Sah in 4 (Clotz)
Ce este Clotz?
Clotz este un joc foarte popular in anumite tari din Europa (s-au organizat chiar si turnee in Germania) si deriva din sah. De fapt, este un fel de "sah in 4" care se joaca de obicei la blitz.
Cum se joaca Clotz?
In primul rand, este nevoie de 4 jucatori , care vor forma 2 echipe de cate 2. Se joaca simultan pe 2 table de sah, astfel incat la fiecare tabla se vor infrunta 2 jucatori din echipe adverse.
Regulile jocului difera de cele ale sahului clasic: atunci cand un jucator captureaza o piesa a adversarului, piesa respectiva poate fi folosita de coechipierul sau. In consecinta, nici o piesa nu "se pierde", astfel ca nu este de mirare daca pe aceeasi tabla se vor afla la un moment dat 8 cai, 4 dame, sau chiar 32 pioni (!), etc.
Scopul jocului este de a captura regele adversarului. Nu este nevoie sa fie capturati ambii regi ai adversarilor. In momentul in care primul rege este capturat, jocul se termina si castiga echipa care a reusit sa ramana cu ambii regi pe tabla.
Ca o recomandare, cand un jucator ataca direct regele adversarului, nu ii va atrage niciodata atentia ca este in "sah".
Cum se muta piesele?
Piesele se muta la fel ca in sahul clasic (regele merge un camp in orice directie, nebunul merge doar in diagonala, etc).
Pentru corectitudinea jocului, jucatorii vor muta pe rand, astfel: dupa ce un jucator face prima mutare, nu va face a doua mutare pana ce si ceilalti 3 jucatori au facut prima mutare. Nu conteaza cine muta primul.
Cand un jucator captureaza o piesa adversa, coechipierul sau are dreptul sa o foloseasca, punand-o pe tabla atunci cand este la mutare. Piesa capturata poate fi pusa pe tabla in orice moment al jocului (nu este obligatoriu ca, odata capturata piesa, ea sa fie pusa imediat pe tabla).
Exceptie: nu este permis ca, punand piesa pe tabla, sa i se dea mat adversarului.
Atunci cand punem o piesa pe tabla, convenim ca pe hartie sa notam cu semnul "+" in fata simbolului piesei.
Dupa ce am vazut care sunt regulile, voi prezenta in continuare un exemplu de partida de sah in 4:
Exemplu de joc:
Echipa rosie: Churchill + Roosevelt
Echipa albastra: Hitler + Stalin
Tabla 1: Hitler vs. Churchill
Tabla 2: Roosevelt vs. Stalin
Tabla 1 (Hitler vs Churchill)
1. e4
1. d5
2. exd5 - pionul capturat de Hitler poate fi folosit de Stalin incepand cu mutarea 3
2. Dxd5 - in mod similar, Roosevelt are dreptul sa foloseasca pionul capturat de coechipierul sau
3. Cc3
3. Da5
4. d4
4. Nf5
5. Nd3
5. Cf6
6. Cge2
6. Cc6
Tabla 2 (Roosevelt vs. Stalin)
1. d4
1. d5
2. Nf4
2. e6
3. e3
3. +g5 - Stalin decide sa foloseasca pionul capturat de coechipierul sau
4. Ng3 - Observati ca acum Roosevelt trebuie sa fuga cu nebunul si pierde un tempo
4. h5
5. h3
5. c5
6. Nb5
6. Da5
7. Nxe8 si echipa rosie castiga!