QUOTE (calfa @ 12 Jun 2006, 04:41 PM) |
Trebuie sa fi fost (si) un suflet chinuit. |
QUOTE |
Iar când Caragiale se hotărăste să spună despre Eminescu niste adevăruri, el e constient că se expune riscului, precum o făcuse, neîncovoiat, poetul: „Îmi vine destul de greu să contrazic niste autorităti în materie literară, stiind cât le iritează contrazicerea si cât de primejdioasă iritatia lor pentru soarta si reputatia unor simpli muritori ca noi” (s.n.). - ,,Ironie”. Luati-o cum vreti, dar eu văd aici o mărturie clară despre ce i s-a întâmplat lui Eminescu fiindcă a stârnit „primejdioasa iritatie” a celor „reputati”, ca Maiorescu. Caragiale a plâns în ziua când a prânzit la Maiorescu, putin înainte ca poetul să fie îmbrăcat în „cămăsoiul de fortă” al mortii, nestiind atunci de grozăvia planului maiorescian. Între timp, însă, răsuflaseră niste adevăruri. Si a mai tinut să spună: „Acest Eminescu a suferit de multe, a suferit si de foame. Da, dar nu s-a încovoiat niciodată; era un om dintr-o bucată si nu dintr-una care se găseste pe toate cărările.” (În Nirvana). Ce spune, în definitiv, Caragiale? Că dacă el, sau Slavici, sau mai ales Maiorescu se încovoiaseră uneori sau mai des, Eminescu nu o făcuse niciodată. El adunase în sine conditia triplă a martirului, eroului si înteleptului: „Martirul, eroul si înteleptul sunt numai trei forme ale uneia si aceleiasi substante: adevărul. Dar un erou cât de mărginit în privirea inteligentei, dar un martir ignorant, dar un întelept si putin viteaz - câtesitrei cunosc aceleasi stări - vedem suma lor. Pentru câtesitrei există un sacrificiu pentru un lucru care nu sunt ei însisi si care se răsfrânge asupra semenilor lor. De aceea la martir si la erou poate subsista un transitus per filium medium, o trecere a tendintei lor în [ilizibil] adevărate prin principiu aparent fals, dar ceea ce ei au simtit este adevărat. În sfârsit adevărul e stăpânul nostru, nu noi stăpânii adevărului”. |
QUOTE (mariusc2 @ 14 Jun 2006, 09:45 PM) | ||
Sub presiuni imense apar diamantele. (nu stiu cine a spus-o) |