Pe bulevard erau prea multe zgomote, masini, trasuri, tranvaie, oameni agitati... M-am abatut pe strazi tacute, laturalnice. Dupa senina hoinareala din timpul zilei ma incerca revansa: o stranie luciditate ma facea sa simt plutirea lina a pamantului cu tot ce se afla pe el. Ma temeam sa nu ma desprind, sa nu cad in jos in sus (era totuna). Cautam sa ma misc cat mai aproape de copaci, de felinare, de garduri metalice, de orice m-as fi putut prinde la nevoie.Gellu Naum - Zenobia(Editura Humanitas - 2006)
Daca ai fost
copil comunist atunci, evident, ti s-au citit la gradinita, la scoala sau acasa cartile cu Apolodor ale lui Gellu Naum.
Cam la aceste carti m-am gandit si eu cand am ales sa citesc cartea de fatza. La Apolodor si la o recomandare
Cartea publicata la editura Humanitas este impartita in sapte capitole oarecum asezate in ordine cronologica. Exceptie face capitolul 5: "Ultima intalnire a lui Dante cu Beatrice pe o ceasca de cafea fabricata in Suedia".
Fiecare capitol are o lungime ce variaza intre 15 si 20 de paragrafe si asha mai departe.
Am preluat acest "si asha mai departe" tocmai din "Zenobia" pentru ca aceasta expresie se repeta obsesiv in mai toate frazele lui Naum. La fel se intampla si cu rugamintile dese ale autorului ca cititorul sa se opreasca si sa reciteaza cu atentie anumite paragrafe.
Pe Zenobia, Gellu Naum (care isi face puternic simtita prezenta in carte, de altfel, cartea e scrisa la persoana I-a, prin ochii autorului) a cunoscut-o in Mlastini (cap. I) in cabana domnului Sima.
Acolo l-a intalnit prima oara si pe Dragos, mortul viu care sta intins pe masa de la geam.
Cine e Zenobia? hmmm...n-as putea spune cu exactitate. Zenobia este un personaj feminin (unii au spus ca este personificarea sotiei autorului) pentru care
"nimic nu e marunt sau obisnuit; in privina aceasta ea seamana cu o lupa īn care lumea se redimensioneaza, firesc si de la sine, in tipare lente, si nu se chinuie sa fie". Un simbol al iubirii.
Zenobia este un personaj extraordinar, de o precocitate surprinzatoare: "La varsta cand altii abia gunguresc primele silabe, Zenobia vorbea uimitor de bine. Atata doar ca unele cuvinte, in special nume de animale ca, de pilda, porc, le inlocuia cu altele, inventate de ea. Ceilalti, parintii, rudele, vecinii, incantati de neobisnuita ei precocitate, faceau, fireste, haz, de cate ori folosea limbajul inventat." Crearea unui nonlimbaj denota o mare imaginatie, o extraordinara capacitate de abstractizare, un refuz de comportare conforma normelor sociale. Trecerea de la un cod de comunicare la altul presupune o translatie majora, o incercare de a percepe lumea asa cum o inteleg toti. Fata se simte singura: "Poate ca am jignit-o lasand-o atata vreme singura si o sa amuteasca iar...".Mai tarziu, autorul recunoaste ca Zenobia nu are consistenta si ca ea actioneaza mai mult ca o muza pentru autor. Un punct de sprijin la care sa apelezi atunci cand nici tu nu mai detii controlul realitatii.
Cartea este oarecum circulara pentru ca incepe cu intalnirea in mlastini a domnului Sima si a lui Dragos (probabil o personificare a constiintei autorului) si se termina tot cu regasirea domnului Sima (care afirma totusi ca nu-l cheama Sima) si a lui Dragos, revenit pe aceiasi masa de langa geam, in mlastini)
Sandvisul literar (cu feliile de paine in primul si ultimul capitol) este completat de continutul carnos care consta in evocarea unor intamplari cotidiene prezentate dintr-un punct de vedere suprarealist, intamplari "brazadate" cu "mici stiri ciudate. Astfel, Gellu culege flori in parcul Ioanid pentru Zenobia, o intalneste pe "fetitza de doi m" pentru care trebuie sa foloseasca o scara ca sa o pupe, o intalneste pe Maria, pictoritza, pe doamna Gerda cu olitza ei, pe dl. Petru, cel cu ceatza pe ochi, care doarme ghemuit in dreptul becului langa usa, pe un covoras si o striga pe Nathalia, pe Constantin cu un zambet umil de caine pe gura, in coltzul strazii Batistei pe care il intreaba: "E adevarat ca ai murit?" in timp ce in jurul lor luminile palpaie, sobolani-caine li se lipesc de incaltaminte si diferite pasari le trec pe la urechi. In jurul autorului, oamenii merg morti pe strada, luminile au un comportament ciudat si toate aceste situatii pe care le intalneste si cu cu care se confrunta par sa se scurtcircuiteze intr-un fel, sa se intrepatrunda si sa relationeze intr-un mod subliminal.
Cartea mi s-a parut destul de ermetica, mai degraba un joc literar, un puzzle complicat daca vreti. Probabil ca doar cei cu inclinatii "onirice" o vor gusta pe deplin desi...chiar si in cazul asta, e nevoie cu siguranta de o a doua si o a treia si.....lectura.
Siteul autorului:
http://www.gellunaum.ro/