa sablon, ca sa putem fi judecati la fel. Nu vreau sa se intelega ca omul nu este deloc responsabil de faptele sale si ca ar trebui absolvit de orice vina. As vrea doar sa reflecma putin si asupra a ceea ce ne determina sa devenim ceea ce suntem, la ceea ce ne formeaza credintele, sitemele de valori, etc., astfel incat sa nu vedem lucurile doar in alb si negru ci, nuantat, foarte nuantat. Sper ca am fost clar in raspunsuri. Cu ocazia asta cred ca i-am raspuns si lui IoanV. P.S. Rog moderatorii sa ma ierte pentru divagatii. Raspunsul lui @Bolt : @mothman : QUOTE Faci vreo alegere in momentul in care tu crezi ca exista extraterestrii ? Cine crede-n existenta extraterestilor o face in urma a doua lucruri : 1. S-a intalnit cu ei si in urma unui studiu a ajuns la concluzia ca acestia nu-s nativi pe Terra. 2. Descopera urme ale activitatii extraterestre conform pricipiilor de manifestare ale unei asemena activitati daca ea ar exista. Ata desigur conform stiintei umane pana la acest stadiu. Acuma, cuvantul alegere nu mi se pare potrivit atunci cand avem a face cu date stiintifice ci cu vointa. Adica intrebarea e pusa fata de un domeniu dar cu premisa altui domeniu. Stiinta si vointa personala. Cred ca-mi scapa ceva. QUOTE Credintele de orice fel - religioase sau nu - vin si pleaca in functie de argumentele/contrargumentele pe care le primim in legatura cu un anumit subiect. Nu cred ca se pune problema de vreo alegere in aceste cazuri. Prima fraza e corecta. As mai fi adaugat eu ca depinde de calitatea si greutatea argumentelor si de experienta personala in raport cu ele. Dar a doua fraza imi e putin ambigua. Eu o inteleg asa : omul are la dispozitie argumente legate de un subiect iar el nu alege de fapt dar ciudat, totusi adera cumva la una din pozitii, pro sau contra. Asa zici tu conform intelegerii mele. Cuvantul ignorat, in opinia mea, din toata acolada asat este OMUL. Depinde ce definitie ii conferi. In functie de ea pot fi de acord cu a doua fraza sau nu. Oricum, mergand pe acceptiunea mea in ce priveste definitia omului, nu pot fi de acord cu tine. QUOTE E ratiunea fiecaruia, mai mult sau mai putin "ascutita", care, punand in balanta lucrurile, decide - independent de noi. E o alegere "oarba", facuta de mecanismele noastre psihice, nu de noi in deplina cunostinta de cauza/constient. Noi putem reflecta ulterior asupra a ceea ce ne-a determinat credintele, dar nu alegem ce credem. Eu inteleg ca spui asa : e ratiunea mea "ascutita", ca om, ca punand lucrurile in balanta, DECID INDEPENDENT DE MINE. Tu auzi cum suna ? Pai daca sunt in stare sa pun lucrurile in balanta, nu inseamna ca am si discernamant si inteligenta ? Altfel, ce instrumente folosesc in evaluarea acelor argumente ? Si cum imi dau seama ca ele se contituie in argumente ? Deci stiu cu ce operez dar nu stiu sa aleg. Suna contradictoriu cumva. Daca eu am aceste capacitati (instrumente) cum pot alege INDEPENDENT DE MINE daca sunt constient ce fac ? Spui ca nu alegem ce credem. Atunci de unde stii ce credem si ce alegem ? Adica eu cred ca-mi iubesc sotia, o aleg dar de fapt nu cred c-o iubesc si nici n-o aleg eu, nu ? Ci, vreun fel de "determinism" care-mi scapa mie, nu ? Sunt de acord ca exista un determinism dar sunt de acord si cu faptul ca eu il controlez in cea mai mare masura in mod arbitrar. QUOTE Problema constiintei e una destul de complicata, dat fiind faptul ca si in ziua de astazi reprezinta un mister Chiar daca e complicata e totusi inteligibila si chiar daca inca e "misterioasa", stim destule despre ea ca sa stim cu ce operam. QUOTE Cu toate astea, se cam stie faptul ca nu toti oamneii vad lucrurile la fel, ca nu toti au acelasi nivel de constiinta, de profunzime in gandire, sau cum vrei sa-i spui. Diferentele de viziune nu constituie norma. Omul cu suita sa de calitati e o fiinta educabila care se formeaza-n societate. QUOTE Exista oameni care au o realitate destul de limitata si care actioneaza impusliv, fara a reflecta foarte mult la actiunile lor. Mai mult, constiinta morala poate sa nu apara in toate cazurile (poti fi un sociopat din cauza mediului in care ai crescut). Da, corect, numai ca revin : diferentele de calitate a educatiei si de nivel de sanatate mintala nu constituie norma. Sunt accidente si incidente mai mult sau mai putin obiective. QUOTE In functie de dezvoltarea ontogenetica a fiecaruia, aceasta se poate dezvolta mai mult sau mai putin, deci, iar ne intoarcem la "mediu"/anturaj - care administreaza stimuli. Practic, psihismul omului e dublu determinat. Odata filogenetic - dezvoltarea in cadrul speciei (mostenirea genetica), iar pe de alta parte, ontogenetic, dezvolarea individului de-a lungul existentei sale. Cat se poate de corect. Numai ca observatia are totusi niste limite evidentiate de studiu. Sunt de acord cu-n determinism genetic care poate fi favorabil sau nefavorabil dar cat timp studiul si experienta confirma faptul ca aparent oameni tarati genetic au facut alte alegeri neconforme predictiilor (valabil si invers - oameni aparent de mare succes au sfarsit tragic), eu inteleg ca determinismul genetic are niste limite controlabile (determinabile) prin mediu si educatie. Bineinteles vorbind de sanatate mintala. QUOTE Exista o multutudine de combinatii intre cei doi mari factori care ne influenteaza dezvoltarea. Exact, de aceea e importanta informarea plenara si alegerea favorabila. QUOTE Acestea fiind zise, cred ca este lesne de inteles ca nu suntem perfecti, facuti dupa sablon, ca sa putem fi judecati la fel. Corect. Dar ce te faci cand usor-usor descoperi sablonul ? Cand incetul cu incetul o educatie benefica (sper ca tu crezi ca exesta asa ceva, altfel relativismul moral duce la streang) te conduce la descoperirea normei ? Daca tu consideri ca nu exista asa ceva atunci discutia e dificila. Atat timp cat sablonul e intuibil macar, deja esti culpabil daca-l ignori. QUOTE As vrea doar sa reflecma putin si asupra a ceea ce ne determina sa devenim ceea ce suntem, la ceea ce ne formeaza credintele, sitemele de valori, etc., astfel incat sa nu vedem lucurile doar in alb si negru ci, nuantat, foarte nuantat. Educatia prin modele ar fi un raspuns scurt dar nu si suficient. Personal consider ca de fapt educatia stimuleaza-n noi ceea ce deja exista-n stare latenta, fie spre bine fie spre rau, dar nu se opreste aici. Educatia tempereaza, cizeleaza, niveleaza si ridica sau coboara in functie de prioritatile noastre liber alese. Ea confera si instrumentul numit discernamnt, o gandire cauzala, analitica ce te ajuta sa faci alegerile. Dar, fara indoiala, noi ne dam votul intr-o directie sau alta in mod responsabil. Cat despre responsabilitatea iresponsabilitatii iarasi e tributara atat educatiei si modelelor cat si alegerii arbitrare. N-as avea nici cea mai mica obiectie daca aceste posturi ar fi mutate-ntr-un topic la sectorul filozofie. Cu acesta ocazie chiar ii rog pe potentialii postopinienti sa solicite si ei acest lucru, aici fiind un topic de chestiuni biblice. Multumesc. Raspunsul lui @mothman : QUOTE (Bolt @ 18 Sep 2005, 08:46 AM) Cine crede-n existenta extraterestilor o face in urma a doua lucruri : 1. S-a intalnit cu ei si in urma unui studiu a ajuns la concluzia ca acestia nu-s nativi pe Terra. 2. Descopera urme ale activitatii extraterestre conform pricipiilor de manifestare ale unei asemena activitati daca ea ar exista. Sincer, ma indoiesc ca cei care cred cu tarie in existenta extraterestilor detin astfel de dovezi, irefutabile as zice. QUOTE (Bolt) Eu o inteleg asa : omul are la dispozitie argumente legate de un subiect iar el nu alege de fapt dar ciudat, totusi adera cumva la una din pozitii, pro sau contra. Alegerea/aderarea la una din "tabere" este ulterioara. Mai intai credem ceva, dupa care alegem, in mai mult sau mai putina cunostinta de cauza (nu vom avea niciodata informatii complete). QUOTE (Bolt) Eu inteleg ca spui asa : e ratiunea mea "ascutita", ca om, ca punand lucrurile in balanta, DECID INDEPENDENT DE MINE. Tu auzi cum suna ? Pai daca sunt in stare sa pun lucrurile in balanta, nu inseamna ca am si discernamant si inteligenta ? Cred ca exprimarea mea n-a fost tocmai fericita. Am folosit "abuziv" termenul ratiune. Ideea este urmatoarea. Mecanismele/procesele psihice ce conduc la rationamente/judecati, se fac oarecum independent de noi. Noi alegem doar cand focalizam "gandirea" asupra a ceva, dar nu suntem constienti de toate operatiile pe care le face creierul nostru atunci cand proceseaza informatia. Sunt in spate calcule greu intuibile chiar si de dei mai mari experti in psihologie cognitiva sau inteligenta artificiala. Poate o sa aflam mai multe dupa ce vom reusi sa simulam in intregime un creier uman. Deocamdata se incearca simularea cortexului cerebral. QUOTE (Bolt) Corect. Dar ce te faci cand usor-usor descoperi sablonul ? Cand incetul cu incetul o educatie benefica (sper ca tu crezi ca exesta asa ceva, altfel relativismul moral duce la streang) te conduce la descoperirea normei ? Daca tu consideri ca nu exista asa ceva atunci discutia e dificila. Atat timp cat sablonul e intuibil macar, deja esti culpabil daca-l ignori ? Detectarea sabolunului e strans legata de educatie, asta e clar. Oricum, consider ca sablonul asta ar coincide cu descoperirea a ceea ce insemnam noi defapt. Cred ca ar fi de preferat sa judecam omul prin prisma cunostintelor intemeiate despre adevarata fata a naturii umane. Cand vom stii totul despre natura umana, despre ce ne determina actiunile, modul de a gandi, abia atunci vom avea un etalon veritabil. Ce e rau va contraveni etalonului/sabolunului respectiv. Fara acest fundament, sablonul ar putea intra in contradictie cu modul in care am fost "construiti", cu adevarata noastra natura, cu ceea ce este natural. P.S. Ma alatur si eu lui Bolt si cer mutarea acestor mesaje pe filosofie. Aici vine ca nuca-n perete. Acest topic a fost editat de Bolt: 19 Sep 2005, 06:46 AM -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
|
|
19 Sep 2005, 07:10 AM
Mesaj
#2
|
|||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
@mothman :
Cel de-al doi-lea caz specificat de mine reclama dovezi indirecte care pot fi suficiente. Sunt multe lucruri pe care nu le vedem dar prin "urmele" lasate stim de existenta lor.
Adevarat, este ulterioara dar cred c-ai omis ceva. Acel "mai intai credem in ceva". Ori ca sa crezi in ceva trebuie cumva sa ai informatii despre el si o reprezentare a acestuia. Chiar daca nu complete, informatiile pot fi suficiente. Iar de ales, intr-adevar, alegem dupa "colectarea" informatiilor. Dar procesarea informatiilor are girul inteligentei, educatiei si constiintei noastre deja formate.
Nici nu ar fi nevoie de o constientizare a tuturor functiilor cerebrale la nivel bazal. Faptul ca exista aspecte ale functionarii encefalului care ne scapa in "utilizarea" lui cotidiana, nu este o "slabiciune" ci dovada eficientei.
Eh, aici am mari indoieli privind reusita.
Nu si daca acest sablon tine de revelatia supranaturala.
Eu consider ca putem sti mai multe despre noi atunci cand primim "ajutor" extern. Adica revelatia supranaturala. Fiind crestin creationist nu am probleme in acest sens. Omul nu-si poate fi norma siesi. Altfel... Acest topic a fost editat de Bolt: 19 Sep 2005, 07:12 AM -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
19 Sep 2005, 08:38 AM
Mesaj
#3
|
|||||||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
De ce... foarte simplu! Gandeste-te ca iti prinzi nevasta in pat cu altul. Crezi ca te insala? tu n-ai vrea sa crezi asta daca ar fi dupa vointa ta. Dar nu e! Iti prinzi copilul furand din casa. Decizi tu sa crezi ca e un hot? nu decizi, ti se impune aceasta viziune! Si exemplele pot continua la nesfarsit. Sigur, uneori ai de ales ce sa crezi. Dar asta e un lux, nu o regula generala.
Argumentul era urmatorul: 1. nu noi decidem ce credem => 2. nu noi suntem responsabili pentru ceea ce credem => 3. nu noi trebuie sa fim pedepsiti de o justitie corecta pentru ceea ce credem.
Ok, acum e randul meu: de ce? -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||||||
|
|||||||
Promo Contextual |
19 Sep 2005, 08:38 AM
Mesaj
#
|
ContextuALL |
|
|
|
19 Sep 2005, 09:15 AM
Mesaj
#4
|
|||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 22.306 Inscris: 8 March 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 2.507 |
Da si unul-doua exemple in care alegi ceea ce crezi! -------------------- |
||
|
|||
19 Sep 2005, 10:11 AM
Mesaj
#5
|
|
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Un exemplu din matematica e bun? Axioma alegerii.
Poti sa o crezi, poti sa nu. Oricum nici o varianta nu te duce la contradictii! -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
|
|
19 Sep 2005, 10:32 AM
Mesaj
#6
|
|
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Dar... de ce-ar fi relevantă (non)contradicţia? Şi de ce zici că "Axioma Cutare" alegem noi dacă s-o credem sau nu, pe cānd "Axioma Īnşelăciunii Nevestei Prinse-n Pat Cu Altul" n-o alegem?
Nu văd diferenţa... a PS: Credinţa eu zic că n-are nici o legătură cu (non)contradicţia. Oamenii pot crede lucruri contradictorii. (De exemplu s-ar putea să nu sesizeze contradicţia, pentru că mintea umană nu poate face instantaneu toate inferenţele logice. Să luăm un set de propoziţii ca acelea din problema cu "Scoţianul stă īn casa roşie şi bea bere; francezul stă lāngă băutorul de cafea şi are un căţel...". Dar să alegem setul īn aşa fel īncāt problema să n-aibă soluţie (set contradictoriu). Ei bine, e posibil ca un om să creadă toate acele propoziţii? Da, e posibil. Chiar dacă conjuncţia lor e o contradicţie. Omul ar trebui să facă nişte calcule logice desoebit de complexe ca să descopere contradicţia... şi īn mod uzual n-o va descoperi, rămānānd să creadă un set contradictoriu.) EDIT: Revenind la cele două axiome, poate te gāndeşti că diferenţa e intensitatea implicării emoţionale? Acest topic a fost editat de Amenhotep: 19 Sep 2005, 10:34 AM -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
|
|
19 Sep 2005, 10:37 AM
Mesaj
#7
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 6.255 Inscris: 3 October 03 Forumist Nr.: 899 |
Ma amestec si eu in discutie...
Faptul ca existenta/asumarea responsabilitatii (liability in engleza) {adica faptul ca pedepsesti un om pentru consecintele faptelor lui} are influenta in decizia omului nu sugereaza clar ca da, exista responsabilitate reala? Intr-adevar, exista ceva care nu este univoc definit - care este acea responsabilitate/liability, cea care defineste eventuala pedeapsa? -------------------- Azi avem.
|
|
|
19 Sep 2005, 11:37 AM
Mesaj
#8
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Nu stiu sa raspund la aceasta intrebare. Imi place prea mult adevarul ca sa ma eschivez de la exigentele lui. Depinde cine raspunde si ceea ce a acceptat deja.
Sa zicem ca avem de a face cu un individ foarte credincis. As incerca sa urmaresc cam cum se naste credinta si cam ce pozitii poate adopta un credincios. Pot face doar ipoteze. In general nu prea stim cum `functioneaza` modul in care alegem asa cum arata si discutiile de mai sus ceea ce nu-i impiedica pe unii sa creada neconditionat in alegerile lor. Pare o asimetrie aici. Pe de o parte recunoastem ca nu prea suntem capabili sa explicam cum e cu responsabilitatea, morala, constiinta etc si o discutie, cum e si aceasta, scoate repede la iveala neclaritatile, pe de alta avem opinii foarte clare pe care le sustinem cu tarie. Aici nu intervine doar ratiunea ci si pasiunea. Si ca sa revin la credinta eu nu sunt de acord cu cei ce spun ca credinta se naste rational. Credinta se refera la niste dorinte, la nevoi, la trebuinte pe care lumea inconjuratoare le blocheaza. Ea e o revansa metafizica sub forma unui sistem menit sa ne iluzioneze ca totul se repara. Un alt factor care intervine si care are legatura cu cele de mai sus e frica, frica reclama nevoia de siguranta. Orice tip de educatie s-ar adopta el trebuie sa tina cont de aceste doua elemente. Pentru a-l aduce pe cineva in credinta trebuie sa faci apel la nevoile lui- e mai greu cu cei care si le-au inteles deja si au inteles si inutilitatea unei astfel de satisfactii si la frica. Sigur in primul rand trebuie sa vi in contact cu sursele. Carti, oameni etc Dar nu e suficient. Daca nu ai inca scoala suferintei, a fricii, a nevoii de stabilitate explicativa si a prearespectului fata de cel ce-ti transmite mesajul, in asa fel incat exigentele adevarului sa fie ocolite, probabil ca inocularea nu reuseste. Cel mai bine e sa incepi de mic atunci cand in general spiritul e suficient de inocent incat sa creada ca cei mari stiu. Mai tarziu probabil e nevoie de un moment declansator, in genul celor care apar la paranoici, desi evident credinciosii nu sunt oameni nebuni. El ar arata cam asa: o suferinta extrema ( sau de lunga durata ca o roadere interioara constanta ) extinsa ca sfera la o scara mai mare si calmata prin sentimentul coplesitor al unei descoperiri explicative. De aici si pana la a vedea totul in acea lumina e doar un pas. Incepi sa crezi ca tot ce ti se intampla se explica doar in interiorul acelui sistem ( desi fortarea e evidenta, pot exista o multitudine de alte scenarii posibile mintea construieste cu lejeritate in asa fel incat `sa iasa` ) fie ca e vorba de intamplari banale ale vietii, fie ca e vorba de teorii metafizice. Incepe un du-te vino intre cartile pe care le venerezi si intamplarile prin care treci, o permanenta incercare de a arunca punti intre unele si altele. De fapt totul porneste de la o serie de identitati nejustificate: identifici obiectul revelatiei cu subiectul unor scrieri de demult acceptate ca adevar religios de societatea in care traiesti. Bucuria de a-ti fi rezolvat problema interioara, de a-ti fi potolit setea e atat de mare incat nu mai poti renunta in nici un fel la ea. Ai vrea s-o impui tuturor si nimic nu te deranjeaza mai tare decat argumentele contrare sau cei dinafara sistemului. Cum e posibil ca altii sa simta altfel decat tine? Cand acel mod esti tu insuti ai facut din el ratiunea de a fi. De aici si pana la crima in numele religiei e din nou doar un pas. Ea e justificata de nevoia de universalitate a sistemului. Un cadru teoretic care pretinde ca acopera toate orizonturile nu poate admite exceptii iar teoria responsabilitatii trebuie sa rezolve problema fara a afecta atotputernicia divina. Daca reusesti sa justifici liberul arbitru fara a stirbi cu nimic autoritatea incontestabila a parintelui totul e in regula. Ceva mai multe complicatii apar acolo unde sistemul face apel la iertare, mila, dragoste, recuperarea necredinciosilor etc. Ecuatia se complica. Cand trebuie sa fi necrutator cu cei ce nu admit ceea ce tu ai admis ( din nevoia de impunere universala ) si cand pe insasi structurile ai ceea ce ai admis se justifica iertarea sau chiar iresponsabilitatea? In functie de acesti termeni care introduc un nou joc dilematic poti adopta o pozitie sau alta pe care o poti argumenta mai bine sau mai putin bine . Ce te faci daca esti in afara ? Stai la o terasa dinaintea unei sticle de cola sa zicem ca sa nu te ia valul si privesti dealungul strazii.Sorbi. Tristetea iti picura in suflet. Da, iti este permis orice, universul asta ti-a dat dreptul la inocenta. Dar in tine exista un fel de solidaritate cu toti cei pe care ii simti asemanatori purtati catre acelasi neant. Inocenta nu inseamna doar dreptul de a nu crede sau dreptul de a nu ucide, ea inseamna iesirea din orice sfera a responsabilitatii. Asta nu inseamna ca te apuci sa distrugi. Nu distrugi nu pentru ca ti-ar fi teama de consecintele responsabilitatii ci pentru ca ai veni in opozitie cu ceea ce eul tau iti cere fie el si proiectat intr-o atotputernicie divina. Si ca sa raspund: nu, nu suntem responsabili ( sau cel putin nu in forma sugerata de alegerea pe care cei ce au facut acest topic o poarta deja ) , da, deciziile ne apartin cu adevarat. Si nu e nici o contradictie aici. P.S.: Despre responsabilitatea fata de niste reguli admise deja intr-o societate e o alta discutie. Acolo poti alege sa nu traiesti in acea societate daca nu-ti plac regulile. Daca nu ai cum sa iesi din ea si totusi vrei sa traiesti problema se complica. Acest topic a fost editat de alfa: 19 Sep 2005, 11:45 AM -------------------- omega
|
|
|
19 Sep 2005, 12:01 PM
Mesaj
#9
|
|||||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Daca X se contrazice cu Y iar pe Y il crezi deja, nu se cheama ca esti liber sa accepti sau nu X. Esti obligat sa nu accepti X! Daca X nu se contrazice cu nimic din ceea ce crezi, inseamna ca esti liber sa il crezi. Daca si non-X nu se contrazice cu nimic din ce crezi, esti liber sa crezi si non-X. Atunci cand esti liber sa crezi si X si non-X se cheama ca esti liber sa alegi daca crezi sau nu X.
Axioma "cutare" nu intra in contradictie cu nimic din ceea ce credem deja. A crede ca nevasta gasita in pat cu altul, dezbracati amandoi, nu te insala intra in contradictie cu ceea ce crezi in mod normal despre un barbat si o fememeie dezbracati in pat. Implicit, in timp ce pe prima esti liber sa o accepti, pe a doua nu - esti constrans de imprejurari. Acest topic a fost editat de Catalin: 19 Sep 2005, 12:02 PM -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||||
|
|||||
19 Sep 2005, 12:25 PM
Mesaj
#10
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Poate aia era prima data si poate inca n-au apucat sa faca mai nimic.... Trebuie luate in considerare toate variantele. Pana si in cazurile care par foarte clare poti avea indoieli. Sa nu le ai inseamna sa procedezi pripit. De exemplu daca esti mai impulsiv in loc sa o strangi in brate, sa o mangai, sa o ierti si sa-i accepti lacrimile-ca e nevasta sau prietena- tu sari la bataie imediat ce te faci daca era doctorul? Poate i-a fost cald si s-a dezbracat si el... -------------------- omega
|
||
|
|||
19 Sep 2005, 01:26 PM
Mesaj
#11
|
|
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Stai putin, nu ma intelege gresit! Eu n-am zis ca nevasta sigur il insala. Am zis ca individul nu e liber sa considere ca nevasta nu-l insala. E o diferenta.
-------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
|
|
19 Sep 2005, 01:30 PM
Mesaj
#12
|
|||||||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Asta se rezumă la a spune că e imposibil să ai credinţe contradictorii (pe scurt, "coerentism"). Iar această poziţie e contestată (nu toţi filosofii sunt de acord cu coerentismul). Unul dintre exemplele de credinţe contradictorii este cel al autorului care-şi prefaţează cartea: Īn general, un autor crede ceea ce-a scris īn cartea sa (crede că e adevărat). Şi totuşi, el scrie īn prefaţă "Dat fiind că sunt om supus greşelii, sunt convins că īn această carte s-au strecurat erori -- pentru aceste erori īmi asum īntreaga responsabilitate". Deci iată că omul crede sincer: a. că tot ce a scris īn cartea sa e adevărat şi b. că īn cartea sa el a scris (şi) nişte neadevăruri. Cele două sunt contradictorii. Şi totuşi omul le crede pe ambele... Mai sunt multe alte exemple care arată că "a crede" nu respectă neapărat condiţia de non-contradicţie. Există alte predicate care sunt obligate s-o respecte (de exemplu "a şti"), dar "a crede" nu e obligat...
Dacă aplici acest raţionament la ideea "Există Moş Crăciun" (pe care sunt convins că ai crezut-o cāndva), rezultă că este imposibil să ajungi vreodată să crezi că nu există Moş Crăciun. Iată de ce: Pornim de la presupunerea că atunci cānd crezi "Există Moş Crăciun" nu crezi īn acelaşi timp şi ceva care intră īn contradicţie cu asta. Deci "Există Moş Crăciun" este coerent cu toate celelalte credinţe ale tale din acel moment. Ai putea tu cāndva să dobāndeşti o credinţă X care să intre īn contradicţie cu "Există Moş Crăciun"? Nu, evident că nu, pentru că "Dacă X se contrazice cu M iar pe M īl crezi deja, nu se cheamă că eşti liber să accepţi sau nu X. Eşti obligat să nu accepţi X!" Deci nu vei accepta niciodată ceva ce intră īn contradicţie cu M. Deci nu vei avea niciodată motiv să crezi că nu există Moş Crăciun. Princpiul "coerenţei īn credinţă" pe care-l invoci conduce la acest rezultat...
Poate că pentru unii nu intră īn contradicţie... dar sunt o mulţime de oameni de ştiinţă care au convingeri ferme (pre-concepute, dacă vrei) īn privinţa a diverse propoziţii. Sunt şcoli īntregi de gāndire care pornesc de la nişte ipoteze, care au nişte principii... şi aceste principii s-ar putea să intre īn contradicţie cu "Axioma Cutare". Conform celor spuse de tine, un adept al unei astfel de şcoli de gāndire nu va fi liber să creadă sau nu "Axioma Cutare", ci el va fi obligat să creadă īntr-un anume fel. Bottomline: Nu cred că distincţia pe care-o propui este un criteriu suficient pentru a īmpărţi credinţele īn două categorii -- cele pe care le am pentru că era imposibil să nu le am, respectiv cele pe care le am din liber arbitru. a -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
||||||
|
|||||||
19 Sep 2005, 01:59 PM
Mesaj
#13
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Ce inseamna nu e liber sa considere ca nevasta nu il insala? In realitate orice credinta este conditionata de ceva. A alege dintre doua alternative opuse inseamna a fi determinat intr-un fel s-o faci. Intotdeauna exista o cauza declansatoare. Problema este daca acel ceva care a determinat alegerea e fondat sau nu? In cazul de fata evident ca a crede ca te-a inselat e pozitia care pare sa aiba cele mai multe sanse de adevar. Dar tu poti alege si opusul, fie facand un rationament aproape glumet, fie stiu eu, imi vine o absurditate in minte sa nu vrei sa recunosti evidenta - s-ar putea sa existe si astfel de boli. De fapt problema este cum alegem si de ce? Daca nu avem niciodata adevaruri certe cum procedam? In stiinte exista pe de o parte un cadru teoretic care se dezvolta si el dupa anumite reguli si pe de alta experimentul. ( in cele experimentale desigur ). Dintre doua propozitii contradictorii care nu pot fi acceptate in acelasi timp alegem una in functie de mai multi factori: confirmare experimentala, modul in care se articuleaza pe teoria existenta etc. In viata de zi cu zi alegem dupa niste criterii foarte complicate in care ratiunea, sentimentele, prejudecatile sociale etc au un cuvant de spus fiecare. Tu spui ca sunt situatii in care suntem constransi sa credem ceva si deci sa respingem contrariu si altele in care nu exista evidente suficient de convingatoare incat sa putem spune ca am facut o alegere pe temelii solide, in care am fi `liberi` sa alegem ce vrem. Eu spun ca la limita nimic nu e atat de constrangator incat sa-ti impuna o alegere iremediabila pe cale rationala ( orice adevar poate fi candva infirmat ) - nici macar existenta propriei fiinte n-o putem dovedi- pe cale afectiva nu ma pronunt si nimic nu e atat de liber incat sa alegem in ce credem intamplator fara a fi conditionati de tot felul de lucruri. Si ca problema sa se complice si mai mult poti alege sa nu alegi. Poti sa spui nu stiu. In sfarsit unele logici sau hegelianismul nu respecta principiul contradictiei... Cred ca ...e chestiunea cea mai complicata. O puzderie de factori te pot duce acolo si uneori poti alege alternativa pe care majoritatea a respins-o. -------------------- omega
|
||
|
|||
19 Sep 2005, 03:20 PM
Mesaj
#14
|
|||||||||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Eu nu sunt de acord ca el crede a. Pe ce te bazezi? mie mi se pare ca spera la a, cel mult.
As putea sa imi schimb opinia in privinta existentei lui Mos Craciun. Nu vad problema. Pana la momentul t cred, de la momentul t nu cred. Nu am in nici un moment opinii contradictorii simultan. Despre simultaneitate e vorba aici... nu despre opinii care se schimba in timp.
Evident... daca are un principiu exterior matematicii care vine in contradictie cu Axioma alegerii, atunci nu va fi liber sa o accepte pe aceastea. Exemplul meu era unul strict redus la matematica.
Eu nu am afirmat ca ar fi imposibil sa ai credintele respective, ci doar ca nu esti liber sa le alegi. Normal ca la cum mi-ai reprezentat gresit pozitia ti-e usor sa spui ca nu e adevarata! -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||||||||
|
|||||||||
19 Sep 2005, 03:32 PM
Mesaj
#15
|
|||||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Sigur, acum o dam in discutia "exista sau nu liber arbitru"... daca nu vrei sa accepti existenta liberului arbitru, aceasta discutie e oricum fara sens.
O absurditate... pai da, cam de asta e nevoie. -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||||
|
|||||
19 Sep 2005, 03:57 PM
Mesaj
#16
|
|
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 22.306 Inscris: 8 March 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 2.507 |
Catalin,
Tu afirmi ca oamenii nu au cred lucruri contradictorii? -------------------- |
|
|
19 Sep 2005, 04:00 PM
Mesaj
#17
|
|||||
Dregator Grup: Membri Mesaje: 783 Inscris: 30 July 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 4.160 |
Corect, ca sa ajungi sa crezi ceva ai nevoie mai intai de niste informatii. Procesarea informatiilor insa, tine de mecanismele/"motorasele" noastre psihice/de inteligenta (viteza de procesare a informatie) fiecaruia, etc. Eu, personal, consider ca abia dupa ce in urma procesarii avem niste date brute intervine ce spui tu, si anume : educatia, constiinta morala, etc. Deci, abia dupa ce creierul nostru a "tras concluziile" noi ajungem sa facem o alegere morala/imorala - in raport cu un set de reguli. Sa luam cazul celor ce cred in existenta extraterestilor. Dupa cum ai spus si tu, nu e nevoie neaparat de dovezi irefutabile pentru ca cineva sa traga concluzia ca acestia chiar exista (si nu intram aici deloc in sfera patologicului). Insa, realitatea poate fi cu totul alta. Situatia e aproape identica cu cea a credintei in existenta lui Dumnezeu. Cel ce crede in existenta extrateretilor nu face o algere. El alege doar sa studieze mai mult sau mai putin problema, sa primeasa niste informatii. Ce se intampla in capul lui nu mai tine de vreo alegere, ci de natura creierului nostru care e un "informavor" (se hraneste cu informatii - daca le capata le devoreaza). Computerul asta biologic cu care ne-a inzestrat natura/D-zeu/etc., functioneaza neintrerupt de la nastere - pana murim. In tot acest timp nu poate fi pus pe "shut down" deloc si atunci cand prina analizatorii cu care suntem inzestrati primeste date/informatii, le proceseaza - chiar si fara sa ne dam seama. Efectueaza tot felul de operatii precum :analiza, comparatia, siteza, abstractizarea, generalizarea, iar aici inteligenta fiecaruia isi spune cuvantul. -------------------- The decision to build artilects or not, will be the toughest decision that humanity will ever have to make.
Personally, I'm glad to be alive now - Hugo de Garis |
||||
|
|||||
19 Sep 2005, 04:11 PM
Mesaj
#18
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
De ce nu, chiar nu cunosti oameni care cred in absurditati ( nu in absurd ala e cu totul altceva) care resping evidentele? Ce facem atunci cu bolnavii psihici? Aici e vorba de ceea ce cred nu de ceea ce stiu, eu cred ca problema nu e strict rationala ( cu atat mai mult cu cat credintele nu tin numai de ratiune ), asa cum vad ca exista tendinta sa se dezbata aici. -------------------- omega
|
||
|
|||
19 Sep 2005, 04:23 PM
Mesaj
#19
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Ba da exista liberul arbitru eu doar am vrut sa arat ca treaba e complexa, ca nu poti sti unde incepe deteminarea si unde ai facut o alegere complet independenta. Postarea mea asta incerca sa arate ca nu putem separa foarte bine asa cum ai incercat tu la un moment dat intre cazurile `evidente` in care suntem constransi sa acceptam A si sa respingem nonA si cazurile `neevidente` in care, cum balanta nu pare sa incline decisiv de nici o parte, noi putem alege fara probleme una dintre variante. Apoi mai incercam sa arat ca pot exista si alte variante cum ar fi aceea de a nu face nici o alegere. In sfarsit cand alegi ambele variante in momente diferite de timp sau chiar cand alegi contradictia etc. Apoi cauzele alegerii pot fi extrem de complicate si nu sunt neaparat rationale cand e vorba de ceea ce cred. Acest topic a fost editat de alfa: 19 Sep 2005, 04:24 PM -------------------- omega
|
||
|
|||
19 Sep 2005, 07:02 PM
Mesaj
#20
|
|||||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
Bai fratilor, da' ati produs nu gluma. Pacat ca n-am fost pe faza. Acum trec la recuperari. @Cata :
He, he, he, @Cata, hai sa fim seriosi, nu despre asta e vorba-n topic. Ce treba are responsabilitatea mea sau a ta cu aparentele care se pot confirma sau nu ? Viziunile pe care tu le consideri impuse sunt de fapt intelese si asumate de noi in mod inteligent, dar asta n-are nimic a face cu tema topicului. Deci chiar si daca l-as considera pe fiul meu hot nu inseamna ca el n-ar putea fi daca intruneste conditiile acestei situatii sau eu il consider asa fara sa stiu ce inseamna acest lucru.
Completamente gresit si contrazis de orice forma de justitie inteligenta. Noi ne instruim crezul (prin informare, alegere si exercitiu), asadar suntem complet responsabili (daca suntem sanatosi, avem discernamant si suntem fiinte sociale) si e cat se poate de just sa fim corijati atunci cand faptele noastre au la baza alegerea in cunostinta de cauza si discernamantul. Fuga de raspundere nu e cea mai buna solutie. Vina exista prin omitere nu numai prin comitere.
De ce la ce ? Simpla punere a intrebarii te-a amuzat, nu ? Ei bine, pe mine m-a lasat trist pt. ca trebuie sa te intreb eu ceva la randul meu : tu de ce nu stii ?
Repet, nu despre asta era vorba-n topic, da' ma rog. Nu era vorba de vreo raspundere/neraspundere a sotului pt. ca sotia sa e-n pat cu altul. In plus, libertate de crez nu exista la nimeni si nici nu-i asta scopul libertatii sau a crezului. Libertatea-i mijlocul, crezul e metoda iar ambele conduc catre ceva sau cineva. @mothman :
Repet ceea ce am mai postat : CU EXCEPTIA REVELATIEI SUPRANATURALE.
Nu cred ca-i o problema de crez, ci de discernamant conform unei grilei de evidente. Atat timp cat observi acest lucru direct sau indirect nu mai e o problema de crez.
Noi vorbim de un "produs" finit al activitatii encefalului (intelegerea, discernamantul) si nu de gradul in care controlam aceste procesele care duc la acestea. Nici nu-i asta scopul nostru. Pe noi ne intereseaza atitudinea moral-intelectuala fata de rezultatul activitatii mintii noastre. Faptul ca-n ea sunt procese inca neintelese sau neconstientizate, nu ne impiedica cu nimic sa adoptatm o pozitie constienta si responsabila fata de ceea ce gandim si actionam. -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
19 Sep 2005, 08:57 PM
Mesaj
#21
|
|||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
In nici un caz. Afirm ca nu sunt liberi sa aleaga lucruri contradictorii. In momentul in care au ales liber un lucru, sunt constransi sa nu-l aleaga liber pe celalalt. Sigur, se pot razgandi, pot inversa alegerea, dar simultan nu pot alege liber lucruri contradictorii. -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||
|
|||
19 Sep 2005, 09:12 PM
Mesaj
#22
|
|||||||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
@Bolt: Poate am inteles eu gresit tema topicului. Hai sa iti recapitulez ce am inteles eu: Suntem sau nu responsabili pentru ceea ce credem? In cadrul acestei intrebari mari putem pune o alta intrebare: decidem sau nu noi ceea ce credem? la aceasta intrebare eu am raspuns cu "in general nu decidem, desi exista exceptii" si am dat cateva exemple din ceea ce eu consider cazul general precum si o exceptie pentru a imi justifica raspunsul. Apoi, din moment ce, in general, noi nu decidem ceea ce credem, ma simt si eu partizan al ideii "Dumnezeu nu pedepseste oameni pentru credintele lor". E ok? sunt pe topic? sau este vorba despre cu totul altceva aici si mie imi scapa?
Presupun ca justitia umana intra la categoria justitie inteligenta. Te rog sa imi arati ce forma de justitie umana pedepseste oamenii pentru credintele lor si nu pentru faptele lor. Eu sustin ca toate formele de lege se bazeaza pe faptele indivizilor. Faptele sunt cele pedepsite, nu credintele. Nu intri la puscarie daca crezi ca esti pedofil, de exemplu. Intri doar daca faci sex cu minori!
De ce la "O masina nu se intelege pe sine cu intreaga sa plaja de nevoi care mai de care mai neasteptate. ".
Sunt multe motive posibile pentru "de ce nu stiu eu" - nici unul dintre ele relevant discutiei de fata. Acest topic a fost editat de Catalin: 19 Sep 2005, 09:14 PM -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||||||
|
|||||||
19 Sep 2005, 10:06 PM
Mesaj
#23
|
|||||||
Dregator Grup: Membri Mesaje: 783 Inscris: 30 July 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 4.160 |
Cred ca ar fi interesant sa lamurim cum anume functoneaza revelatiile. Asadar, cum se deosebesc ele de alte forme de cunoastere si ce rol are ratiunea in discernerea adevarului de fals ? Alta intrebare ar fi : Cum stiu eu ca ceea ce este considerat ca fiind o revelatie nu este, defapt, rezultatul mintii mele, un fel de "halucinatie", un simplu produs al mintii, nicidecum o comnicare cu o fiinta transcendenta/creatorul ?
Ce ne facem daca rezultatul activitati mintii noastre ne determina sa nu credem ca exista fiinte extraterestre si nici Dumnezeu ? (Si asta poate pentru ca nu avem informatii complete sau ca - dupa mintea noastra - ar fi contradictorii). De ce anume suntem vinovati aici, daca pana la urma e vorba de un produs psihic ? De asemenea, consider ca nu este nimic imoral in a fi ateu/agnostic (mai ales daca ar fi sa am si dreptate in ceea ce priveste subiectul), si asta pentru ca, desi religia se zice ca merge mana in mana cu "moralitatea", poti fi o persoana de nota 10 si in aceste cazuri. Apartenenta de un cult sau altul, nu te face neaparat mai bun. -------------------- The decision to build artilects or not, will be the toughest decision that humanity will ever have to make.
Personally, I'm glad to be alive now - Hugo de Garis |
||||||
|
|||||||
19 Sep 2005, 10:30 PM
Mesaj
#24
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.771 Inscris: 17 March 05 Din: Alba Forumist Nr.: 5.950 |
Eu vad legatura intre credinta si responsabilitate prin fapte.
Pentru fapte suntem judecati, iar ele au in spate credinte sau cel putin convingeri. Pot credintele sa ne modifice faptele? Eu cred ca da, de aceea e important ce credem sau chiar ce nu credem. Iar pentru deciziile noastre nu prea avem circumstante atenuante decit "acolo" unde le accepta si legea. Si aceasta inseamna ca ne apartin, ele sunt cele care determina apoi faptele. Scuze gen context, educatie sunt mai slabe decit autoeducatia. Iar pentru autoeducatie tot noi suntem responsabili. Acest topic a fost editat de IoanV: 19 Sep 2005, 10:51 PM -------------------- Iubim pe altii atit cit suntem capabili sa suferim neplaceri de la ei fara sa ne suparam. Carti utile
Pledoarie pentru o noua educatie - www.neweducation.ro. Argumente pentru schimbare, repere pentru dezvoltarea personala, bazele pentru parinti si profesori! Educatie video gratuita pt. parinti online! |
|
|
19 Sep 2005, 10:35 PM
Mesaj
#25
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.281 Inscris: 22 August 05 Forumist Nr.: 6.816 |
Catalin din pacate au existat in istorie astfel de exemple fie ca vorbim de religie sau ca vorbim de doctrine politice. Problema e ca unii par sa doreasca reinstituirea unor astfel de forme de represiune. In democratie ele nu exista ceea ce nu inseamna ca nu au existat sau chiar ca nu ar fi contemporane. Nu cred ca daca ai trai in Iran si ai scrie vreo carte in care ai contesta islamismul ti-ar fi prea bine a doua zi...... -------------------- omega
|
||
|
|||
19 Sep 2005, 11:08 PM
Mesaj
#26
|
|||||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
@mothman :
Consider ca un om sanatos mintal, sincer si serios nu intampina dificultati in a discerne o revelatie autentica de festele propriei minti.
Nu-i nici un bai. Avem la dispozitie timp si ocazii pt. a ne lamuri indoielile.
Daca pur si simplu nu avem informatii complete (dar suntem corect intentionati) ramane sa ne completam acest gol. Dar daca manifestam inclinatii cultivate special spre a nu admite acesta eventualitate, atunci e o problema de morala.
Nu e un "produs psihic" ci repet : e o alegere guvernata de manifestarea propriei vointe in raport cu educatia formata. Mecanismele au si ele limitele lor.
Corect. Nu e imoral sa fi ateu/agnostic/sceptic, ci sa devii si sa ramai astfel atunci cand evidentele spun altceva. Perceperea acestor evidente isi are si ea timpul ei. Important e ce se intampla dupa. Nu toate evidentele se vad in orice moment al vietii. Corect si-n partea a 2-a a frazei, numai ca depinde cine da nota 10 si in raport cu ce.
Corect si aici, dar nu asta e rolul apartenentei. @IoanV :
Corect. Educatia si autoeducatia are la baza informatie, inteligenta si discernamant. De aici rezulta principii. Ele la randul lor se cristalizeaza-n credinte iar aceste-s urmate de reflectii, atitudini si fapte. Cum nu am putea fi responsabili de toate aceste procese constiente, inteligibile si predictibile ? Acest topic a fost editat de Bolt: 19 Sep 2005, 11:10 PM -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
19 Sep 2005, 11:18 PM
Mesaj
#27
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 5.298 Inscris: 9 June 04 Forumist Nr.: 3.787 |
Simplu, pentru ca 99% din acea informatie este preprocesata, este filtrata, este influentata de diversi alti factori decat propria ratiune. De fapt chiar propria ratiune este influentata de informatia pe care o primeste. Ratiunea se formeaza pe baza informatiei, si apoi prelucreaza informatia si produce informatie. De aici vine intrebarea: Cat de responsabili suntem pentru ceea ce suntem? Pentru ceea ce gandim? Pentru ceea ce credem? Daca ma nasteam in alt loc si alte vremuri, oare gandeam la fel? Credeam la fel? Raspunsul meu este 99% nu. Eram probabil alta persoana. Sun ceea ce sunt acum pentru ca m-am nascut in aceste vremuri si in aceste locuri si pentru ca am "intalnit" (am interactionat cu) anumiti oameni, am avut acces la anumite informatii structurate intr-un anumit fel. Responsabilitatea pentru ceea ce suntem, gandim sau credem tinde catre zero, iar liberul arbitru este o simpla iluzie. -------------------- viata e simpla si misto!
|
||
|
|||
20 Sep 2005, 12:13 AM
Mesaj
#28
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
@actionmedia :
Asta am spus si eu folosind alte cuvinte. Doua cuvinte condenseaza totul : educatie si autoeducatie. Un exemplu practic n-ar strica. Discutand doar in abstract nu putem testa teoria.
Asta doar din cauza ca liberul arbitru e-nteles gresit. La fel si natura umana si responsabilitatea. Eu am mai spus-o de multe ori : nu exista libertate absoluta ci sclavie circumstantiala. Dar ea are valente benefice sau malefice. In functie de ce anume ? Mai vorbim. Omul nu-i o fiinta eminamente libera, autonoma, independenta, absoluta etc. Daca asteptam asa ceva nu-i de mirare parerea ta. Cum crezi ca ar putea fi definit un om care considera ca de fapt nu este ceea ce este (nu-si admite identitatea desi si-o percepe si o intelege), nu se considera responsabil pt. gandirea sa (desi face introspectie si o evalueaza), nu crede ceea ce crede (dar de fapt isi defineste credinta intr-un fel sau altul) iar in plus e ferm convins ca ori de cate ori isi da votul vietii poate, intr-o situatie sau alta, asta n-are nimic de-a face cu el (ca persoana, caracter, intelect, constiinta morala) ? Eu cred ca de fapt se incearca a se spune altfel un adevar simplu si usor de observat : omul e un produs, suma unor factori si atunci e firesc ca in fiecare "colt" al fiintei sale sa se regaseasca in mod fractalic amprenta factorilor care l-au determinat candva. Daca sunteti de acord cu acest lucru, e OK. Numai ca a considera ca omul nu este responsabil (adica-i fara de reper), nu are identitate (chiar daca-i suma celorlalti factori), nu are discernamant (adica nu-i inteligent si nu gandeste cauzal) cred ca-i o eroare contrazisa de insasi acesta discutie. Daca facem putina ordine in termenii : om, identitate, libertate, responsabilitate, atunci ne vom intelege mai usor. E de greu de imaginat o fiinta inteligenta capabila sa-si inteleaga mintea si consecintele "actiunilor" ei si sa considere-n acelasi timp ca tot acest proces implica doar o criza identitara care-l absolva de responsabilitate. Acest topic a fost editat de Bolt: 20 Sep 2005, 12:13 AM -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
||||
|
|||||
20 Sep 2005, 12:44 AM
Mesaj
#29
|
|||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 5.298 Inscris: 9 June 04 Forumist Nr.: 3.787 |
Ma bucur ca suntem pe aceeasi lungime de unda. Cat priveste exemplul practic. Am sa incerc. Nu sunt foarte sigur daca am o informatie corecta dar din cate stiu, la inceput, nou-nascutii vad umbre si lumini. Mai tarziu, prin exercitiu (incercare si eroare, cel mai probabil), isi autoregleaza vazul pentru a distinge culori si forme. Este un mod de a invata. De a se auto educa. Educatia (adica informatia bruta) vine din 2 locuri. Mediul extern, si cel intern (gene). Mediul extern furnizeaza cel mai important element: lumina, intr-un mediu fara lumina sau cu lumina deficitara sau dimpotriva lumina prea puternica, probabil ca acel copil nu va reusi sa isi dezvolte corect vederea. Genele determina autoeducarea. Specia noastra este conditionata genetic sa se foloseasca de vedere pentru a supravietui. Nu intram aici in detalii de genul cum au ajuns acea informatie in gene.
Evident, iar valentele benefice sau malefice sunt relative la individ sau la o comunitate de indivizi. Daca nu exista libertate absoluta atunci nici despre bine sau rau absolut nu putem vorbi.
Nu inteleg de ce vrei sa definesti intr-un fel acest om. Ti se pare mai complex sau mai putin complex decat unul care stie sau isi inchipuie ca stie cine este, ce vrea, ce crede, care ii sunt limitele responsabilitatii?
Cred ca faci o donfuzie aici, daca un om nu este responsabil pentru ceea ce este sau pentru ceea ce crede, nu insemna ca este fara de reper. Omul rareori constientizeaza ca nu e responsabil. Frumusetea felului nostru de a fi este ca ne consideram responsabili si liberi sa alegem ce credem sau ce gandim. Aceasta este "iluzia" liberului arbitru de care vorbeam. Relativ la individ sau comunitate, liberul arbitru functioneaza. Cine a zis ca nu are identitate si discernamant? Sunt si acestea niste caracteristici subiective si relative, dar ele exista.
Stai putin. Despre ce vorbesti? Care criza identitara? Responsabilitate in fata cui? Eu am spus ca nu suntem responsabili pentru ceea ce suntem. De aici incolo depinde cum privesti lucrurile. Daca judeci in termeni absoluti, nu esti responsabil nici pentru ceea ce gandesti, nici pentru ceea ce faci, nici pentru ceea ce crezi, pentru ca gandesti, faci sau crezi in anume fel pentru ca asa esti. Daca privesti in termeni relativi, lucrurile se schimba, si se poate vorbi mult pe tema asta, doar schimband punctul de referinta. Acest topic a fost editat de actionmedia: 20 Sep 2005, 12:52 AM -------------------- viata e simpla si misto!
|
||||||||||
|
|||||||||||
20 Sep 2005, 07:10 AM
Mesaj
#30
|
|||||
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Dar Dumnezeu care este omnibenevolent ar face asa ceva? -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
||||
|
|||||
20 Sep 2005, 07:52 AM
Mesaj
#31
|
|||||||||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 22.306 Inscris: 8 March 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 2.507 |
In primul rand, ai fi pedepsit pentru faptele tale (ai scris o carte), nu neaparat pentru ceea ce crezi (ca islamul merita contestat). In al doilea rand, ai ales sa dai exemplu justitia unui stat fundamentalist si totalitar...
Totusi, nu ai raspuns la intrebare...
Nu stiu daca "imoral" este cuvantul potrivit... Este, oricum, irational sa fii ateu daca evidentele spun ca divinitatea exista. Dar daca nu exista astfel de evidente? Ca si in exemplul cu extraterestrii: ceea ce pentru tine pare un lucru cat se poate de evident, pentru altul acelasi lucru pare sa nu fie suficient pentru a confirma concluzia la care ai ajuns tu. Pentru cineva este suficient sa vada intr-un lan de grau niste semne inexplicabile pentru a trage concluzia ca exista extraterestrii; pentru tine, acel lucru poate avea numeroase alte explicatii. Nu crezi in existenta extraterestrilor pentru ca vrei sau nu sa crezi, ci pentru ca acele lucruri care pentru altii reprezinta "evidente" tie ti se par sau nu asa. Iar acest lucru nu tine de vointa. Nu-ti poti face un efort de vointa pentru a crede ca exista extraterestri. -------------------- |
||||||||
|
|||||||||
20 Sep 2005, 08:00 AM
Mesaj
#32
|
|||||||||||||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
@actionmedia :
Oo, da, aici suntem cu totul de acord, numai ca eu doream un exemplu care sa fie circumscris de intentia intrebarii topicului asa cum a demarat ea intre mine si @mothman. Adica un exemplu din care reiese sau nu responsabilitatea/iresponsabilitatea morala a individului sanatos mintal in raport cu alegerile sale cu caracter moral.
Da, dar numai atat timp cat reperul sau etalonul luat in discutie e si el relativ in raport cu omul. Cand reperul se sustrage notiunii de relativitate si intruneste conditiile unuia absolut atunci lucrurile stau cu totul astfel.
Inprimul rand pt. ca tine de natura noastra sa definim termenii cu care operam iar in al doi-lea rand constructia acelui model uman a avut la baza, dar intr-o forma detaliata, succesiunea urmatoarelor intrebari pe care le-ai pus tu cu raspuns sugerat :
Daca am fost putin ambiguu, treci mai departe.
Eu consider ca omul este partial responsabil fata de ceea ce este si ce crede. Si insasi discernamantul fata de reper (constatarea lui) implica o raspundere personala.
Ce bun ar fi fost un exemplu, dar repet, cu premisa intrebarii topicului, asa cum a demarat el intre mine si @mothman, adica in raport cu raspunderea morala.
Eh, aici drumurile noastre se bifurca. Eu consider ca de fapt, calitatea noastra de a fi este sa constientizam propria responsabilitate in raport cu alegerile morale vis-avis de reper. Iar liberul arbitru, desi educat si tributar mediului, este totusi exercitat constient in raport cu consecintele intuibile chiar si intr-o mica masura.
Posibil ca amandoi sa fi avut in minte lucruri diferite atunci cand am scris. Eu am fost montat de aceasta zicere :
Discursul meu graviteaza in jurul unui reper care da identitate iar de aici rezulta responsabilitate. Asadar : 1. In cazul unui om a carui responsabilitate pt. ceea ce este si crede e considerata aproape nula, e vorba si de o criza identitara. 2. In cazul unui om care nu se considera responsabil pt. ceea ce gandeste si ceea ce crede iar avem de-a face c-o criza identitara. De ce ? Pt. ca este ignorat reperul. Orice fiinta umana se defineste in raport de alte fiinte in primul rand (repere). Astfel, ea are o identitate fata de reper (fie natural sau supranatural). Ori cand acestea sau acesta exista si omul e constient de ele, pe baza alegerilor sale (chiar si cele circumstantiale) isi construieste o identitate personala ce implica si una morala. 3. Omul e o fiinta mimetica fata de repere (doar e fiinta sociala). Astfel el imprumuta din identitatea reperelor sale dar intr-o forma personalizata (oameni cu repere similare au personalitati diferite). Dar mimetismul sau nu e absolut si ireversibil si tocmai acest relativism fata de reper e dat de libera alegere constienta.
Eu consider ca sunt responsabil in cea mai mare parte pt. ca as fi putut sa aleg sa fiu diferit de ceea ce sunt acum iar daca vreau cu adevarat s-o fac (ignorand implicatiile) as putea s-o fac chiar acum.
Eh, atat timp cat referinta in planul constructiei personalitatii umane exista, ea implica o identitate responsabila, deoarece acesta constructie presupune si participarea noastra in mod constient (prin predictia efectelor si interesul personal fata de ele) in raport cu reperele si reactia lor si bineinteles facand o alegere sau alta. Oricum, daca discursul pare ambiguu, il poti ignora deoarece s-ar putea sa ne gandim si sa vorbim de lucruri diferite. De aceea eu am si propus o suita de raspunsuri argumentate cu exemple practice din viata de zi cu zi, prin care ne expunem parerea vis-a-vis de intrebarea topicului (am s-o detaliez putin) : Suntem responsabili moral fata de alegerile noastre care implica acest lucru (responsabilitatea morala)? Ne apartin deciziile constientizate (in raport cu efectele lor) vis-a-vis de implicatiile lor in plan personal si social ? -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
20 Sep 2005, 08:11 AM
Mesaj
#33
|
|||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
@abis :
Nu mi s-a dat ocazia.
Depinde cine si cum le cauta. Daca pt. altii ele exista se impune un mare semn de intrebare. Dincolo de asta, cum am mai spus, fiecare evidenta isi are timpul si circumstantele ei.
Corect, de aceea revelatia nu lasa loc de echivoc.
Corect, nu si daca te intalnesti cu ei. Acest topic a fost editat de Bolt: 20 Sep 2005, 08:12 AM -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
||||||||
|
|||||||||
20 Sep 2005, 08:22 AM
Mesaj
#34
|
|||||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 22.306 Inscris: 8 March 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 2.507 |
Pai ce mai astepti? Acum este o buna ocazie de a preciza cum deosebesti o "revelatie" autentica de o inchipuire a propriei minti. -------------------- |
||||
|
|||||
20 Sep 2005, 11:34 AM
Mesaj
#35
|
|||||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Bolt, e simplu să demonstrezi că ai dreptate. Dacă susţii că poţi alege să fii/crezi altfel decāt chiar eşti/crezi, te rog să ne arăţi cum tu poţi, prin exercitarea liberă a voinţei, să īncetezi să mai crezi afirmaţia "Omul are responsabilitate morală pentru faptele sale". Dacă prin exercitarea "muşchiului voinţei" tu vei reuşi să te transformi din Bolt-care-crede-că-omul-este-responsabil-moral īn Bolt-care-nu-crede-că-omul-este-responsabil-moral, atunci vei fi demonstrat irefutabil că ceea ce omul crede poate fi rezultatul propriei alegeri (măcar īn parte). Dar, atenţie, noua stare de credinţă trebuie să fie una veritabilă, nu doar "Bine, hai, uite: de dragul discuţiei admit că...". Aşa cum īţi exerciţi liberul arbitru pentru a trece din starea Bolt-cu-māna-coborātă īn starea Bolt-cu-māna-ridicată (şi noua stare e veritabilă, autentică -- chiar ridici māna, nu te prefaci "Hai să zicem c-aş ridica māna"), tot astfel trebuie ca īn mod intenţional să treci īntr-o nouă stare de credinţă la fel de sinceră şi veritabilă ca şi cea veche. Măcar pentru un timp. Poţi face asta? a -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
||||
|
|||||
Versiune Text-Only | Data este acum: 15 November 2024 - 10:07 PM |