Scuze ca dau citat din mine:
QUOTE(freeman @ 8 Jul 2010, 06:48 PM)
Mai mult de 7 clase sa nu faca decat cei ce au nevoie de anumite indemanari fizice, manualitate, anumite abilitati profesionale.
Ideea mea era urmatoarea:
Invatamantul obligatoriu sa fie de 7 clase, sa inceapa la varsta de 8 ani. In acesti 7 ani de invatamant sa se practice ce am scris initial si ce s-a mai adaugat de alti forumisti:
-
stimularea creativitatii si a cercetarii (desen, cantat la un instrument muzical, gandirea in imagini, sunete, simturi, senzatii)
-
stimularea gandirii logice si analitice (aritmetica, logica la zi, fizica, jocuri, strategii, tactici)
-
stimularea mentalitatii si bucuriei lucrului bine facut si finalizat (sport facut in mod organizat si repetitiv, realizarea a 'ceva", munca si repetitivitate)
-
stimularea memoriei (maxim 20%, nu 75% cum este acum sistemul)
-
stimularea socializarii (cunoasterea celorlalti, comportamentul uman, placerea si eficienta activitatii facute impreuna, imprietenirea).
-
cultura generala (un amalgam format din foarte multe materii: istorie, geografie, arta, natura, etc - maxim 20%)
-
supravietuirea individualaMateria nu trebuie sa fie multa, ci aleasa cu cap si sa fie la zi, sa fie esentiala si echilibrata, calculata precis sa poate fi urmata cu un efort mediu si cu placere. Numarul de ore petrecut la scoala trebuie sa fie mai mare. Acasa nu trebuie sa faca ceva legat de scoala, decat daca are o pasiune sau ambitie foarte mari.
Trebuie gandit ce ar putea face in timpul liber, stimularea libertatii, activitati in natura, socializare, competitii.
Nu ar trebui sa aiba o vacanta mai mare de 3 saptamani, e o prostie imensa. Totalul vacantelor sa nu depaseasca 1,5-2 luni.
Odata terminate cele 7 clase elevul a capatat o educatie si un sistem general de invatamant. Scoala va face o evaluare totala a aptitudinilor si capacitatilor elevului, care impreuna cu evaluarile continue din cei 7 ani, si cu dorinta elevului, vor aduce pe parinti in postura de a face cea mai buna alegere pentru viitorul elevului.
Daca elevul e foarte bun intr-un domeniu si vrea sa continue in acel domeniu, statul sa-i dea bursa de scoala si de trai. Daca parinti nu-l lasa, in acest caz, ar trebui umblat la sistemul juridic - interesul elevului si al staului coincide, interesul parintilor e opus. Daca nu se doreste continuarea, fostul elev sa aiba drept de munca, ca 'generalist' adica nespecializat.
Daca acest sistem va orienta si evalua foarte bine elevii, se poate trece la urmatorul nivel de invatamant, unul specializat:
-
Liceul-Scoala profesionala, de arte si meserii (de 1-3 ani, aici se formeaza "meseriasii", invatamantul trebuie puternic imbinat cu practica, in genul uceniciei, materia sa fie la zi, predata si insusita corespunzator, asta ar fi invatamantul mediu care pregateste majoritatea: muncitori, maturatori, paznici, chelneri, zugravi, vanzatori, croitori, secretare, pescari, padurari, macaragii, soferi, mecanici, operatori pc, instalatori, soldati, politisti, functionari, farmacisti, sefi medii, contabili, sportivi, avocati, asistenti, dentisti, etc). Invatamantul e facut in asa fel incat odata cu absolvirea, meseriasul poate lucra foarte bine din prima zi in domeniul urmat!
Urmatorul nivel de invatamant ar fi intr-adevar superior, supra-specializat, elitele primelor 7 clase intra aici direct, daca vor:
-
Universitate-Institut (4-6 ani, se urmareste a atinge si depasi performate inalte la nivel mondial in toate domeniile: stiinte, arte, stiinte aplicate, medicina, inginerie, agricultura, transporturi, etc- impletirea puternica cu latura practica unde e cazul). As desfiinta Masteratele actuale care sunt de doi bani, ca si doctoratele care sunt o tampenie inventata de universitari. Se mai pot face doar cursuri suplimentare (de exemplu pentru management) in functie de evolutie si nevoi. Cine iese de aici poate lucra excelent din prima zi.
Asta e un mod de a avea un invatamant performant si eficient, in viziunea mea. Probleme vor fi nu atat la alegerea materiilor si specialitatilor, ci la a invata profesorii sa predea si sa se dedice acestora.