Ortodoxia, Calea Īntru Hristos, sa ne cunoastem religia - pag 1 index |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Ortodoxia, Calea Īntru Hristos, sa ne cunoastem religia - pag 1 index |
28 Mar 2006, 06:11 AM
Mesaj
#281
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Clopotel, Multe ti se pot reprosa, dar nu rea vointa. Cu toate acestea, bunavointa nu este totul... Daca nu ai permis de conducere si te urci la volan, ai toata bunavointa sa mergi drept, dar tot vei calca pe cineva... Pentru tine Crestinismul este o teorie frumoasa, bine descrisa de Dogma, dar in realitate, Crestinismul este practica, desi nu promovata de Dogma.
Ba vorbesc!!! si inca in detaliu... Scripturile Crestina vorbesc, Clopotel, chiar daca nu in cuvinte deslusite. Citeste-l pe Ioan, care este parte din Canon, "purgatoriul" este descris acolo cu amanunte, iar Sufletul care ajunge acolo, nu merge ne-aparat in Rai, cum spui tu, citeste-l pe Ioan, poate merge si in Iad, descrie Ioan, doamne fereste-ne pe toti. Catolicii au dibuit acest "purgatoriu" de undeva, nu este clar de unde, dar "purgatoriul" este descris si de alte carti ne-Crestine, fiind despre Om si nu despre Crestinism. Crestinismul indica Calea Omului, spre a nu esua in "purgatoriu", dar nu modifica Natura Omului, care este acceasi fie ca esti Budist, Crestin sau Ateu, Adam, Moise, Isus sau Clopotel... Ceea ce tu numesti "purgatoriu" exista, si Ortodoxia o descrie indirect, chiar daca Dogma Ortodoxa este atit de slaba incit nu se pronunta "da" sau "ba" la acesta, scaldind-o intre doua ape. Acesta exista, o sa-l gustam cu totii, si acolo are loc Cernerea Sufletelor, cele care se pierd acolo, sau cele care pica prin gauri, Doamne fereste de ele, citeste-l pe Ioan! "Purgatoriul" este o Stare Sufleteasca care se manifesta dupa Moarte, dar nu in primele clipe, cind Sufletul nu stie inca daca este viu sau mort, ci mai incolo, Ortodoxia chiar vorbeste de o perioada de 40 de zile de Ratacire Sufleteasca, cum era si la vechii Sciti din Basarabia. Acum, este bine sa ai un Preot care se roaga pentru cel Mort, nu un Popa, un Preot, si Rudele, si Prietenii, si oricine poate avea un Gind Pozitiv si un Gind Pios, singura legatura intre Aici si Acolo. De aceaa avem noi, Romanii, obiceiul Privegiului, si este acolo de multe mii de ani, Dacii faceau petreceri, pentru ca Omul a stiut din vremuri departate despre aceste aspecte, Zamolxe si-a invatat poporul lui intru acestea, Budha a predicat si el la fel, Plato a descris si el in res-Publica numind-o Valea Mortii, este desenat in mormintele din Egipt. Toate popoarele Lumii, din cele mai vechi timpuri, stiau de "purgatoriu", numai Dogma Ortodoxa se mai scalda inca intre doua ape... fara Barca Salvatoare...
Daca Fiul nu are Calitatile Tatalui, cum poate fi El, Dumnezeu? Dumnezeu nu are toate Calitatile? Sau cind tu spui "Dumnezeu", in raport cu Fiul, te referi de fapt la "Natura Divina"? Sau este Dumnezeu-Fiul incomplet? Tu vorbesti iarsi din Teorie, ce spune si nu spune Scriptura, sau Parintii. Tu uiti ca Adevarul nu vine din Scriptura ci Adevarul este descris de Scriptura. Cind Pilat l-a itrebat pe Isus ce este Adevarul, Insus nu a indicat Scriptura. Adevarul trebuie sa vina din tine, daca-ti deschizi Inima catre Dumnezeu, si ceea ce vine din tine se confirma in Scriptura pina la ultimul rind. Acesta este Adevarul, din Dumnezeu, prin tine. Unul dintre aspectele Adevarului este Duhul Sfint. Scriptura spune de unde purcede, dar nu-ti spune cum se manifesta, pentru ca asta tine de Practica Crestina. Noi stim ca Duhul Sfint purcede de la Tatal, dar daca este prezent in tine, purcede si de la tine, aceasta fiind partea ta de Dumnezeire, Tatal manifestat si prin tine. De aceea a trimis Isus pe Apostoli in lume, ca le-a dat Ceva, indiferent de unde purcede, Isus le-a dat Apostolilor, asa cum si tu ai putea primi, daca esti vrednic, si ai putea da mai departe, cui este vrednic. Asa lucreaza Tatal nostru, de la unul la altul, si toti inpreuna de la Tatal, care este Fiul. Acesta este Talantul ascuns in Pamint, versus Talantul inmultit. Daca Duhul Sfint ar fi prezent in Viata ta, nu s-ar pune problema Dogmei Ortodoxe sau Catolice, cine ce sustine despre originea Duhului Sfint, ci cum investesti Talantul ce ti-a fost, spre a-L spori sau spre a-L pierde... Imaculata conceptie - Catolicii sustin ca Maica Domnului este nascuta de la Duhul Sfant fara pacat stramosesc, pe cand noi sustinem ca ea totusi s-a nascut cu pacatul stramosesc, dar a fost curatita de el cand s-a umplut de Duh Sfant... Nu exista Om nascut din Om care sa nu aiba Pacat in el, faptul ca s-a nascut este instantierea Pacatului, altfel nu s-ar fi nascut... Daca Maria s-a nascut de la Duhul Sfint, atunci ea ar fi fost Cristosul... dar cum i-ar fi dat nastere mama ei atunci, mama ei nu ar fi fost Om? etc. Aici este Jocul Dogmelor, care discuta Teoria Crestinismului pentru ca le este straina Credinta. Isus spune "Daca nu crezi ca Eu sunt...", nu "Daca nu crezi ca mama Mea este...". Credinta incepe cu Cristos si se termina cu Cristos, El este Inceputul si Sfirsitul. Pe tine nu te intereseaza ce te separa de Catolic ci te uneste cu Aproapele tau, si asta este Duhul Sfint din tine si din Aproapele, fara de care nu exista Unitatea Spirituala a Jugului Fiului. Asta te va salva, Jugul Fiului, nu Dogma, la oricare te referi, Ortodoxa sau Mormona. -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||
|
|||||
28 Mar 2006, 07:19 AM
Mesaj
#282
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
@edinide :
Scrie in Biblie de purgatoriu ??? Eu am gasit ca scrie despre motorul cu aprindere prin compresie. -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
||
|
|||
29 Mar 2006, 09:43 PM
Mesaj
#283
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
O mica aducere aminte pentru tine: 1. Noi, care suntem tari, suntem datori sa rabdam slabiciunile celor slabi, si sa nu ne placem noua insine. 2. Fiecare din noi sa placa aproapelui, in ce este bine, in vederea zidirii altora. 3. Caci si Hristos nu Si-a placut Lui insusi; ci, dupa cum este scris: "Ocarile celor ce Te ocarasc pe Tine au cazut peste Mine." Daca nu stii, intreaba, si vei afla. Daca preferi sa nu afli, nu esti pe Calea Lui... pe Calea ta, da, dar nu a Lui... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||
|
|||||
Promo Contextual |
29 Mar 2006, 09:43 PM
Mesaj
#
|
ContextuALL |
|
|
|
30 Mar 2006, 07:57 AM
Mesaj
#284
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.458 Inscris: 15 June 05 Forumist Nr.: 6.455 |
Multumesc pt. intentia de a raspunde dar raspunsul unde este ? Repet intrebarea, unde scrie in Biblie de purgatoriu ? Cine la instituit si de ce ? Care-i scopul si rolul acestui ? Unde spune Biblia ca asa este ?
Acest topic a fost editat de Bolt: 30 Mar 2006, 07:57 AM -------------------- Ceea ce ajunge omul sa creada despre originea sa, va determina succesul sau esecul vietii sale.
|
|
|
30 Mar 2006, 08:53 AM
Mesaj
#285
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Un raspuns nesolicitat, cuiva nepregatit a-l primi, sau chiar pregatit a nu-l primi, este piatra pretioasa data porcilor, n-o vor aprecia ca atare... Dar daca este dorit, este cu toul altceva, asa ca va veni...
L-a instituit Omul prin Cadere Spirituala si apoi Moarte. Sufletul Omului care ajunge dominat de Coprul Somatic, simte si gindeste in Limitele Somatice, in termeni de Bine-Rau. Este atit de inrobit, incit nici nu cunoaste sau recunoaste existenta propriului sau Corp Spiritual. Corpul Spiritual fiind de la Dumnezeu, se presupune a fi plin de Virtutile Divine, de Lumina, Iubire si Viata. Prin Robie Somatica, ajunge alterat in termeni de Bine-Rau in tot spectrul existentei. Acum, cind vine Ceasul, Corpul Spiritual al Omului nu este Curat si Cunoscator al Realitatii Spirituale, pentru ca a ajuns murdarit prin Pacat si prin Animalitate. Doamne freste de Sufletul care se desprinde in Teama, Durere, Groaza si Ignoranta: acesta este primul contact cu "purgatoriul", o Stare Spirituala Decazuta rezultata din Pacatul Ancestral. Ajuns in acest "purgatoriu", adica eliberat din Sclavia Somatica dar nepregatit, infantil, pentru Libertatea Spirituala, Sufletul va trece prin cele mai mari grozavii pe care Imaginatia Umana le poate nascoci, deoarece isi descopera Puterea Spirituala de a crea Realitatea, dar nu este capabil a o stapini. Imagineaza-ti o Realitate Superioara in care tot ceea ce gindesti devine Realitate instantanee, numita Gindul Spiritual, ajuns necontrolat, haotic, inspaimintat, terorizat, dezorientat, ratacit, indurerat, miniat etc. Nu exista ceva mai groaznic si mai adinc decit aceasta. Daca Sufletul nu gaseste Lumina si Iubirea, prin Credinta si Cunoastere, care este singura Calea afara de acolo, incepe Sunetul Trimbitelor. "Purgatoriul" a fost instituit prin Caderea Omului, asemanator cu o casa normala, ajunsa cu timpul o casa de toleranta, cine a instituit-o, nimeni, doar continua Cadere a Omului: a fost curata, a ajuns pingarita.
Nu are scop si nu are nici un rol, este o Realitate Spirituala Obiectiva de care te izbesti ca vrei sau nu, din cauza Caderii Spirituale a Omului. Daca ai in tine un singur Gind Pacatos, te va pierde, nu pentru ca cineva-l cintareste impotriva ta, ci pentru ca tu-l cintaresti singur, este al tau, nu poti scapa de el, si nu poti astfel gasi Lumina. Esti gasit vinovat la Judecata, nu de dinafara, ci chiar de dinauntrul tau. Relele care-ti bintuie Constiinta, neimpacarile lasate in urma, durerile nemingiate, viciile si slabiciunile care te mai incearca, toate aceste au puterea de a-ti face Existenta Spirituala imposibil de suportat. Daca este prea mult intuneric in jurul tau, nu poti vedea Lumina. De aceea, nimeni nu scapa de la Judecata, pentru ca nu exista Acuzator mai bun decit tine insuti... "Purgatoriul" nu are un scop, exista ca atare, si este starea in care te gasesti cind Sufletul se elibereaza din Lacatele Somatice in care a cazut tot din Pacat... Are o existenta limitata, deoarece Sufletul respectiv, fie gaseste Lumina si se inalta, cu indurarea Tatalui Ceresc si mina intinsa a Fiului, fie cade tot mai adinc, pina acolo unde banuiesti tu, Doamne fereste-ne pe toti de asemenea grozavii! Prin urmare, "purgatoriul" este numai o tranzitie intre Sufletul Captiv in Corpul Somatic si Sufletul Liber in Realitatea Spirituala. Daca tranzitia este catre Lumina, Doamne ajuta-ne tuturor, "te-ai scos" dintr-un mare si indelungat necaz... Daca nu, Doamne fereste! Restul, nu aici, este despre Ortodoxie... intreaba-l si pe Clopotel... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||
|
|||||
1 Apr 2006, 03:57 PM
Mesaj
#286
|
|
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Deoarece s-a pornit aici o discutie despre purgatoriu, am precizat deja, ca dogma ortodoxa, nu recunoste asa ceva, neavand baza nici in Biblie si nici in Sfanta Traditie...
O sa prezint putin mai detaliat, viziunea ortodoxa, asupra sufletului dupa moarte, din lucrarea Invatatura de Credinta Ortodoxa: Ce se intimpla cu sufletele dupa moarte Indata dupa moarte si inca mai inainte de invierea trupurilor, sufletele celor credinciosi si curatiti de pacate se duc la viata fericita. Dar ce se intimpla cu sufletele celor care mor in necredinta si pacate? Sufletele celor necredinciosi sint indata osindite. Aceasta ne-o spune insusi Mintuitorul Iisus Hristos prin pilda despre bogatul nemilositiv si saracul Lazar. De sarac se spune ca a murit si a fost dus de ingeri in sinul lui Avraam, iar de bogat, ca a fost dus in iad (Luca 16, 22-23). Ce se intimpla cu sufletele dupa moarte si mai inainte de invierea trupurilor si de judecata cea de obste? Primul lucru ce se intimpla fiecarui suflet, indata dupa moarte, este o judecata. Aceasta judecata care se face cu fiecare suflet in parte se numeste judecata particulara si ea se deosebeste de judecata cea de obste, sau universala, care se va face cu toti oamenii, in acelasi timp, la sfirsitul lumii dupa invierea trupurilor. Prin aceasta judecata particulara se cerceteaza starea in care iese omul din viata paminteasca; si daca aceasta stare este buna, sufletul este dus de ingeri la fericire, iar daca este rea, e luat de duhurile cele rele si dus la chinuri. Fericirea la care sint dusi cei gasiti vrednici se numeste "Sinul lui Avraam" (Luca 16, 22), sau "Rai" (Luca 23, 43), iar chinurile la care sint supusi necredinciosii si pacatosii se numesc "Iad" (Luca 16, 22). Ca aceasta judecata si trimitere a sufletelor la rai sau la iad are loc indata dupa moarte, vedem si din cuvintul Mintuitorului catre tilharul de pe cruce: "Astazi vei fi impreuna cu Mine in Rai" (Luca 23, 43), sau din cuvintele Sfintului Apostol Pavel: "Rinduit este oamenilor odata sa moara, iar dupa aceea sa fie judecata" (Evr. 9, 27), cu si din locurile unde se spune ca e cuprins de dorinta de a muri, pentru a petrece cu Domnul (II Cor. 5, 6-8; Filip. l, 21). Unul din vechii scriitori bisericesti, care vorbesc despre judecata particulara deosebita de cea de obste, zice: "Sufletul (pacatosului dupa moarte) cel dintii trebuie sa incerce judecata lui Dumnezeu, ca unul ce a fost pricinuitorul tuturor celor ce le-a facut, dar el trebuie sa astepte si trupul sau, ca sa primeasca rasplata si pentru ceea ce a facut eu ajutorul trupului, care s-a supus poruncilor lui". Cine este judecatorul la aceasta judecata particulara a sufletelor si cum se face ea? Judecata particulara o face Mintuitorul nostru Iisus Hristos, Care va face si judecata cea de obste. "Ca Tatal nu judeca pe nimeni, ci toata judecata a dat-o Fiului" (Ioan 5, 22). Dar Mintuitorul Se serveste la aceasta judecata pe de o parte de constiinta omului, pe de alta de Sfintii ingeri si de duhurile rele. De ce si cum Se foloseste Mintuitorul de constiinta omului la judecata particulara? De constiinta omului Se foloseste ca sa nu poata spune omul ca a fost judecat pe nedrept, insasi constiinta lui il va osindi, atunci, pe omul pacatos si tot ea ii va da pace si liniste, daca nu se gaseste in el nimic de osindit. Constiinta este judecatorul omului si in timpul vietii pamintesti. Dar in timpul mortii si mai ales dupa moarte ea va fi luminata in chip deosebit de Dumnezeu, ca sa-si poata cistiga si spori toate fortele sale de patrundere si de judecata nemincinoasa a omului: "Fiecare in vremea mortii isi cunoaste pacatele lui". Osindirea din partea constiintei va produce sufletului o spaima grozava, iar neosindirea din partea ei, o mare liniste si indrazneala. Un scriitor din Filocalie, Teognost, spune: "Lupta-te sa iei arvuna mintuirii in chip ascuns inlauntrul inimii tale, ca o siguranta neindoielnica, ca sa nu afli in vremea iesirii tulburare si spaima neasteptata. Si atunci ai luat-o, cind nu mai ai inima osinditu-te pentru lipsuri si constiinta intepindu-te pentru suparari... si cind primesti cu bucurie si cu inima pregatita moartea cea infricosata de care fug cei multi". De ce si cum Se foloseste Mintuitorul de Sfintii ingeri si de draci la judecata particulara? De Sfintii ingeri Se foloseste Mintuitorul din milostivire fata de noi, pentru ca atunci ei se straduiesc sa ne apere, marturisind toate gindurile, cuvintele si faptele noastre, din care poate multe ne sint noua ascunse sau uitate. Prin aceasta ei ne dau mult curaj. Iar pe draci ii admite, pentru ca vrea ca judecata ce se face cu noi sa fie desavirsit dreapta, luind toate in considerare, deci si greselile pe care noi le-am uitat, sau am vrea sa le uitam. Deci, ii lasa pe draci sa vina ca parasi, care scot toate cele rele ale noastre la iveala, intr-un fel, atit ingerii cit si dracii ajuta constiintei omului sa-si aduca aminte de toate cele bune si de cele rele ale sale. Scriitorii din Filocalie descriu astfel acesta lucrare a Ingerilor si dracilor la iesirea sufletului: "Cind sufletul iese din trup, vrajiimasul, da navala asupra lui, razboindu-l si ocarindu-l si facindu-se piris amarnic si infricosat al lui, pentru cele ce a gresit. Dar atunci se poate vedea cum sufletul iubitor de Dumnezeu si prea credincios, chiar daca a fost mai inainte ranit adeseori de pacate, nu se sperie de navalirile si amonintarile aceluia, ci se intareste si mai mult intru Domnul si zboara plin de bucurie si incurajat de Sfintele Puteri care il conduc si imprejurat ca de un zid de luminile credintei, strigind si el cu multa indrazneala diavolului viclean: Ce este tie si noua, instrainatule de Dumnezeu? Ce este tie si noua, fugarule din Ceruri si sluga vicleana? Nu ai stapinire peste noi, caci Hristos, Fiul lui Dumnezeu, are stapinirea peste noi si peste toti. Lui I-am pacatuit, Lui ii vom raspunde, avind zalog al milostivirii Lui fata de noi si al mintuirii noastre cinstita Lui Cruce. Iar tu fugi departe de noi, pierzatorule. Zicind acestea sufletul cu indrazneala, diavolul intoarce spatele, tinguindu-se cu glas mare, neputind sa stea impotriva numelui lui Hristos. Iar sufletul, aflindu-se deasupra, zboara asupra vrajmasului, palmuindu-l, ca pasarea numita Oxipteri (repede zburatoare) pe corb. Dupa aceasta e dus cu veselie de dumnezeiestii Ingeri la locurile hotarite lui, potrivit cu starea lui". (voi continua imediat) -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
|
|
1 Apr 2006, 04:01 PM
Mesaj
#287
|
|
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Ce se va avea in vedere la aceasta judecata?
Credinta omului in Domnul nostru Iisus Hristos (Marcu 16, 16) si faptele lui bune izvorite din credinta (II Cor. 5, 10). Cel ce le are pe acestea va merge la fericire, cel ce nu le are, la nefericire. Dar aceasta nu inseamna ca se vor pune in cumpana faptele rele si bune dupa numarul lor. Caci se poate ca unii oameni sa fi savirsit foarte multe fapte rele si apoi s-au cait cu toata puterea de ele, fara sa mai aiba vreme sa faca tot asa de multe fapte bune. Acestia, totusi, se vor mintui. Sau se poate ca unii sa fi facut multe fapte bune, dar spre sfirsitul vietii sa fi cazut in necredinta si necuratie. Acestia se vor pierde. Ceea ce se are in vedere la judecata este starea cu care se duce omul din aceasta lume. Starea de credinta si de iubire fata de Domnul nostru Iisus Hristos ii aduce omului fericirea, iar starea din care lipsesc acestea ii aduce pierzania. Starea de credinta si de iubire care se cere nu inseamna insa numai o simtire plapanda, ci o stare intarita, incit omul acela aproape sa nu mai poala sa cada din ea. Cu alte cuvinte, se cere ca omul sa fi ajuns la virtuti, adica credinta lui sa nu-l fi minat numai din cind in cind la cite o fapta buna, ci faptele bune, in toate privintele, sa-i fi devenit deprinderi statornice. Patimile alcatuiesc necuratia omului. Virtutile, curatia lui. Cu cit a dezradacinat mai mult patimile din el si cu cit a pus in locul lor mai mult virtutile, cu atit e mai curat. Sau cu cit iese sufletul din trup mai inflacarat de iubire fata de Dumnezeu si de semenii sai, sau cu mai multa smerenie, cu atit e mai sigur ca va merge la fericire, linga Dumnezeu. Starea aceasta se poate cistiga uneori si numai spre sfirsitul vietii, printr-o cainta cutremuratoare, ca in cazul tilharului. Dar e bine ca omul sa nu se lase in nadejdea aceasta, caci pacatuirea indelungata il face nesimtitor si anevoie va mai putea birui aceasta nesimtire spre sfirsit. Asadar, la judecata, Dumnezeu ia aminte la curatia sau la necuratia cu care te-ai dus de aici, caci numai daca esti curat poti sta in preajma Lui, esti in stare sa te apropii de curatia Lui. Dam numai un citat din Teognost, in care se vorbeste atit de nepatimire, cit si de smerenie: "Iti spun un cuvint strain si nu te minuna: chiar daca nu ai dobindit lipsa de patimi, pentru obisnuintele care, poate, te stapinesc, daca te afli in vremea iesirii in adincul smereniei, te vei inalta, nu mai putin ca cel fara de patimi, mai presus de nori. Caci desi comoara celor nepatimitori s-a adunat din toate virtutile, piatra pretioasa a smereniei e mai de pret decit toate. Ea nu prilejuieste numai impacare de la Dumnezeu celui ce o are, ci si intrare impreuna cu cei alesi in locasurile de nunta ale imparatiei Sale". Dar in omul virtuos ia chip insusi Domnul nostru Iisus Hristos, caci fiecare virtute e o trasatura a chipului Lui si se face cu puterile Lui. In omul virtuos Se arata tot mai bine Hristos care lucreaza dinlauntrul omului. Caci spune Sfintul Maxim Marturisitorul: "Fiinta virtutii din fiecare este Cuvintul lui Dumnezeu; caci fiinta tuturor virtutilor este insusi Domnul nostru Iisus Hristos". Sau, tot el spune ca prin virtuti "Dumnezeu Se face neincetat om in cei vrednici". La judecata, Domnul nostru Iisus Hristos va lua linga Sine pe cei ce se vor infatisa cu pecetea chipului Sau pe fiinta lor, pe cei ce vor fi devenit prin viata lor asemenea Lui. Asa spune Sfintul Apostol Pavel (Rom. 8, 29). Putem sti de la ce treapta a virtutilor sau a curatiei sau a lipsei de patimi, in sus, merge cineva la rai, si de la ce treapta in jos, merge cineva la iad?Aceasta n-o putem sti intocmai. Dar e de crezut ca daca cineva s-a inaltat din ce in ce mai mult pe calea virtutii, acela merge la fericire si, dimpotriva, daca s-a coborit din ce in ce mai mult in necuratie, merge la iad. Nu ramin vreunii intr-un loc de mijloc, intre rai si iad? Nu. Pentru ca nu exista om care sa se afle exact la mijloc intre necuratie si virtute. Inima lui tot are o pornire principala, chiar daca se mai misca uneori si altfel. Sau daca ar fi un om cu totul nehotarit, acela n-ar fi vrednic de Dumnezeu. Dar cei ce se duc in rai sau in iad sint cu totii pe aceeasi treapta de fericire sau de chinuri? Nu. Despre rai, Domnul nostru Iisus Hristos a spus: "In casa Tatalui Meu sint multe locasuri" (Ioan 14, 2). Iar despre cei din iad a spus. "Iar sluga aceea care a stiut voia Domnului sau si nu s-a pregatit, nici n-a facut dupa voia Lui va fi batuta mult; iar cea care nu a stiut, dar a facut cele vrednice de batai, va fi batuta putin" (Luca 12, 47-48). (voi continua...) -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
|
|
1 Apr 2006, 04:07 PM
Mesaj
#288
|
|
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
In ce consta fericirea sufletelor din rai?
Noi nu ne putem da seama de felul si de marirea acestei fericiri. Toata fericirea vine din petrecerea sufletului cu Dumnezeu, cu Sfintii Ingeri, cu Sfintii si Patriarhii, in lumina si in slava lui Hristos (Matei 8,11, Luca 13, 28, 29; Evr. 12, 22, 23; Ioan 14, 3; Luca 16, 23; II Tim 2, 12) Hristos, Care Se uneste tainic inca din aceasta viata cu cei credinciosi, Isi va face atunci vadita unirea Lui cu ei, putind fi vazut fata catre fata umplindu-i de stralucire, de iubire si de cunoastere, adica desavarsindu-i (I Ioan 3, 2; 4, 16; I Cor. 13, 12). Atunci vor fi indumnezeiti dupa har , adica vor cunoaste fericirea, stralucirea si toata lucrarea si viata pe care o are Dumnezeu in Sine, dupa fiinta, si se vor impartasi de razele Soarelui dumnezeiesc. Nu va mai fi in ei nici o durere, intristare, trebuinta, grija, ci isi vor fi gasit in Dumnezeu desavirsita odihna si multumire (Apoc. 7, 16-17; Evr. 4, 3, 11). Si in ce constau chinurile celor pacatosi? Nici acestea nu ni se descriu de Sfinta Scriptura in intelesul lor propriu, ci numai in icoane. Locul celor pacatosi se numeste iad (Luca 16, 23), gheena (Matei 5, 22, 29, 30), departare de la fata lui Dumnezeu (Matei 7, 23), locul de chinuri, cuptorul de foc (Matei 13, 42-50), focul nestins (Matei 3, 12), iezerul de foc (Apoc. 19, 20), intunericul cel mai din afara (Matei 8, 12; 22, 13), adincul (Luca 8, 31). Se poate spune ca nefericirea aceasta e o viata in intunericul mintii, departe de Hristos, "Luminina lumii", o viata slabanogita, o viata in moarte, departe de Hristos care e Izvorul vietii, o viata fara de iubire, caci Dumnezeu este iubire. Toate puterile sufletului vor fi atunci intepenite, caci osinda lui Dumnezeu va fi povara cea mai grea, sub a carei apasare pacatosii isi vor vedea toata slabiciunea mintii, a vointei si a simtirii, pe care au avut-o pe pamint. Ei insisi au facut totul ca sa-si ruineze aceste puteri: puterea de a crede, puterea de a voi, puterea de a intelege adevarul, puterea de a iubi pe Dumnezeu si pe semeni, puterea de a se insufleti pentru ce este bun. De aceea sufletul ajuns la chinuri nu mai poate face nimic pentru indreptarea lui si deci pentru iesirea de acolo. Asa tilcuieste Teofilact al Bulgariei cuvintele de la Matei 22, 13: "Legindu-i miinile si picioarele": "Caci in veacul de acum se poate face si lucra ceva, iar in cel viitor se leaga toate puterile de lucru ale sufletului si nu se poate face ceva bun spre ridicarea pacatelor". Asadar, "plinsul si scrisnirea dintilor" (Matei 22, 13) nu trebuie intelese ca pricinuite de pocainta, ci de disperare. E disperarea neputintei de a schimba ceva in starea sufletului sau. Deci invatatura Bisericii romano-catolice despre purgatoriu, ca un foc curatitor de pacate, este cu totul gresita si de aceea noi nu o primim. Chinurile de acolo ar putea curati sufletul numai daca ar putea naste in el o pocainta, o innoire. Dar am vazut ca puterile sufletului sint legate, sint paralizate in iad. Se spune aceasta si in alte locuri ale Sfintei Scripturi: "Si in iad cine Te va lauda pe Tine?" (Ps. 6, 5) sau: "Nu cei morti Te vor lauda pe Tine, Doamne, nici toti cei ce se pogoara in iad" (Ps. 113, 25). Dar atunci, nu e nici o putinta sa scape vreunii din cei ce ajung la chinuri? Este cu putinta. Unii din ei pot scapa de acolo prin rugaciunile Bisericii si ale fiecaruia dintre noi, precum si prin milosteniile noastre pentru ei. In Sfinta Scriptura se pune mare pret pe rugaciunea unora pentru altii. Sfintul Apostol Pavel spune: "Va indemn, deci, inainte de toate, sa faceti rugaciuni, cereri, fagaduinte, multumiri pentru toti oamenii" (I Tim. 2, 1). Iar Sfintul Iacov spune: "Marturisiti-va unul altuia pacatele si va rugati unul pentru altul ca sa va vindecati. Ca mult poate rugaciunea staruitoare a dreptului" (5, 16). Sfintul Apostol Pavel cere sa se faca rugaciuni si pentru el (Efes. 5, 19). Dar daca folosesc rugaciunile noastre semenilor nostri vii, de ce n-ar folosi si celor morti, odata ce ei traiesc cu sufletul si odata ce acelasi Dumnezeu le asculta si pe unele si pe altele? La marturisirile acestea indicate se adauga si unele marturii directe din Vechiul Testament. Astfel, in II Mac. 12, 42-45 se aduce jertfa pentru ostasii morti si apoi se zice: "Drept aceea, sfint si cucernic gind a fost, ca a adus jertfa de curatie pentru cei morti ca sa se slobozeasca de pacat" (v 46). Iar in Baruh se spune: "Doamne atottiitorule, Dumnezeul lui Israil, auzi rugaciunea celor ce au murit ai lui Israil... Nu iti aduce aminte de nedreptatile parintilor nostri..." (3, 4, 5). in chipul cel mai limpede vorbeste de aceste rugaciuni intreaga Sfinta Traditie, incepind din primele timpuri ale Bisericii, cum arata Sfintele Liturghii. Sfintul Ioan Gura de Aur spune ca, chiar Apostolii au rinduit sa se faca la Liturghie pomeniire de cei morti: "Nu degeaba au rinduit Apostolii sa se faca asupra Tainei celei infricosate pomenirea celor plecati. Stiau ca mult le foloseste, multa binefacere aduce celor multi. Cind sta poporul, plinatatea preoteasca, cu miinile intinse si in fata sta jertfa infricosata, cum nu vor indupleca pe Dumnezeu cei adormiti? Dar aceasta numai pentru cei plecati in credinta". Pot fi scoase sufletele din iad? Da. Deoarece nu se spune nicaieri ca sufletele se pot mintui prin suferintele purgatoriului, dar se spune limpede: 1) ca Jertfa rascumpam rii e pentru toti, vii si morti, si 2) ca Dumnezeu are puterea sa scoala sufletele din iad, nu omul (Rut 2, 20; III Regi 2, 6; Ps. 48,16; Matei 12,32, Rom. 14, 9; I Cor. 15, 19; I Tim. 2, 6; Evr. 9, 22; I Ioan 2, 2 si Apoc. 1, 18). Puterea si iertarea lui Dumnezeu, Care implineste "orice" vom cere de la El(Marcu 11, 24;Ioan 14,13), sint fara margini, iar bunatatea Lui e ata de mare, ca numai El poate schimba osinda vesnica a omului. Se poate sti sigur de un suflet ca va fi scos de la chinuri datorita rugaciunilor Bisericii si ale celor vii? Nu. Intii, pentru ca nu se cunoaste care e starea in care s-a dus un suflet de aici. Al doilea,pentru ca Biserica nu scoate cu de la sine putere e un suflet de la chinuri, cum se lauda papa de la Roma ca face cu suflelele din purgatoriu. Caci asupra sufletelor de acolo singur Dumnezeu are putere. Biserica se roaga numai lui Dumnezeu, ca El sa faca aceasta si nadajduieste tare in mila si atotputernicia Lui. Caci noi stim ca Dumnezeu ne cere sa iubim pe semenii nostri si priveste cu placere la aceasta iubire a noastra. Si nu e fapta mai mare de iubire decit sa ne rugam unu pentru altii. Rugaciunea Bisericii gaseste cu atit mai mare ascultare la Dumnezeu, cu cit in rugaciunea ei se impletesc glasurile Sfintilor din cer cu ale credinciosilor de pe pamint si insusi glasul Maicii Domnului."Biserica e intr-o nesfirsita rugaciune pentru madularele sale: se roaga pentru noi toti ingerii si Apostolii si Mucenicii si Patriarhii si cea mai presus de toti, Maica Domnului nostru, si aceasta sfinta unire e viata Bisericii". In rugaciune se arata dragostea si creste dragostea si unirea tuturor intreo-lalta. Rugaciunea, dupa cum zice scriitorul crestin Homiakov, din care am citat si mai inainte, este singele Bisericii. Iar Cel ce intretine aceasta dragoste, din care izvoraste rugaciunea de obste a tuturor pentru fiecare si a fiecaruia pentru toti, e Dumnezeu. Caci unde e iubire, acolo e Dumnezeu. Dar daca Dumnezeu indeamna la orice rugaciune din iubire si El o incalzeste (Rom. 8, 26), desigur ca El ne da si El ne incalzeste si rugaciunea pentru cei morti. Si atunci nu va gasi aceasta rugaciune ascultare la El? Caci El insusi a zis: "Toate cite cereti, rugindu-va, sa credeti ca veti lua si va fi voua" (Marcu 11, 24). Rugaciunea pentru morti este, asadar, nu numai un semn si o intarire a iubirii, ci si o proba a credintei. Caci tot Mintuitorul zice: "De poti crede, toate sint cu putinta credinciosului" (Marcu 9, 23). Se poate spune ca credinta tare si iubirea staruitoare a Bisericii se revarsa ca un val de putere peste pacatosul din iad, izbutind, cind binevoieste Dumnezeu sa-si adauge si mila Sa deosebita, ceea ce nu poate pacatosul prin sine insusi: o reinnoire a puterilor sale amortite. Nu se poate sti macar in general care pacatosi se pot folosi de rugaciunile Bisericii? Am vazut ca Sfintul Ioan Gura de Aur spune ca rugaciunile ajuta numai celor adormiti in credinta. La Proscomidie (la Sfinta Liturghie), se pomenesc toti cei adormiti "intru nadejdea invierii si a vietii de veci". Se poate spune deci ca rugaciunile folosesc numai sufletelor acelora care au plecat de aici nu de tot moarte, ca madulare ale Bisericii, ci avind in ele o anumita credinta ca radacina a virtutilor si oarecare silinte de a o dezvolta in virtuti; celor ce au savirsit, asadar, unele fapte bune ca inceput al virtutilor si al slabirii patimilor, dar nu au facut binele asa de statornic, sau asa de mult timp, incit sa fi ajuns la deprinderi bune sau virtuti care sa cumpaneasca asupra patimilor. Cu alte cuvinte, rugaciunile folosesc celor ale caror puteri nu s-au ruinat slujind numai patimilor, ci au avut si o oarecare obisnuinta a binelui, cu care s-au dus de aici. Ele folosesc chiar si celor ce n-au dus o viata de credinta si n-au avut fapte bune, dar la sfirsitul vietii au gasit puterea sa se caiasca, insa nu asa de cutremurator ca sa li se prefaca fiinta dintr-o data si intregime, ca a tilharului de pe cruce, in care caz s-ar fi dus in rai. Mitropolitul Nicolae spune: "Domnul nostru Iisus Hristos este atit de milostiv ca nu lasa fara iubirea Lui de oameni nici acele suflete gresite, care stau inaintea Lui cu credinta slaba si numai cu inceputuri de credinta, sufletele care nu-si intaresc credinta si nici nu se pocaiesc in timpul vietii lor pamintesti. Prin rugaciunile Bisericii, prin puterea Jertfei celei nesingeroase,aduse pentru acesti raposati, prin milosteniile date pentru ei, li se usureaza soarta. Acesti pacatosi nu sint lipsiti de nadejdea iertarii si a bunurilor vesnice". Avem noi acum vreo legatura cu sufletele dreptilor din cer? Da, este o strinsa legatura de iubire si de rugaciune intre ei si noi. Ne rugam cu ei, slavim pe Dumnezeu impreuna cu ei. Facem parte din acelasi Trup tainic al Domnului, din Biserica, traind o viata duhovniceasca comuna. Desi ei alcatuiesc Biserica biruitoare din cer, iar noi cea luptatoare de pe pamint, acestea doua nu sint despartite, ci unite. E o necontenita trecere de la una la alta. Sfintii sint cu puterea lor printre noi. Precum stam in legatura cu Domnul nostru Iisus Hristos, macar ca e nevazut, asa stam si cu Sfintii din cer. Sfintul Apostol Pavel zice: "V-ati apropiat de muntele Sion si de cetatea Dumnezeului celui viu, de Ierusalimul cel ceresc si de zeci de mii de ingeri, in adunare sarbatoreasca, si de Biserica celor intii nascuti care sint scrisi in ceruri si de Dumnezeu Judecatorul tuturor, si de duhurile dreptilor celor desavirsiti" (Evr. 12, 22-23). Iar Fericitul Augustin spune: "Sufletele credinciosilor care au murit nu sint despartite de Biserica... ele sint madulare ale lui Hristos". Acest topic a fost editat de Clopotel: 1 Apr 2006, 08:51 PM -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
|
|
1 Apr 2006, 09:53 PM
Mesaj
#289
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Clopotel, Spui ca "purgatoriul" nu exista... dar...:
Deci, "purgatoriul" nu exista, ca de fapt ar exista "judecata particulara", am uitat sa-ti spun ca Platon ii spunea "Valea Mortii" peste care treci cu barca, Anni Ossiris ii spune "lumea dintre lumi" si Barca iar apare condusa de Osiris, Budha ii spune "zona de penumbra" etc. Asta iti tot spun despre Dogma, este atit de saraca, naiva si nativa, ca nu este capabila a se corela cu Cunoasterea Umana in general. Iar saracul Credincios, ce stie el despre "judecata particulara", cum o numesti tu? Este incununarea Vietii pe Pamint, ar trebui sa stie Totul, si de fapt nu stie nimic. Vezi, si Budha este deasupra Dogmei, chiar mii de ani mai triziu... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||
|
|||
3 Apr 2006, 07:36 AM
Mesaj
#290
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Clopotel,
Se pare ca Filocalia contine lucruri interesante, ai vre-o legatura catre aceasta? Ce este de fapt Filocalia? -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
|
|
3 Apr 2006, 08:13 AM
Mesaj
#291
|
|||||||||
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Draga Edinide,
Citeste ce am scris mai sus, si in mod normal ar trebui sa pricepi .... Ar trebui sa intelegi si care sunt diferentele intre purgatoriu si judecata particulara.... E adevarat ca ce am scris eu nu este tot, e doar pe scurt, dar orice om de buna credinta si lucid intelege despre ce e vorba....
Pai tocmai asta e paradoxul... ca tot spui aceeasi greseala si eu si altii tot iti atragem atentia.... De ce nu alegi tu calea inteleapta ca intai sa te documentezi si apoi sa vorbesti?.... Ori tu de dragul de a arunca cu pietre, dai in orice misca, doar doar ii nimeri si pe aia despre care ti-a zis gurul tau ca ar fi rai... Dogma Ortodoxa nu are cum sa fie nici saraca nici naiva, caci Biblia nu e nici saraca si nici naiva, decat poate cei ce nu o inteleg....Asta e altceva...
Tu confunzi ortodocsii cu tine... Daca tu nu stii mai nimic, dar si putinul cel sti, il sti gresit, acest lucru nu se intampla si in cazul ortodocsilor... Orice ortodox adevarat stie prea bine ce este cu judecata particulara si isi cunoaste dogma.... Cine se poate numi ortodox, dar fara sa stie nimic din dogma ortodoxa, asa cum incerci tu sa divaghezi? Prin ce este el ortodox atunci? Poti fi tu ortodox si sa te inchini lui Buddha? Atunci te rog sa nu mai vorbesti prapastii, caci te afunzi singur in ele...
Iata... acesta poate fi un inceput bun pentru tine, sa incerci sa afli macar cate ceva despre Ortodoxie inainte de a ataca ce nu sti...Filocalia ca si Vietile Sfintilor sunt carti de capatai ale Ortodoxiei.... Daca nu le cunosti, nu te poti numi ortodox cunoscator al propriei dogme... Filocalia este o culegere (de fapt mai multe) din scrierile pustnicilor, monahilor, clericilor ortodocsi, si care reprezinta invataturile practice si demne de urmat de catre orice credincios ortodox... Iata un link aici.... www.Filocalia.ro Precizez ca asa cum fizica, de ex. nu se poate intelege fara a avea un indrumar de laborator si a face practica, tot asa si dogma ortodoxa, nu se poate practica cu succes fara aceste adevarate "indrumare de laborator" care sunt formate din Filocalia, Vietile Sfintilor si alte scrieri ale Sfintilor Parinti, si care fac parte din Sfanta Traditie.... In ele avem invataturi si fapte de urmat de-a dreptul dumnezeiesti, si macar de le-am lectura numai si tot suntem folositi in credinta, daramite atunci cand le si practicam... -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
||||||||
|
|||||||||
3 Apr 2006, 05:36 PM
Mesaj
#292
|
|
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Ca sa intelegem mai bine vietuirea si invataturile Sfintilor Parinti, o sa prezint acum cateva fragmente din viata Sfantului Ierarh Nifon...
Sfantul Nifon a fost Episcopul Constantianei, langa Alexandria Egiptului, si a trait in veacul al IV-lea, in aceeasi vreme cu Sfantul Atanasie cel Mare, Patriarhul Alexandriei... In viata Sfantului Nifon, pe langa invataturi si purtari dumnezeiesti, mai gasim si cateva rugaciuni deosebite... VALOAREA POCAINTEI Intr-o zi, mergand sa-l vizitez, l-am gasit in chilia sa citind. S-a bucurat din toata inima cand m-a vazut. M-a primit cu deosebita dragoste, apoi s-a aplecat din nou asupra cartii. Eu l-am intrerupt de la citire si am inceput sa-l intreb despre pocainta, la care el mi-a zis: - Crede-ma, frate, ca Bunul Dumnezeu nu va judeca pe crestini pentru ca au pacatuit. M-am mirat mult de aceste cuvinte si l-am intrebat surprins: - Atunci, dupa cum spuneti, pacatosii nu vor fi judecati? Trebuie adica sa credem ca nu este judecata? - Este si prea este, mi-a raspuns el. - Atunci cine va fi judecat? - Asculta, fiule, sa ti-o spun limpede:Dumnezeu nu judeca pe crestin pentru ca greseste, ci pentru ca nu se pocaieste. Pentru ca a pacatui si a se pocai este omeneste, dar a nu se pocai este semnul diavolului si al slugilor lui. Fiindca nu traim necontenit in pocainta, de aceea vom fi judecati. Mi-a povestit apoi cu multa intelepciune un fapt vrednic de cunostinta, pe care auzindu-l, ramai uimit de negraita iubire de oameni a lui Dumnezeu. Atunci cand l-a cercetat pentru prima oara harul lui Dumnezeu si l-a adus la pocainta, i s-a intamplat ceva asemanator fiului risipitor din parabola. Se afla intr-un loc numit "al lui Aristarh" si se gandea la pacatele sale. Deodata, harul Mangaietorului i-a atins inima si el si-a zis intru sine: "Pacatosule Nifon, sa mergem sa ne marturisim lui Dumnezeu pacatele. Nu stii daca vei mai trai pana maine; alearga dar acum. Ne asteapta acolo Tatal milostivirilor, preainduratul Dumnezeu. Ca El asteapta pocainta noastra, a ticalosilor si intinatilor". Cu aceste ganduri alergand la casa lui Dumnezeu, si-a ridicat mainile spre cer si a suspinat din adancul inimii: "Primeste, Parinte, pe mortul care si-a pierdut sufletul! Primeste pe cel ce este groapa pacatelor! Primeste pe hulitorul, vicleanul, nerusinatul, inrautatitul, pe cel intinat cu sufletul si cu trupul! Primeste pe cel robit de toate puterile dracesti! Miluieste-ma pe mine nelegiuitul, talharul, lepadatul, uraciunea pacatului! Miluieste-ma, Izvorule al tamaduirii, al milostivirii, si nu-ti intoarce de la mine fata Ta cea preabuna! Nu spune, Doamne: "nu te cunosc!" Nu ma intreba: "unde ai fost pana acum?" Nu ma trece cu vederea pe mine, tarana, fumul, stricaciunea, nelegiuirea, ocara, uraciunea, gunoiul, salasul dracilor si sminteala oamenilor! Nu ma lepada de la Tine, Stapane, ci indura-Te si ma miluieste! Pentru ca stiu, Iubitorule de oameni, ca nu voiesti moartea pacatosului, ci sa-l intorci si sa-l faci viu. Nu Te voi lasa pana nu ma miluiesti si ma ajuti". Apoi a mai adaugat cu suflet amarat si alte cuvinte pe langa acestea. Deodata un sunet a coborat din cer si a fulgerat o infricosata raza de lumina. Acea lumina in chip de doua brate, s-a pogorat din inaltimea cerului si s-a infasurat in jurul cuviosului. "Bine ai venit, fiul Meu cel pierdut! Acum ai reinviat, copilul Meu. Ti s-au luminat ochii, ti-a inflorit din nou tineretea si de acum Ma vei slavi cu faptele tale". Zicand acestea, a disparut in nori, iar cuviosul, din bucuria vedeniei, a venit in rapirea mintii. Iar dupa putin, revenindu-si in sine, a strigat: "Slava tie, Doamne, slava tie!" si asa zicea mereu, pentru ca inima lui era plina de dumnezeiasca mireasma si gura plina de dulceata duhovniceasca. Apoi, dupa aceasta negraita vedenie, s-a rugat multa vreme. Si in chilia sa nu-si gasea loc, cuprins de aceeasi rapire si uimire a dumnezeiestii imbratisari. De atunci, precum spunea, a calatorit cu usurinta pe calea vietii, slujind Domnului. Aceasta neobisnuita minune am auzit-o din insasi gura lui. Ochii ii erau plini de lacrimi, cand cu teama, dar si cu o tainica bucurie, mi-a povestit-o. Pentru ca eu mereu il rugam staruitor si-l necajeam ca sa-mi povesteasca ceea ce i se intampla; iar el, fiindca ma iubea mult, nu-mi ascundea niciodata nimic. A petrecut deci in rugaciune ziua aceea, in care l-a imbratisat Preamilostivul Dumnezeu. Seara, Cuviosul Nifon s-a rugat iarasi lui Dumnezeu cu aceste cuvinte: "Doamne, Tu, Care ai intins cerul ca o piele si-l impodobesti cu stele, cu soare, cu luna si cu nori, impodobeste-ma si pe mine! In loc de stele cu smerenie, iar in locul soarelui sa-mi straluceasca Duhul Sfant inauntrul meu. Drept luna, intelepciunea Ta sa-mi lumineze mintea; iar in loc de nori, imbraca-ma cu blandete, cu cuviosie si cu dreptate, incalta picioarele mele cu gatirea Evangheliei pacii Tale. Dumnezeul meu, Dumnezeul meu! Tu, Care ai umplut vazduhul cu bogatia aerului, ca sa-l respire si sa se bucure oamenii, revarsa cu imbelsugare si in mine harul si darul Sfantului si de viata Facatorului Tau Duh, ca sa devin asemenea cu Dumnezeu, curat si luminos, smerit si bland, plin de har si de adevar, inzestreaza-ma, Doamne, cu intelepciune si duhovniceasca cunostinta". Cand a terminat aceste cuvinte, iarasi l-a imbratisat lumina cereasca, in acelasi timp, s-a aratat un inger al lui Dumnezeu, tinand un vas plin de mir, pe care l-a varsat peste capul lui, de unde, curgand, i-a udat tot trupul si locul s-a umplut de buna mireasma. Multa vreme apoi din hainele lui se revarsa acea mireasma si prietenii lui se mirau si se intrebau de unde vine aceasta, la care el le raspundea cu smerenie: "Eu, una stiu, ca sunt cu totul cufundat in pacate, iar ce este aceasta nu stiu". -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
|
|
3 Apr 2006, 05:37 PM
Mesaj
#293
|
|
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
INALTIMEA SMERENIEI
Raspundea asa, pentru ca avea intelegere smerita si fugea de slava desarta si de mandrie, si necontenit se ruga lui Dumnezeu, zicand: "Doamne, Tu, Care ai aratat pe Prea Curata Maica Ta mai cinstita decat puterile ceresti, cu rugaciunile ei iarta-mi pacatele mele si izgoneste de la mine toata necuratia, faradelegea, osandirea, razbunarea, mania, nedreptatea, nepasarea, slava desarta, mandria, iubirea de argint, nemilostivirea, betia, reaua impatimire si mai ales inselatoarea si amara slava a oamenilor. Da, Doamne, fa ca oamenii sa ma socoteasca ca pe un nimic, sa ma urasca, sa nu fie om pe pamant care sa ma laude sau sa ma cinsteasca, lubitorule de oameni. Nimeni, Doamne, sa nu spuna ca Nifon este sfant, ca sa nu fiu osandit din pricina lui. Izbaveste-ma de slava oamenilor, Dumnezeul cerului si al pamantului; izbaveste-ma de desertaciunea cinstirii ce vine de la oameni". Cu astfel de rugaciuni isi ducea viata foarte smerita. Intr-o zi, vorbea despre slava desarta si de smerenie unor credinciosi care venisera la dansul. Cand a terminat, acestia i-au facut metanie si au plecat, dupa care eu l-am intrebat: - De ce, parinte, cand cineva iti face metanie, te uiti tinta la pamant? - Fiule, mi-a raspuns el, cand un frate mi se inchina, cand cade la picioarele mele, eu in mintea mea ma cobor mai jos, pana la iad si stau acolo, pana cand omul se ridica. Atunci si eu ma ridic din iad si-i raspund. Pentru ca nu sunt vrednic eu, necuratul, ca fiii lui Dumnezeu sa cada la picioarele mele. Am ramas uimit de aceste cuvinte ale lui si suspinand din adanc am strigat: "Doamne miluieste!" - Nu te mira, fiule, mi-a zis, ci mai bine straduieste-te sa faci si tu la fel. - Dar cum cobori in iad? l-am intrebat eu cu nedumerire. - Daca nu poti cobori in iad, intra cu mintea ta sub picioarele fratelui. Daca nici aceasta nu o poti face, zi macar asa: "Eu sunt mai pacatos decat toti oamenii!" si, daca nici aceasta nu poti s-o faci, atunci pleaca-ti capul spre pamant, zicand: "Pamant sunt si in pamant ma voi intoarce". Si daca-ti vine greu, zi mereu acest dumnezeiesc cuvant: Dumnezeule, milostiv fii mie pacatosului si ma mantuieste! -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
|
|
3 Apr 2006, 05:54 PM
Mesaj
#294
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Multumesc pentru legatura la Filocalia, trebuie sa fie interesant...
Din putinul pe care-l stiu despre Budha, el nu este "cineva" la care Budistii se inchina, ci este "o cale" sau "o modalitate" de detasare de Jugul Somatic spre a dobindi Jugul Spiritual (esenta Mesaului Spiritual al lui Isus Cristos), este "o cultura" si eventual "o suma de invataminte". Sensul grmatical si spiritual al numelui asumat de Budha=Lumina, deci este "o Cale catre Lumina". Ortodoxul nu se poate deci inchina "lui Budha", eventul "in felul lui Budha", sau "dupa metoda lui Budha"... Problema este ca Ortodoxul nu se inchina nici in felul lui Isus Cristos... de fapt, nici nu stie cui sa se inchine, Fiului...? la Duhul Sfint...? Dumnezeului, Tatal...? La toti Trei, simultan...? sau pe rind...? la Sfintii Parinti...? la un Sfint anume...? la Maica Domnului...? la Sfinta Cruce...? eventual, Icoanelor...? are nevoie de Sfintele Vesminte...? trebuie sa le pupe inainte de Inchinare, sau dupa...? sa se lase acoperit de ele...? cu sau fara Apa Sfintita...? etc.etc.etc. Unde este oare Calea Fiului? Incet, incet, Panteonul Ortodox va depasi Panteonul Arian unde numai Popii mai cunosteau toate Personajele si relatiile lor reciproce... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||
|
|||
3 Apr 2006, 06:19 PM
Mesaj
#295
|
|||||||
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Edinide,
Cu placere... nu stiu daca este interesant sau nu, cert este ca e folositor de stiut si mai ales de practicat.... Numai sa intelegi ce scrie acolo... Aici eu am emotii cu tine....
Se vede treaba ca ai un fix cu jugurile astea si le tot incurci ba e somatic, ba e spiritual... Daca iti vorbesc despre un string cosmic la care jug il incadrezi? Adica vrei cumva sa spui ca budhistii se inchina lui Iisus Hristos? Am inteles ca va numiti secta yoga-crestina, dar nici sa fortati astfel lucrurile nu se cade.... Pe budhisti i-ai intrebat cui se inchina si daca au auzit de Iisus Hristos, sau esti expert si in budhism cum esti in crestinism?
Cea mai mare problema a ta este ca de fapt vorbeste gura fara tine.... Adica tu habar nu ai nici macar despre Sfanta Treime, descrisa clar in Sfanta Scriptura, si iti dai cu parerea despre ce fac ortodocsii? Ok.. citeste macar Filocalia, si sper sa afli la cine se inchinau Sfintii Parinti... Ce faceau ei facem si noi.... Desi ma indoiesc ca vei putea intelege, dar cine stie... poate face Dumnezeu vreo minune... -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
||||||
|
|||||||
3 Apr 2006, 08:15 PM
Mesaj
#296
|
|||||||||||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.851 Inscris: 14 October 03 Forumist Nr.: 985 |
Parere impartasita de Sfintii Parinti (a caror cari alcatuieste Sfanta Traditie) ca: Sf. Maxim Marturisitorul, Grigore Taumaturgul, Ilarie de Potier, Didimul ce orb, Epifaniu, Vasile cel Mare, Grigore de Nissa, Ambrozie de Milano, Crezul Atanasia, Ciril de Alexandria si Conciliul de la Niceea II etc. Ti-am mai demonstrat o data si nu mai insist.
Purgatorul exista si la ortodocsi, dar sub alt nume: vamile vazduhului care de altfel asa cum sunt prezentate nu au nici o baza scripturistica. O scurta istorie e Purgatorului: in trecut credinciosii puteu fi omorati fara sa-si fi implinit canonul de la Spovada, astfel ca martirii intemnitati aveau puterea de a-si dezlega pe cei ce ii vizitau de canon spunandu-le ca prin martiriul lor se vor ruga lui Dumnezeu sa fie iertati acei penitenti mai repede, deci li se micsora cnonul. Dar problema s-a pus daca cineva moare si nu si-a facut canonul (penitenta), ce se intampla cu el? raspunsul apare in Sf. Scriptura la 1Corinteni 3:1115 si Matei 5:2526, 12:3132 - unde se vorbeste de "purificare prin foc" si "temnita unde stai pana dai cel din urma ban".
A existat dintotdeauna, iar Parintii de la Conciliul de la Calcedon au spus foarte frumos ca raspuns la scrisoarea Sf. papa Leon I "Aceasta este credinta dreapta...Petru a vorbit prin gura lui Leon" asadar Papa era considerat infailibil. Acei teologi "mari" cum ii numesti erau eretici galicanisti si nu erau mari teologi, mari ii consdera ortodocsii si protestantii, dar nu sunt niste capodopere, nu au lucrari teologice importante, de o adevarata valoare, ci doar niste pareri personale fara nici o baza solida. (le-am studiat invatatura). Au ajuns eretici acesti vechi catolici, deoarece nefiind pastoriti cum trebuie mari parti din ei cocheteaza cu protestantismul.
Da deoarece Isus a tinut Cina cea de Taina cu azimi deoarece conform Traditiei Iudaice din acea vreme atunci se tinea Cina de Pasti. Intreaba orice rabin evreu si citeste cina cea de taina din Evangheliile lui Luca, Matei, Marcu "Ziua azimilor a venit"
Aici intr-adevar sunt viziuni diferite tocmai datorita diferentei de viziune asupra harului. Ortodocsii sustin ca un pacatos are har, pe cand catolicii spun ca pacatosul a pierdut harul prin pacat si il recapata prin Spovada. Daca citesti in Biblie la Bunavestire cand Sf. Gabriel ii vesteste Sf. Maria ca va zamisli ii spune "bucura-te ceea ce esti plina de har", iar acest cuvant "PLINA DE HAR" semnifica faptul ca Sf. Maria e fara de pata, astfel ca in Ea nu a salasuit nici urma de pacat. Poti citi in Vechiul Testament ca ea a fost anuntata asadar predestinata pentru a naste pe Mantuitor, iar Dumnezeu nu ar fi ingaduit sa se naste dintr-o pacatoase (pentru ca un om ce are pacatul originar si l-a avut e tot pacatos - noi ne spovedim, suntem botezati si ni s-a etrs totul, dar tot facem pacate tocmai datorita faptului ca am avut pacatul originar, ei bine Sf. Maria nu l-a avut si de aceea ea nu a comis nici un pacat niciodata) Si mai sunt si altele cum ar fi:
Asta e aiureala, credinciosii toti sunt spovediti pentur a se impartasi, nici unul nu merge la Sf. Impartasanie avand vreun pacat nemarturisit.
Asta nu inseamna ca te impartasesti numai cu jumatate din Dumnezeu.
Postul poate fi facut si altfel, prin fapte bune de exemplu sau alte mortificatii. Ce am face cu vegetarienii care tin toata viata postul rasaritean, de fapt acela nu e post ci mod de viata.
Asta e mit, nu te poti impartasi pentru altul, ci il poti ruga pe Dumnezeu pe care l-ai primit in Sf. Impartasanie sa ajute pe altul.
Botezul nu se face prin picurare, acesta e la lutherani, se face prin turnare asa cum apare si in Didache. Dreapta credinta e cea catolica si numai ea, Biserica Catolica e cea a lui Cristos - daca citesti toata Patrologia vei vedea. |
||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
3 Apr 2006, 11:12 PM
Mesaj
#297
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.126 Inscris: 10 August 04 Din: nu spui; s-a schimbat Forumist Nr.: 4.232 |
@ TriRegnum - in sfarshit ai reaparut - makar acuma putem sta de vb... Ma bucur mult de tot. Diana - Maria imi spusese ca ai sa revii
-------------------- - "Help us, or else..!"
- "Or else what?" - "Exactly!" Nu e nimic mai trist decāt tristeţea unui om vesel. (Armando Palacio Valdes) |
|
|
3 Apr 2006, 11:50 PM
Mesaj
#298
|
|||||
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Draga TriRegnum, Bine ai revenit si sper ca de data asta definitiv... Avand in vedere ca esti preot, consider dosebit de utile discutiile cu tine....
Acum fiind deja tarziu, nu o scriu prea mult, insa in Patrologia pe care o am eu, tiparita in 1931, nu scrie deloc ce ai spus tu in ultimul mesaj... Doar cateva mici exemple...
Imi amintesc ca am mai avut odata o asemenea discutie pe PM, dar a trecut mult timp de atunci, si oricum aveam multe lipsuri atunci... Si acum am multe lipsuri, dar am mai astupat vreo cateva goluri intre timp
Deci despre Didim cel Orb, in Patrologie se spune ca s-a nascut in Alexandria la 313, iar la 4 ani si-a pierdut vederea... In ceea ce priveste ideile lui se apropie de maestrul sau Origen. Pentru aceasta operele sale au fost condamnate de Sinodul al V-lea ecumenic (553), iar la Sinodul al VI si al VII-lea ecumenic a fost anatemizat.... Despre Sfantul Vasile cel Mare, in Patrologie zice: In ce priveste purcederea Sfantului Duh, capadocienii o arata lamurit ca este din Tatal, iar Sfantul Vasile spune ca Sfantul Duh vine de la Tatal in Omilia XXVI. Sfantul Grigorie de Nazianz spune de asemenea ca purcede de la Tatal. Sfantul Grigorie de Nissa spune ca purcederea este din Tatal prin Fiul, si de aici romano-catolicii zic ca Sfantul Grigorie invata ca Sfantul Duh ar purcede si de la Fiul, ca si cum ar vrea ei sa sustina ca doctrina despre Filioque ar fi sustinuta si de parintii greci bisericesti. Alti greco catoloci mai prudenti zic ca Filioque este aici numai presupus si insinuat... Oricum eu nu am gasit nici aici cum ca vreun mare Sfant Parinte, ar sustine ca Sfantul Duh ar purcede si din Fiul... Dar te rog, sa-mi dai si mie cateva repere mai exacte, unde scrie asta.... Poate ca nu ar strica sa deschidem un topic separat, unde sa discutam - apropierile si deosebiriile intre religia ortodoxa si cea catolica... Oricum, dupa stiinta mea, sunt mult mai multe asemanari decat deosebiri, dar acest Filioque este totusi un lucru de importanta vitala... parerea mea... -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
||||
|
|||||
4 Apr 2006, 01:37 AM
Mesaj
#299
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
TriRegnum, Bine ai (re)venit! Se pare ca ti s-a simtit lipsa...
Clopotel are dreptate dar si TriRegnum are dreptate... Ce inseamna asta? Nu cumva Mintuirea noastra depinde de Ciuperca Microsocopica numita... Drojdie? Nu cumva Digestia cipercii, si apoi Digestia Omului, au fost scapate din vedere din Ecuatia Mintuirii? Acum chiar ca mi-ar fi greu sa aleg intre Ortodoxie si Catolicism... mie imi place si Azima, si Piinea... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||
|
|||||
4 Apr 2006, 01:45 AM
Mesaj
#300
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Ce ziceti, de v-ar auzi Ioan Botezatorul, ce ar face cu voi, amindoi...? I-ar da medalie lui Clopotel, si l-ar palmui pe TriRegnum... ba nu, l-ar palmui pe Clopotel... ba, cel mai degraba, eu cred ca v-ar palmui pe amindoi... De unde stiti voi ca Ioan Botezatorul nu-l scufunda pe unul, unul mai "murdar", si nu-l stropea un altul, unul mai "curat"? De unde stiti ca ca nu-i turna apa pe cap? De unde stiti ca nu-l tinea sub apa citeva clipe, ca sa-l invete minte, si sa-si aminteasca cit traieste? De unde stiti voi ca conteaza cit negru sub unghie, dincolo de Visele Dogmatice pe care le aveti? Eu zic sa vorbiti despre Credinta si nu despre nimicuri... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||
|
|||||
4 Apr 2006, 02:07 AM
Mesaj
#301
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Intrebarea mea este, acum ca v-ati umplut cu Duh pina la limita, vreti sa stiti de unde a venit? Sau, daca va veni la voi. vreti sa stiti de sa-l primiti sau nu, in functie de unde a purces? Problema voastra este sa va umpleti de Duh, sau sa stiti de unde vine? Duhul este, literal, "suflarea" Tatalui, "pneuma", iar daca este Suflarea Tatalui atunci de unde vreti sa vina, daca nu de la Tatal, care "insufla" toate cele? Si Isus a spun "de la Tatal", deci ce exact aveti de disputat? Iar daca Duhul Tatalui este cu tine, si in tine, parte din fiecare fibra a ta, atunci purcede si de la tine si poate fi transmis Aproapelui, prin Ciakra Palmelor, asa cum Isus a poruncit. Daca Duhul isi face Lucrarea Sa, de ce intrati in dispute inutile? Va intareaste aceasta Credinta? Sunteti crescuti in Duh, din disputa voastra? Veti sa va convingeti reciproc prin Argumente Verbale? Eu zic sa lasati pseudo-disputele voastre ca sa puteti participa la Lucrarea Duhului... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||
|
|||
4 Apr 2006, 08:56 AM
Mesaj
#302
|
|||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.774 Inscris: 28 March 05 Forumist Nr.: 6.013 |
Cateva comentarii daca mi se ingaduie...
Ba chiar te rog, insista, pt. ca eu de ex. nu am auzit de Ilarie de Potier, drept Parinte recunoscut de ortodocsi...admit insa ca nu sunt doxat...
Poti detalia putin ?
Ce a existat dintotdeauna ? Papa ? Si care sunt argumentele pt. infailibilitatea acestuia ? Cand istoria, nu de putine ori, ne arata exact contrariul ?
Se pare ca faci o confuzie legata de postul ortodox, de vreme ce te intrebi de vegetarieni. Postul inseamna si infranare, nu numai de la consumul de alimente de origine animala, ci si de la alte pofte trupesti. Si tocmai pt. ca inseamna si infranare, nu e suficient sa faci doar "fapte bune" - fapte, care fie vorba intre noi, s-ar cuveni sa le faci toata viata, nu numai in post -------------------- "The great danger for the most of us is not that our aim is too high and we miss it, but is too low and we reach it." Michelangelo Buonarroti
|
||||||||
|
|||||||||
5 Apr 2006, 06:32 PM
Mesaj
#303
|
|||||||||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.851 Inscris: 14 October 03 Forumist Nr.: 985 |
Cauta pe alte topicuri si vei gasi, e prea mult sa ma repet acum.
Nu inteleg ce vrei sa detaliez. Nu gasesc nicaieri in Sf. Scriptura sau Sf. Traditie ca e o scara pe care sufletul o urca si la fiecare treapta stau dracii si il asteapta sa il inhate.
Ce s-a intamplat, ce nu pricepi? Acolo vorbeam de infailibilitate care a existat mereu. Ce demonstreaza istoria, arata-mi si mie cazuri concrete and Papa declarand ceva ce are ca baza, izvoare, Sfanta Traditie si Scriptura si nu e infailibil.
Asta e de la sine inteles CLOPOTEL Patrologia la care ma refer eu e colectia de carti si alte documente a a Sfintilor Parinti si e enorm de mare, iti dai seama ca exista vreo 20 de Parinti ai Bisericii care au scris fiecare in medie mai mult de 10 documente. Asadar nu e o carte singura, da stiu ca exista si carti intitulate Patrologia greaca, latina...dar ele cuprind fragmente infim de mici din Patrologia Greco-Latina din care vorbesc eu.
Si eu am goluri la alte materii din cele teologice, toti avem, insa la capitolul liturgica, sacramente si Sfintii Parinti / Sf. Traditie (Patrologie) le-am acoperit deoarece sunt subiectele mele favorite, domenii in care fac studii postuniversitare, respectiv voi mai face.
A fost anatemizat, dar asemeni lui Origenes, lucrarile lui bune au fost lasate. (la fel si in privinta lui Origenes cand Sf. Ioan Gura de Aur a spus sa se arda toate lucrarile eretice, si sa se pastreze cele bune)
Asa este, in omilie foloseste aceasta formulare "de la Tatal", dar in cartea sa "Duhul Sfant" in capitolul 18 foloseste formularea cu pe care o folosim noi catolicii si pe care o contesti asa mult.
El intr-adevar foloseste formularea "prin Fiul" care e identica cu Filioque in semantica daca analizezi bine in limba greaca si latina (desigur trebuie sa fii expert).
In "Adversus Eunomius" el spune: "...Fiul Unulnascut este inteles alaturi Tatal, care vine din El, dar in mod inseparabil e unit cu El. Prin Fiul si cu Tatal,... purcede Duhul Sfant". Asadar Tatal e unit cu Fiul in fiinta lui Dumnezeu, asadar cand Duhul Sfant purcede din Tatal, de fapt purcede din Dumnezeu (Tatal si Fiul, Persoane separate unite in Fiinta) asadar purcede din Tatal si din Fiul - pentru ca esenta o ia din Tatal, dar Tatal e unit intru totul cu Fiul si asadar esenta luand-o din Dumnezeu, El purcede de fapt din amandoi. Totusi, Ambrozie de Mediolanum apusean, Marturisitoul e parinte rasaritean, Crezul Atanasian a aparut in Rasarit, Ciril de Alexandria asemenea[iata o lista de Sfinti foarte apreciati de ortodocsi, referitor la Maxim acesta a fost cel mai mare aparator FILIOQUE in Rasarit, scriindu-i Episcopului de COnstantinopol o scrisoare prin care demonstreaza clar "ortodoxia acestei formulari din Apus"] etc si unte ca ei arata explicit ca Filioque e corect, folosesc formularea exacta "de la Tatal si de la Fiul" si daca era erezie, fiind contemporani, imediat s-ar fi luat masuri impotriva lor, ba mai mult asemeni lui Origen li s-ar fi ars ulterior toate scrierile, dar nu s-a facut asa. Filioque exista cum mult inainte de 1054 si nici un Parinte al Bisericii nu l-a contestat desi cunosteau ca exista in Apus, ba chiar l-au si folosit. CACTUS Bine te-am gasit si pe tine la han si va saltu pe toti, dar nu am revenit definitiv, asa cand am timp. Acest topic a fost editat de TriRegnum: 5 Apr 2006, 06:36 PM |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
5 Apr 2006, 08:19 PM
Mesaj
#304
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.774 Inscris: 28 March 05 Forumist Nr.: 6.013 |
Sa inteleg ca esti adeptul cruciadelor obladuite de catre papi. Nu am acum declaratii papale care nu-s infailibile, poate declaratia fostului Papa care incerca sa accepte teoria evolutionista, insa am asta, luata de-aici: If you want to know what was done to the enemies we found in the city, know this: that in the portico of Solomon and in his Temple, our men rode in the blood of the Saracens up to the knees of their horses. (Letter from Crusader army to the Pope, September 1099, translation from Chronicles of the Crusades, emphasis added)
Nu stiu ce e de la sine inteles, dar nu inteleg cum vezi tu postul facand doar "fapte bune" -------------------- "The great danger for the most of us is not that our aim is too high and we miss it, but is too low and we reach it." Michelangelo Buonarroti
|
||||
|
|||||
5 Apr 2006, 08:42 PM
Mesaj
#305
|
|
Dregator Grup: Membri Mesaje: 922 Inscris: 18 August 05 Din: Bucureşti Forumist Nr.: 6.802 |
Scuzaţi că-ntrerup... Nu am vechime pă Forum şi-ncerc să mă acomodez şi eu din mers! Nu vă fie cu supărare, dar eu nu-nţeleg acest titlu Numai otodoxia este calea īntru Cristos? Mi se pare cam exclusivist şi dogmatic titlul! Sper că nu am dat cu bāta-n baltă?
-------------------- Felix qui, quod amat, defendere fortiter audet - Ovidiu, Amores
|
|
|
5 Apr 2006, 08:45 PM
Mesaj
#306
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.774 Inscris: 28 March 05 Forumist Nr.: 6.013 |
Exista si un mic subtitlu: "sa ne cunoastem religia". Deci daca ai ceva de spus ontopic f.bine, pt. dezbateri insa, sunt alte topicuri.
-------------------- "The great danger for the most of us is not that our aim is too high and we miss it, but is too low and we reach it." Michelangelo Buonarroti
|
|
|
5 Apr 2006, 09:14 PM
Mesaj
#307
|
|||
Dregator Grup: Membri Mesaje: 922 Inscris: 18 August 05 Din: Bucureşti Forumist Nr.: 6.802 |
Mulţam' fain! Cum spuneam , nu prea ştiu īncă cum stau lucrurile pe aici! Nu vreau să supăr pe nimeni, n-am ştiut că există topicuri speciale pentru aşa ceva! Atunci voi intra direct īn subect! Nu-nţeleg de ce ortodocşii s-ar crede mai catolici decāt Papa - ca să zic aşa, ca un fel de paradox! Schisma n-a adus nimic bun şi nici sectele n-au rezolvat problema oamenilor religioşi! Atāt unii, cāt şi ceilalţi au făcut tot felul de nenorociri īn numele iubirii de Dumnezeu deşi spiritul Bibliei şi -implicit - al Domnului Isus Cristos este de toleranţă, iubire, pace, respect şi milă. Poate că-s mai multe, dar nu are rost să le rescriu. Cele mai importante sunt cuprinse īn cele zece porunci. Atāt catolici, cāt şi ortodocşii cred īn māntuirea īntru Cristos, dar - cum istoria a făcut ca această māntuire să aibă drumuri diferite la un moment dat (fapt care a costat scump Romānia, ţară rămasă ortodoxă, deşi este de sorginte latină) -, cred că este timpul să se vorbească de o biserică reunită, ecumenică. Legat de ecumenism, vreau să subliniez faptul că cel mai mare regret la moartea lui Papa Ioan Paul al II-lea (Dumnezeu să-i odihnească sufletul!) a fost legat de acest fapt: Sfinţia Sa n-a reuşit să ducă la bun sfārşit acest deziderat! Refuz să cred că lui Dumnezeu īi plac dezbinările sau că Cristos credea că jertfa Lui va fi un motiv de ură şi discriminare religioasă īntre creştini Lui! Religia nu este o politică, religia este o stare de fapt, o credinţă, o-nălţare spre spirit şi supradimensional, toţi suntem egali īn faţa Divinităţii! P.S. Ţin să menţionez că sunt ortodoxă, dar nu mă simt cu nimic mai presus sau mai prejos decāt un catolic sau un protestant! (Gata, are cuvāntul domnul Paler! La Antena3!) Pa, copii! Acest topic a fost editat de coconut: 5 Apr 2006, 09:16 PM -------------------- Felix qui, quod amat, defendere fortiter audet - Ovidiu, Amores
|
||
|
|||
5 Apr 2006, 09:46 PM
Mesaj
#308
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.774 Inscris: 28 March 05 Forumist Nr.: 6.013 |
Din pacate nici acum nu ai nimerit-o. Exista un topic despre ecumenism, aici. Foloseste cu incredere functia "cauta"
-------------------- "The great danger for the most of us is not that our aim is too high and we miss it, but is too low and we reach it." Michelangelo Buonarroti
|
|
|
5 Apr 2006, 09:56 PM
Mesaj
#309
|
|
Dregator Grup: Membri Mesaje: 922 Inscris: 18 August 05 Din: Bucureşti Forumist Nr.: 6.802 |
Complicat pentru mine! De cāte ori vreau să folosesc butonul caută īmi răspunde : eroare! -------------------- Felix qui, quod amat, defendere fortiter audet - Ovidiu, Amores
|
|
|
6 Apr 2006, 12:38 AM
Mesaj
#310
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
TriRegnum, Numele "papa" in sine este dovada Anti-Crestinismului Papal, pozitie pe care multi o identifica cu Satanismul, avind argumente solide... Numele "papa" in sine, de unde provine probabil si rominescul "popa", se leaga de limba Greaca Veche "pappas" care inseamna "tata" sau "parinte", precum si latinescul "papa", tot pentru "parinte", prescurtat din "pater". Este un fapt comun ca Papa este referit drept "Sfintul Parinte", aducind o Jugnire Spirituala lui Dumnezeu, singurul Parinte a tot ceea ce exista. Este comun si la Ortodocsi sa se gidile unul pe altul cu titlul de "Parinte", detronindu-l astfel pe Dumnezeu din pozitia Lui de Parinte. Acum, nici nu conteaza cit de "infailibil" sau nu este Papa din moment ce merge chiar impotriva lui Isus Cristos: "8. Voi sa nu va numiti Rabi! Fiindca Unul singur este Invatatorul vostru: Hristos, si voi toti sunteti frati. 9. Si "Tata" sa nu numiti pe nimeni pe pamint, pentru ca Unul singur este Tatal vostru: Acela care este in ceruri." Problema care se pune nu este de "infailibilitate", concept umna, ci este de "Anti-Crestinism" si chiar de "Satanism", concept evanghelic... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||
|
|||||
6 Apr 2006, 12:28 PM
Mesaj
#311
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.851 Inscris: 14 October 03 Forumist Nr.: 985 |
Edinide
Iti inteleg punctul de vedere si nu te contrazic, tu nu esti nici ortodox si nici catolic, ai alta viziune pe care multi o impartasesc. Artanis Cruciadele, acel document de care spui nu intra in infailibilitate deoarece nu sunt documente care sa confirme ceva din Sf. Scriptura sau Sf. Traditie. Pot spune ca de la Paul VI incoace nici un papa nu a mai dat nici un document infailibil. Documentele infailibile sunt acelea care cuprind un mesaj din cele doua surse infailibile ale Bisericii (Parintii si Biblia) si au in vedere morala, dogma etc. Ceea ce enumeri tu sunt niste pareri personale ale Papilor care de altfel pot fi gresite (Petru nu a gresit niciodata in materie de credinta dupa ce Mantiotorul l-a numit Pastorul turmei SALE, a gresit doar ca om cand nu sta la masa cu crestinii proveniti din neamuri si a fost mustrat - asa cum unii Episcopi atrag atentia Papei cand face ceva gresit.). |
|
|
6 Apr 2006, 08:15 PM
Mesaj
#312
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.774 Inscris: 28 March 05 Forumist Nr.: 6.013 |
Deci infailibilitatea papala inseamna ca acesta poate transcrie (infailibil) niste texte din Biblie sau din Sf. Parinti ? -------------------- "The great danger for the most of us is not that our aim is too high and we miss it, but is too low and we reach it." Michelangelo Buonarroti
|
||
|
|||
6 Apr 2006, 08:25 PM
Mesaj
#313
|
|||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
TriRegnum, Poti sa fii mai explicit in aceasta problema, unde te situezi fatza de un Om care se numeste pe sine "Sfintul Parinte", ceea ce este un Titlu Dumnezeiesc, (pentru care Iudeii antici l-ar fi ucis cu pietre pe loc, fara judecata...)? Conform Evangheliei lui Isus Cristos, Omul care are un Parinte Lumesc, Papa, nu mai are un Parinte Ceresc, Dumnezeu, pentru ca devine rupt de Dumnezeu. Inseamna aceasta ca toti Catolicii nu vor avea parte de Mintuire? pentru ca au un Parinte Lumesc, Papa? Pe partea opusa, un Om care se numeste pe sine "Parinte Sfint", isi aroga Titlul Dumnezeiesc al Tatalui Ceresc, si devine astfel un inlocuitor al lui Dumnezeu. Iar Cel care incearca sa-l inlocuiasca pe Dumnezeu, stim noi cine este si cum se numeste... Poti te rog sa elaborezi pe aceste aspecte ale Dogmei Catolice? Cum raspunde Dogma la aceste ingrijorari? Unde se situeaza Pozitia Papala fatza de Evanghelie? Clopotel, Aceste intrebari se adreseaza si tie, deoarece exista un mare grad de suprapunere intre Dogma Ortodoxa si Dogma Catolica, Ortodocsii numindu-se si ei "Popi", "Parinti" si "Prea-Sfintia Sa" (Titluri Dumnezeiesti) etc. Poti sa eleborezi pe tema Fundamentului Evanghelic al acestor aspecte dogmatice? -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||||||
|
|||||||||
8 Apr 2006, 12:58 PM
Mesaj
#314
|
|||||
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Draga Edinide,
Este foarte important in cine crezi.... Ca sa stii in cine crezi, este necesar sa-L cunosti pe Acela in toate cate Acela a dorit sa stii... Altfel ajunge omul ca tine, sa faca un ghiveci din toate: si din yoga si din crestinism si din woodoo si mai stiu eu ce....(probabil sa nu superi pe niciunul) Pentru crestinii autentici este de mare importanta sa stie Cui i se inchina, pentru ca Dumnezeul autentic este numai Unul, ca sa nu se inchine si la altii care mai apar din cand in cand, la deruta, si ca ingeri de lumina...
Din proasta intelegere a textului biblic vad ca o iei imediat pe aratura... Iata, textul acela este: 8 Voi insa sa nu va numiti rabi, ca unul este Invatatorul vostru: Hristos, iar voi toti sunteti frati. 9 Si tata al vostru sa nu numiti pe pamant, ca Tatal vostru unul este, Cel din ceruri. 10 Nici invatatori sa nu va numiti, ca Invatatorul vostru este unul: Hristos. (Matei 23) Si are ca sens strict atat sa nu ne preamarim noi insine cat nici noi sa nu preamarim pe nimeni pe pamant, la fel ca pe Dumnezeu.... , caci dupa aceea continua: 11 Si care este mai mare intre voi sa fie slujitorul vostru. 12 Cine se va inalta pe sine se va smeri, si cine se va smeri pe sine se va inalta. Tu pe parintii tai care te-au nascut cum ii strigi? La scoala cum te adresezi celui ce te invata matematica de ex.? Ce are a face una cu alta? Dumnezeu ti-a dat creierul sa-l folosesti, nu sa interpretezi vorbele Lui ca un robot.... Asa cum eu ii spun tatalui meu tata si mamei mele mama, fratelui meu frate, negandind nici eu si nici ei ca ar fi vreo preamarire din asta, ci este ceva firesc si natural caci ei sunt parintii mei trupesti, asa ii spun si duhovnicului mei parinte, caci este parintele meu duhovnicesc, si care ma ajuta pe Calea catre Tatal ceresc... Nici eu nici parintele meu nu simtim vreo preamarire in aceasta adresare, caci eu nu-l numesc pe el Invatator, nici Tata caci el nu fac decat sa ma ajute si sa ma invete ceea ce Iisus (singurul Invatator) a invatat, nu baga nimic de la el, asa cum a bagat de exemplu guru tau yoghinismul si poate si altele in crestinism.... Apropo, tu cum il strigi pe gurul tau? Guru nu inseamna tot invatator? -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
||||
|
|||||
8 Apr 2006, 12:59 PM
Mesaj
#315
|
|||
Umil servitor la Han Grup: Moderator Mesaje: 4.051 Inscris: 2 December 03 Forumist Nr.: 1.345 |
Draga TriRegnum,
Noi ortodocsii, credem ca Dumnezeu este Unul in Sfanta Treime. Sfanta Treime este formata din Tatal si Fiul si Sfantul Duh... Sunt trei ipostasuri intr-Unul singur. Adica sunt nedespartite si de aceeasi fiinta.
Daca tu spui ca Tatal e unit cu Fiul in fiinta Dumnezeiasca si excluzi de acolo pe Duhul Sfant, eu nu pot accepta asta.... Eu zic ca Tatal e unit cu Fiul si cu Duhul Sfant in fiinta lui Dumnezeu...., iar Duhul Sfant purcede din Tatal prin Fiul, asa cum Fiul este nascut din Tatal. Am vrut sa scot in evidenta calitatile Tatalui... Daca tu spui ca Duhul Sfant purcede si din Tatal si din Fiul pe motiv ca Tatal e unit cu Fiul, atunci, si prin analogie, ai putea spune ca Fiul este nascut din Tatal si din Duhul Sfant, iar, apoi, ai mai putea sustine si ca Duhul Sfant purecede si din El insusi caci niciodata Duhul Sfant nu a fost despartit de Tatal.... Toate acestea, draga TriRegnum, dpdv ortodox ar fi erezii, si au fost combatute de Sfintii Parinti, caci intr-adevar, au fost unii si in vechime, care au sustinut asa ceva, dar au fost anatemizati.... Subiectul poate fi interesant de dezbatut, si as fi incantat daca am deschide un topic separat pentru aceasta, unde sa aducem acolo, atat argumentele biblice cat si cle ale Sfintilor Parinti... -------------------- Gandurile Mele nu sunt ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre, zice Domnul.
Si cat de departe sunt cerurile de la pamant, asa de departe sunt judecatile Mele de judecatile voastre si cugetele Mele de cugetele voastre. (Isaia 55:8.9) Ortodoxia - Calea intru Hristos - pe pagina 1 indexarea tematica a subiectelor pt. o usoara urmarire... |
||
|
|||
Versiune Text-Only | Data este acum: 23 November 2024 - 03:55 AM |