Două cărți de Andrei Cornea
„Turnirul Khazar” și „De la Școala din Atena la Școala de la Păltiniș” trebuie citite împreună. Altfel, apare senzația unui deja vu. Sunt cărți gemene. În ordine cronologică, „Turnirul Khazar” a apărut înainte. Probabil, de asta, este mai degrabă un eseu decât o teorie. Cum ar fi: înotând prin apele oceanului planetar al cunoașterii, autorul rătăcit vede, într-o străfulgerare de o clipă, uscatul... „Terra, Terra!” – strigă el. Asta este „Turnitul Khazar”, un strigăt, o bucurie de copil, veselia celui care a găsit ieșirea din labirint și o comunică prietenilor săi.
Dimpotrivă, deși tratează aceeași temă, „De la Școala din Atena la Școala de la Păltiniș” este o carte matură, o explorare logică a revelației. Tonul este mai sobru, patosul mai atenuat...
Deci, salut, Bulan!
1. Îl cunoașteți pe Bulan?
Convertirea lui Bulan
Puțin după 950, Hasdai ibn Shaprut, medic de curte evreu și ministru al emirului Cordobei, Abd er-Rahman al III-lea, inițiază ceea ce se va numi cândva, de către erudiți, „corespondența khazară" (KOESTLER, 1976; DUNLOP. 1967). El trimite o scrisoare kaganului (regelui) khazarilor de pe Volga, Iosif, despre care auzise lucrul uimitor că domnea peste un popor ce se convertise la iudaism. Câțiva ani mai târziu, sosește scrisoarea cu răspunsul lui Iosif. Hasdai află că, într-adevăr, acest neam turcie care erau khazarii se convertise la iudaism cam cu două sute de ani înainte de domnia lui Iosif, pe cînd era kagan strămoșul său, Bulan.
La prima vedere, convertirea acestuia, ce a urmat unui „turnir al credințelor", seamănă întrucâtva cu cea a lui Vladimir. Ca și în cazul cneazului rus, înaintea prințului păgân sosesc reprezentanții mai multor religii, în cazul khazar, un musulman, un creștin și un evreu. Asemănarea cu scenariul convertirii lui Vladimir încetează însă aici. In loc să-și exprime mai direct sau mai ascuns preferințele și opțiunile personale preexistente și să decidă în funcție de ele, Bulan îl întreabă pe creștin care dintre celelalte două religii monoteiste i se pare mai aproape de Adevăr, firește, după a sa proprie. Creștinul se oprește la iudaism, socotindu-1, din perspectiva lui, mai aproape de Adevăr decât islamismul. Kaganul procedează în același fel și cu mahomedanul, care, de asemenea, atribuie iudaismului mai mult adevăr decât creștinismului. în acel moment, Bulan declară iudaismul învingător în competiție, deoarece acesta beneficiază nu numai de propria sa „mărturie", ci și de „mărturia" celorlalte două credințe.
Conversiunea lui Bulan este povestită cu unele detalii schimbate de o sursă arabă din secolul al Xl-lea, Cartea Agatelor și a drumurilor a lui Al-Bekri (KOESTLER, !976, 74; DUNLOP, 1967, 97). Se spune aici că, înaintea kaganului, iudeul l-a întrebat pe creștin ce părere are despre Moise și Thora. Acesta recunoaște că Moise este un profet, iar Thora spune adevărul, dar susține că Isus fiul Măriei, este Cuvîntul întrupat. La care iudeul declară: „Nu cunosc doctrina sa, în timp ce el o acceptă pe a mea.' Deși, din motive lesne de înțeles, cronica arabă scrie c musulmanul a fost ucis prin fraudă înainte de a putea si ajungă și el înaintea kaganului, este clar că discuția dint; el și iudeu s-ar fi desfășurat în același fel și cu același re zultat precum cea dintre iudeu și creștin. Fiindcă și pentri musulmani Moise și Thora sînt venerabili, dar Mahomed și Coranul nu sînt venerabile pentru iudei.
Andrei Cornea, „Turnirul Khazar” Nemira, 1997, p. 50-52
2. Bulan, prietenul nostru
Ne adresăm lui Bulan ca mediator al conflictelor moderne și postmoderne asta pentru că, vorba unui postmodernist în vogă, nu mai credem în marile povești. Bulan nu este un povestitor și nu cade sub incidența acestui decret filozofic al zilei.
Alegerea între utopie/realitate, democratie/antidemocrație nu poate fi susținută în mod științific, spune Andrei Cornea, deși utilizează alți termeni. El spune, că pot fi aduse probe contradictorii, la fel de egale, altfel zis cu o egală pondere științifică, în spijinul realității și utopiei. Mai mult, chiar criteriile de demarcație între aceste „mari povești” sunt neclare. Ceea ce odată părea utopic, astăzi este o realitate certă. Egalitatea în drepturi a bărbatului și a femeii, interzisă chiar de marile religii, o utopie clară a unor veacuri trecute, este o realitate de necontestat a vremurilor noastre (chiar prea de necontestat, afirmă unii misogini). Pe de altă parte, ceea ce era real pentru o epocă (bunăoară Inchiziția) și părea a fi atât de necesar, astăzi ni se pare un vis urât. Însusținerea demersului său, Andrei Cornea, analizează, în „De la Școala din Atena la Școala de la Păltiniș” cele mai cunoscute definiții ale utopiei revelând imposibilitatea construirii unor criterii raționale pentru a califica un fapt social, o idee socială, un program social drept utopic sau realist.
Este mai simplu, spune Andrei Cornea, în științe reale, acolo unde criteriile de referință sunt cifrele. Putem califica o inițiativă arhitecturală drept utopică dacă ea nu va ține cont de anumite legități: fie de legea gravității, fie de regulile de fixare și asamblare a metalelor, fie va depăși cu mult suma prevăzută în buget.
În științele zise umane, operația de transformare-traducere a valorilor calitative în cele cantitative (a nu se confunda cu legea dialectică marxistă) este arareori posibilă. Utopismul, realismul, gradul de corespundere a unei teorii sau a unui program social cu realitatea sunt lucruri care nu pot fi stabilite clar o dată pentru totdeauna. De cele mai multe ori, alegerea se face conform regulii reversibilității – este utopic întotdeauna proiectul adversarului și este realist proiectul prietenului („De la...”, p. 30). O asemenea regulă, precum și dovezile aduse în sprijinul ei, nu poate să-i convingă decât pe cei care cred deja într-un proiect, program sau ideologie socială.
Rezultă oare că suntem în drept să profesăm orice credință, să aderăm la orice ideologie, în fine marea întrebare: rezultă oare că toate ideologiile și programele sociale sunt echivalente și că nu putem alege rațional între ele, putând doar să ne limităm la ceea ce ne sugerează inima?
Dacă rămânem în primul cerc al ideilor, asta este concluzia cea mai bună. „Fiecare își descrie implicit propria relație afectivă cu un proiect sau cu autorul lui, sau cu partizanii lui, în momentul când califică acest proiect drept utopic sau realist.” (p.64)
Dar...filozoful care rămâne la suprafața lucrurilor nu este un filozof. În cel mai bun caz, este un individ care încearcă să gândească. În cel mai rău caz este un impostor care profesează o filozofie de tip jurnalistic. Filozofii postmoderni sau cei care predică echivalența tuturor ideologiilor și ideilor sociale, a tradițiilor de gândire și logicilor sunt, în majoritate covârșitoare, indivizi care au rămas la porțile filozofiei, la porție adevărului, la porțile „cauzelor prime” (Aristotel „Metafizica”).
Și dacă proba verității (examenul logic și epistemologic) este o barieră facilă, pe care, cu puțin noroc o pot trece și idei nu tocmai științifice sau nu tocmai reale, nu tocmai bune și nu tocmai relevant, cealaltă probă, a responsabilității, este în măsură să lumineze cumva labirintul metodologic.
Ne întoarcem la Bulan. Dacă ar fi rămas la prima probă, la cea a verității, Bulan s-ar fi aflat în imposibilitatea clară de a face o alegere rațională, întrucât toate cele trei religii sunt la fel de bune pentru adepții lor (regula dezvoltată a reversibilității). Dar, Bulan este filozof, adică iubește înțelepciunea și procedează ca un veritabil înțelept. Altfel zis el introduce o etapă suplimentară a concursului, un fel de tur doi din care învingător iese, în mod cert, iudaismul, cu referințe secunde foarte favorabile atât din partea creștinismului, cât și din partea musulmanului. Victoria iudaismului, care nu recunoaște nici una din celelalte tradiții ar putea fi și mai clară dacă, reprezentatul său ar alege ca opțiune secundă tot Vechiul Testament (de fapt asta e alegerea evreului). În acest caz, vechiul testament ar fi fost nominalizat de 4 ori (o dată ca opțiune primă, de 3 ori ca opțiune secundă).
Adică, până la urmă o alegere este totuși posibilă fără a violența sau a forța voia sau credința unuia dintre „concurenți”. Spre deosebire de primul criteriu, al verității, care este unul rigid, greoi și neclar (în lumina diferitor teorii despre știință care se modifică foarte des), al doilea criteriu este mai flexibil și mai eficient.
În „Turbiruk Khazar” acest al doilea criteriu sunt referințele secunde, altfel zis posibilitatea de a alegea opțiunea cea mai puțin rea dintre cele iremediabil rele. În „De la...”, al doilea criteriu este proba responsabilității (testul de autoincluziune corelat cu imperativul categoric al lui Kant) – adică procedura prin care se stabilește dacă „autorul proiectului, părinții săi fondatori, sunt ca principiu, preluabilide proiect, se includ pe sine spontan sau voluntar în acesta, în mod necesar pot trăi și vor trăi ei înșiși pe insulele fericiților pe care pretind că le-au descoperit?” (p.75). „Paradoxul pe care am încercat să-l dezvolt aici este că, în asemenea cazuri raportul se inversează: un anume tip de judecăți de valoare etice, bazate pe responsabilitatea față de propriul gând și propriul obiect sunt mai sigure, mai puțin fluctuante, mai riguros de stabilit, și de fapt, mai raționale decât încercarea de a defini Realitatea sau antonimul ei – Utopia.” (p.257)
Ce poate și ce nu poate Bulan?
Criteriul „opțiunilor secunde” nu este unul strict științific, în sensul aplicării unei metode teoretice sau practice, a unui cântar științific sau altul. În acest sens, nu este un criteriu „tare”.
La fel, criteriul „opțiunilor secunde” nu este un mod de evaluare a gradului de adevăr al unei teorii științifice.
În al treilea rând, în nici un caz, criteriul „opțiunilor secunde” nu este o metodă de a compara între ele ideologii și științe pentru a depista în ele „dramuri” și urme de știință.
La fel, acest criteriu al „opțiunilor secunde” nu poate face alegere între diferitele idealuri, prin prisma atractivității lor, a adecvării lor la realitate.
Aici, puterea lui Bulan nu se extinde, și nu trebuie extinsă.
Dar, criteriul „opțiunilor secunde” este extraordinar de eficient dacă coborâm cu picioarele pe pământ și trebuie să alegem nu între diferitele idealuri sau „utopii” ci în lucruri, programe, idei care sunt mai preferabile sau mai puțin preferabile. Altfel zis, deși nu permite compararea idealurilor după gradul lor de pretins utopism, Bulan poate face ierarhii relevante în privința lucrurilor preferabile sau detestabile.
Un exemplu, plagiat după „Turnirul Khazar”. Trebuie să stabilim care este opțiunea mai preferabilă între comunism, fascism și democrație. Chemăm, în fața unui tribunal imaginar, un Bulan postmodern, reprezentanți ai acestor programe de organizare a vieții sociale. La un prim criteriu al verității nu vom putea stabili nici o ierarhie, după cum nu vom putea face o alegere. Comunistul va spune că societatea promisă de el va fi una a egalității, a dispariției diferențelor de clasă și a claselor în genere. Fascistul va promite o societate bazată pe ordine, arianism și respectarea tradițiilor vechi denaturate de burghezie. În același mod, democratul va spune că societatea democratică este cea mai bună. Rămași la această poartă a adevărului, nu putem face o alegere. Introducând însă criteriul „opțiunilor secunde” putem constata empiric că democrația va fi câștigătoarea. Cum am calculat? Simplu. Un regim fascist nu este preferabil pentru un comunist, or, fascismul nu va tolera o altă atitudine decât supunerea totală față de ideologia fascistă a tuturor componenților societății. Deci, e de la sine înțeles că va alege democrația, ca răul mai mic. Va fi sigur că își va putea măcar, profesa ideologia în tihnă. O aceeași alegere va fi făcută, în mod sigur, de fascist, care va prefera unei doctrine exclusiviste și totalitare comuniste, democrația, din aceleași rațiuni de tactică și strategie. Democratul va avea două opțiuni: fie, după modelul evreului din parabola cu Bulan să nu recunoască nici una din cele două alte opțiuni, fie să aleagă ca a doua opțiune, tot democrația. Deja putem, în baza unor criterii libere, raționale să facem o alegere și ea va fi opțiunea care a ales cele mai multe „puncte” (asta dacă nu suntem adepții unei secte care vede viitorul omenirii în distrugerea ei totală și ștergerea oricărei urme a prezenței omului pe pământ) – democrația. Anume ea atât de mult hulită, manelizată, compromisă, corneliuvadimizată, voroninizată, dinupatricizată sau furată și coruptă. Putem cel mult spera la o perfectizare a ei, în nici un caz la abolirea ei care ne va face neliberi chiar a doua zi.
Altfel sună celebra spusă a lui Churchill: „Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time."
....Criteriul verității este pentru Dumnezeu, cel al „opțiunilor secunde” este pentru oameni. Bulan este garantul.